RECENZE Van Helsing: Neuvěřitelná dobrodružství

Konečně vychází diablovka protkaná slovanskými mýty.

Kopírovat úspěšné hry je mnohem složitější, než se z pouhého výroku může jevit. Zajeté principy je nutné používat s grácií a noblesou, dodávat jim na modernosti a přitom si zachovávat svoji vlastní tvář. Právě o to se snažilo maďarské herní studio NeocoreGames ve svém projektu The Incredible Adventures of Van Helsing. Připravilo si pro něj neotřelou dějovou látku vymykající se typickým fantasy hrám posledních let a rozhodlo se ji prodat v hávu vcelku rutinní „diablovky". Žánru, o němž se říká, že se nikdy nepřejí. Jak se jim jejich záměr povedl a proč bychom ke hře nejraději přilepili velký vykřičník?

Dovolím si tvrdit, že toto akční RPG si mnohem více užijí východoevropané, než kupříkladu hráči v Americe. Stejně jako připravovaný projekt od Warhorse Studios totiž zdejší příběh oplývá nám povědomými náměty. Hrdina Abraham Van Helsing, syn známého upírobijce ze Stokerova románu, se zde vypravuje do země zvané Borgovia, ležící kdesi na území Rumunska. V té došlo k akutnímu přemnožení příšer a je proto zapotřebí jeho macho schopností. Namísto trollů nebo orků si to však rozdá s bludičkami, rusalkami, vlkodlaky, vodníky a dalšími příšerami známými ze slovanských pověstí.

Kromě těchto nepřátel je nutné postarat se i o plány šíleného vědce, toužícího svými vynálezy převzít moc nad Borgovií. Středověká Evropa je tu tedy říznutá výraznými steampunkovými prvky. Že vám to k postavám ze slovanských mýtů příliš nesedí? Ba naopak. Autorům se podařilo namíchat oba tyto motivy jemně a nekřiklavě, čímž hra nabyla unikátní atmosféry. Do světa Van Helsingových dobrodružství tak zapadnete až podezřele snadno a vůbec nevadí, že se v rámci kampaně podíváte pouze do jednoho města a jedné vesničky.

V tomhle originálním mixu zajímavých monster a vynálezů ala Dishonored se odehrává... hra vpravdě neoriginální. RPG s izometrickou kamerou, zaměřující se na boj proti masivní přesile protivníků. Není třeba vymýšlet další honosná přízviska - The Incredible Adventures of Van Helsing je zkrátka diablovka se vším podstatným. Hlavní hrdina v klobouku a dlouhém plášti zde vzbuzuje respekt buďto s chladnou anebo palnou zbraní. Vaše rozhodnutí zda ovládat buď mečíře anebo pistolníka však není nijak striktní. Mezi oběma styly lze snadno přepínat a záleží jen na vás, do kterých dovedností budete utrácet nabyté zkušenostní body.

Já jsem se rozhodl volit cestu dokonalého ostrostřelce a investovat tak do různých palebných schopností. Mohl jsem tedy používat kupříkladu zápalnou střelu nebo svými kulkami protivníky krátkodobě zmrazit. Nesmírně efektivní je schopnost rozprostřeného výstřelu, který zasáhne více nepřátel. Tyto speciální schopnosti vám vysávají zásoby many.

Ač ze svého Van Helsinga nemůžete vykout regulérního mága, jsou magické schopnosti ve hře důležitou součástí hratelnosti. Čáry jsou zakomponované i do různých triků či pasivních aur. Takový krátkodobý štít anebo kompletní vyléčení vám totiž v bojích přijde vhod. Magické prvky jsou zde lehké, nedominantní a osvěžující.

Za zabité nepřátele a splněné questy vás hra nepřekvapivě odmění možností vylepšit si svého hrdinu. Zkušenostní body rozdělujete mezi rutinní kolonky síla, obratnost, štěstí a magie. O něco působivější je strom schopností, kde si je již nutné pečlivě vybírat, zda posilovat spíše střelecké anebo rubací atributy. RPG trio doplňují i rozličné perky, zajišťující trvalé navýšení všeho možného.

