RECENZE Rise of the Tomb Raider pro PC

Lara Croft dospěla do naprosté krásy a svěžesti.

Jasně nejpovedenější a nejkrásnější Tomb Raider posledních let. A na PC obzvláště do zlatova vypečený!

Je to prostě sehraná dvojka, řekl bych při pohledu na autory posledních tombraiderovek Crystal Dynamics a jejich dvorní převáděče Nixxes Software. Ti první mají stále dost nápadů a fantazie, aby Lara Croft i po tolika letech svých podivuhodných cest nenudila, nu a ti druzí mají zase výtečné technické znalosti, aby dokázali perfektně převádět různé tituly napříč takřka všemi platformami. Holanďany z Utrechtu v Nixxes studiu mám již dlouho rád, protože jejich prvotina v podobě převodu parádního Legacy of Kain: Soul Reaver z PlayStationu na Dreamcast byla extrémně pracná, ale také naprosto výtečná. Od té doby se tito vývojáři přímo specializují na převody her, přičemž právě aktuální Rise of Tomb Raider znovu ukazuje, jací to jsou fachmajstři.

Netřeba asi znovu připomínat nadšeného kolegu Ivana Kratochvíla s jeho recenzí původní verze Rise of the Tomb Raider pro Xbox One. Skvělý příběh o Lařině hledání ztraceného města Kitezh a boji proti tajemné organizaci Trinity samozřejmě i v nové PC variantě podporuje nádherný a široce rozlehlý svět, mimochodem podle autorů prý zhruba třikrát větší než má předešlá hra Tomb Raider z roku 2013. Já sám na Rise of the Tomb Raider oceňuji především dobrý balanc mezi tradičním prozkoumáváním zatuchlých kobek a nehostinné krajiny v Rusku a Sýrii a velmi solidní soubojovou složkou, která dává průchod vašim nápadům a vícero možnostem útoku.

Trochu rozporuplný Tomb Raider je zapomenut, protože Rise of the Tomb Raider je myslím jeho podstatně lepším nástupcem. Když jsem mluvil o příběhu a světě, záměrně jsem si nechal na konec třetí část tohoto trojúhelníku dobré zábavy. Tou je grafika. Mohl jsem alespoň krátce hrát všechny tři verze hry přímo na jedné televizi a řeknu vám, že ani té pro Xbox 360 se nemusíte vůbec bát. Na jeho poměry je grafika naprosto výtečná i když přišla hlavně o náročnější grafické efekty, např. modelované sněžné závěje ve stopách. Xbox One je samozřejmě o řád výše. Na třistašedesátce působí jinak krásná sněhová bouře spíše jako pozlátko, jehož se v jeho nádheře není třeba bát, zatímco na jedničce už je vám jasné, že v takové číně byste se nikdy nechtěli ocitnout.

Výhodou Xboxu 360 je na druhou stranu jeho pastelové podání barev a prostředí kolem, jež dokáže ty chybějící efekty příkladně potlačit. Jenže na úplný vrchol se dostala čerstvá PC verze, která dokázala spojit jak citlivě prokreslenou grafiku starého xboxu s velmi precizním a reálným obrázkem nového v jeden obrazově naprosto dech beroucí zážitek! Pro dobrý pocit z hraní nepotřebuji žádnou über herní grafiku jako někteří z nás, ale v případě Rise of the Tomb Raider rád udělám velkou výjimku. Pokud řeknu, že je jasně nejkrásnějším Tomb Raiderem historie, je to stále málo. Teprve když prohlásím, že se jedná o jeden z nejkrásnějších titulů všech dob, resp. možná i ten nejkrásnější, teprve pak to Rise of the Tomb Raider doslovně charakterizuje.

To, co Nixxes s Crystaly dokázali na počítači, to i jinak parádní Xbox One originál sráží pěkně do kolen! Nová Lara naprosto exceluje obrovským citem pro detail, monumentálními výhledy, extrémně jemnou grafikou, krásnými pastelovými barvami a navíc, co mi hlava už vůbec nebere, není nijak nenažraná na hardware. Moje stará a osvědčená nVidia GTX660 na Rise of the Tomb Raider kupodivu naprosto dostačuje, když si můžu ve FullHD všechno nastavit na druhé nejvyšší volby grafiky včetně slabšího vyhlazování a naprosto plynule hraji typicky kolem 35-40 FPS. Což při ovládání joypadem znamená pohodové hraní. Na trvalých 60 FPS s nejvyššími detaily pak potřebujete jakoukoliv lepší i5, alespoň 8 GB RAM a GTX980.

Při té nádheře kolem a fantastických světelných efektech si tvůrci zaslouží naprosté absolutorium. Jestli je třetí Zaklínač braný jako nejhezčí hra minulého roku, Lara mu minimálně šlape na paty. Přitom nastavení grafiky je velice podrobné, vše lze dělat přímo za hry v reálném čase. Tento způsob by měl být u počítačových her naprostým standardem. Dá se tak říci, že se žádnou verzí neuděláte chybu, žádná není jen do počtu. Už nejslabší třistašedesátková je velice pohledná, žádný nechtěný levoboček, jedničková o třídu lepší, ale PC verze jasným králem všech tří. Protože má na rozdíl od Xbox One pokročilejší stíny (rozdíl jsem zcela jasně viděl v uzavřených temnějších prostorách na zdech), filtrování, teselaci a podporu až 4K rozlišení.

Rise of the Tomb Raider je v prodeji pro PC, Xbox 360 a Xbox One. Později vyjde i na PlayStation 4.

Koupit na Alza.cz

Za vším stojí domácí proprietární engine Foundation, který si Crystal Dynamics vyrobili prakticky na koleně. Přitom jejich starší hry pohání podstatně jednodušší engine Horizon, který se stal jedním z integrovaných nástrojů toho nového. Další příklad, jaká je grafika Rise of the Tomb Raider komplexní. Jasně, historie průzkumnické Lary se špičatými prsíčky, kde se objevovalo, šplhalo a zase objevovalo, se již nevrátí, ale směřování série, které načal minulý Tomb Raider, je myslím přesně to, co většina hráčů očekává.

Sáhodlouhé putování kobkami bez života už by dneska k obrazovkách mnoho zákazníků nepřitáhlo a neustálé souboje také brzy omrzí. Jenže nový Tomb Raider je po všech těch více či méně povedených pokusech o restart celé série myslím konečně tím naprosto precizně namíchaným koktejlem dobrého příběhu, tajemného prozkoumávání, tradičního šplhání a dynamických soubojů, jaký se v Lařině nápojovém lístku snad ještě neobjevil. A je skvělé, že se ho můžeme doslova opít i na PC v té krystalicky nejkrásnější a nejpovedenější podobě.

Rise of the Tomb Raider

PS4, Xbox One, Xbox 360, PC