Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Recenze Super Mario 3D Land

Nintendo italského instalatéra umí, zatím nejlepší hra na 3DS.

Mario her jsem za svůj život prošel pět. Všechny se navenek tvářily stejně a každá z nich byla skvělá. V nejhorším případě (Mario64) bych udělil sedmičku. Nintendo prostě italského instalatéra umí a já se pokaždé nestíhám divit, co zase dokázalo vymyslet.

Super Mario 3D Land (SM3L) je pro mě první velkou vskutku originální 3DS hrou a právě tou "zabijáckou aplikací", která na 3DS dosud bolestně chyběla. Když jsem si pročítal komentáře pod recenzí ve světě, nestačil jsem se divit. U nás jsou hráči Maria oštítkováni jako dětičky a blázni, v cizině, kde má Mario dlouhou tradici, se k němu hráči hrdě hlásí. A nechybí prohlášení o tom, že po Battlefield 3 skočí právě po SM3L.

Jak je to možné? Vždyť poslední díl je na první pohled totožný s těmi předchozími. Zase Bowser unesl princeznu. Mario se zase vydal jí zachránit a k tomu mu dopomáhej Toad. Opět prochází osmi světy s většinou šesti úrovněmi. Zase sbírá hvězdy, mince a oblečky měnící jeho schopnosti. Vždyť tohle jsem hrál už pětkrát, lidé na Západě snad stokrát. Tak jak je možné, že to Nintendu opět vyšlo?

Podle mě jde o kombinaci geniálního designu, nekonečné zásoby originálních nápadů, podbízivé roztomilosti a přívětivého humoru plného popkulturních referencí. Stejně jako když jsem hrál Mario Galaxy 1 a 2 nebo na New Super Mario Bros. Wii, i tentokrát jsem se s idiotským úsměvem rozplýval nad každým metrem čtverečným přeplněným zajímavými herními možnostmi.

U nás jsou hráči Maria oštítkováni jako dětičky a blázni, v cizině, kde má Mario dlouhou tradici, se k němu hráči hrdě hlásí.

SM3L je jako muzeum všech her z dvaceti šestileté historie série. Najdete v něm úrovně, které se hrají jako první Mario Bros, strukturou je podobný Super Mario Bros. 3, ale najdete v něm záblesky z geniálních Galaxy dílů. Ale u toho to nekončí. Jsou úrovně nebo spíše jejich části, které připomínají první Zeldu - pohledem shora a charakteristickými zvukovými efekty. A podobně bych mohl pokračovat dál.

Nejprve jsem měl pocit, že SM3L by mohlo být takovým malým Galaxy, ale Nintendo 3DS je přenosná konzole, která nachází uplatnění na cestách. Jednotlivé úrovně jsou proto velmi krátké, většinou je stihnete dokončit za tři až pět minut. Každá je takové malé umělecké dílo a asi je dobře, že jsou hodně různorodé. Na rozdíl od New SMB Wii jednotlivé úrovně v daném světě nespojuje jeden motiv, ale tu se podíváte do pouště, potom zase do strašidelného domu, abyste o úroveň dále běhali po kopcích cukru. Nejprve mi to trochu vadilo, ale právě proto, že úrovně hrajete často odděleně, při cestě autobusem nebo vlakem, je to nakonec lepší.

Poměrně zklamaný jsem byl z jednoduchosti a délky hry. Dokončení "příběhu" mi zabralo šest hodin a to jsem posbíral kromě jedné, úplně všechny velké mince (v každé úrovni jsou tři). Dá se říci, že první průchod je velmi lehkým předkrmem, který se podává před hutným hlavním jídlem. Naštěstí se po dohrání otevře druhá polovina - speciální levely. Ty jsou variacemi na původní úrovně, ale jejich dokončení je už mnohem složitější a zábavnější. Herní doba se minimálně zdvojnásobí, ale myslím, že se nakonec dostanu na nějakých patnáct hodin.

Koneckonců, trendem posledních let je hratelnost přístupná všem skupinám a většinou to znamená, že si my, staří bardi, už moc výzev neužijeme. Nintendo to ale vyřešilo skvěle. Másla dohrají příběh a budou mít dobrý pocit, že Maria zdolali. A my, kompletisté, se budeme potit se speciálními levely až do vítězného konce. I přes nižší obtížnost nezapomíná méně zdatným hráčům Nintendo podat pomocnou ruku. Když několikrát nezvládnete určitý úsek, objeví se vám na startu bonus - nesmrtelný obleček. Jestli ani ten nepomůže, zachvilku dostanete možnost sebrat symbol křídel, který vás posune až na konec ke stožáru s vlaječkou.

Trailer

Podstatnou vlastností SM3L mělo být i využití 3D efektu přímo v hratelnosti. Dle mého názoru se to docela povedlo. Pokaždé, když se nacházíte v úrovni, která je postavena tímto způsobem, objeví se na jejím začátku v levém spodním rohu ikonka 3D. Zprvu je to hlavně v bonusových úrovních, kde sbíráte mince. Pohybujete se uvnitř krychle, kde jsou poskládané ještě malé cihličky.

Super Mario Land 3D pro Nintendo 3DS je u nás již v prodeji za necelou tisícovku

koupit z Xzone

Pokud máte 3D vypnuté, vypadají úrovně jako obvykle, ovšem jakmile je zkusíte dokončit, zjistíte, že malé krychle jsou poskládány úplně jinak, než se na první pohled zdá. Až v momentě, kdy zapnete 3D zjistíte jejich skutečné rozložení i cestu k úspěšnému řešení vizuální hádanky. Později jsou i velké levely vystavěny tímto způsobem a jestliže nemáte zapnuté 3D, vůbec nebudete vědět, kde v prostoru určité plošinky visí. Trochu to připomíná optické klamy, které tahem analogové páčky s označením 3D briskně vyřešíte. Není to žádná revoluce, nicméně je příjemné zjistit, že se dá takovýmto způsobem využít vlastností konzole.

VERDIKT: Není to sice takový odvaz jako Super Mario Galaxy, ale přenosná varianta nedělá sérii ostudu. Trochu zamrzí přílišná jednoduchost první poloviny hry, ale celkově jde o patnáct hodin skvělé zábavy ušité na míru mobilní platformě s chytrým využitím 3D efektu. Rozhodně jde o zatím nejlepší původní titul pro Nintendo 3DS.

8 / 10

Read this next