Vybrané NPC postavy ve hře navíc umožňují kompletní vymazání zkušeností a s tím spojenou možnost investovat je napodruhé o něco účelněji. Tento prvek sice kráčí navzdory případné znovuhratelnosti, avšak otevírá dveře zajímavým experimentům.

V případě The Incredible Adventures of Van Helsing zatím hovoříme o decentnosti a rozvážném použití zaběhnutých principů. Tato charakteristika bohužel neplatí pro předměty a s ním spojenou práci s inventářem. Různých mečů, pistolí, pušek, brnění, amuletů či prstenů je ve hře zbytečně mnoho. V jednom kuse padají z mrtvol zajímavé kousky, až po chvilce přestane být zábavné se v nich přehrabovat.

V pozdějších fázích hry jsem tak hleděl pouze na cenové ohodnocení předmětů a hrdě prodával kompletní inventář příslušným kupcům. I díky haldám haraburdí tak není nouze o nadité rance s penězi. Ty užijete nejvíce v samotném finále. Při smrti hrdiny je totiž možné zaplatit si oživení přímo v centru dění. Obyčejný respawn u posledního checkpointu je pochopitelně zadarmo. Příjemná a férová ekonomika.

Co se rovněž vyvedlo a co považuji za možná nejsilnější prvek celého projektu, je vaše parťačka Katarina. Tento duch dodává svými jízlivými poznámkami koření příběhu a svým bojovým uměním vám zase významně napomáhá při šarvátkách. Vy ji můžete nejen šatit a využívat jako nosiče předmětů (ostatně, je možné ji poslat za kupcem prodat předměty), ale především přiřazovat jí zkušenostní body a dodatečné schopnosti. Ve vcelku široké škále nastavení si pak dle libosti navolíte, jaké předměty má sama sbírat či jaký styl boje bude aplikovat. Ač tedy plní Katarina roli pouhého sidekicka, svým humorem a pomocí v boji je pro zážitek nepostradatelnou.

Výraznější mršky jsou tak spíše technického rázu. V pozdějších herních fázích musíte likvidovat možná až příliš početné hromady nepřátel a ze hry se tak vytrácí kýžená přehlednost. Lokace jsou navíc poměrně rozlehlé a než se probojujete k závěrečnému bossovi, stane se z příjemného RPG možná až příliš „uklikaná" záležitost. Další zřetelnou vadou jsou kapku delší nahrávací obrazovky. Zvláště v pozdějších pasážích, kdy se často vracíte do centra odboje v podzemí, stihnete vypít u loadingů i pár šálků kávy. Na grafice jako takové, hudebním podkresu i anglickém namluvení však není nic, co bychom mohli vytýkat.

Van Helsing pro PC v češtině vydají TopCD snad konečně na přelomu února a března.

Van Helsingovo dobrodružství bude brzy v domácích obchodech k zakoupení za 399-499 Kč v české verzi, kterou konečně po téměř roce od originálu TopCD vydávají (na ní jsme čekali s již hotovou recenzí - důvodem zdržení prý byl "naprosto šílený přístup ze strany vývojáře, pomohla až změna osoby, která byla přidělena"). V tomto Complete Packu obsahuje i veškerá DLC (info). Pokud si vystačíte se základní hrou, na Steamu nyní stojí jen tři stovky. Za dobrých dvanáct hodin dobře vyladěné zábavy je to vskutku perfektní cena. A už letos na jaře v zahraničí vyjde druhý díl (z něj nedávný trailer).

VERDIKT: Diablovka, která si sice půjčuje principy ze slavného RPG, avšak tasí výbornou atmosféru protkanou slovanskými mýty. Za cenu necelých tří stovek oceníte dobře vyladěnou akci, poctivé vylepšování postavy i Katarinu, ironickou a užitečnou společnici. Absolutní zážitek v základní verzi kazily pouze dlouhé nahrávací obrazovky a nezvládnutá práce s předměty. Ani jeden ze záporů však nebyl dostatečně silný, aby přehlušil celkový výrazně pozitivní dojem.

8 / 10