Resident Evil Archives

Dvakrát ve stejné řece?

Zalesněná oblast poblíž Raccoon City se stala místem, kde se začali znenadání ztrácet lidé. Policejní vrtulník se speciálním oddílem, snažícím se lokalitu následně prozkoumat, se záhadně odmlčel, a tak je do akce vyslán druhý tým, jehož jste součástí.

Jako Chis Redfield či Jill Valentine můžete v klasickém survival hororovém dobrodružství zkusit nalézt odpovědi na nečekaně vyvstavší otázky, které tu v přeneseném slova smyslu kladou ošklivě zmutované kreatury. A třebaže lze během hry střetnout i některé spřátelené figury, většinu času se budete muset spolehnout sami na sebe. A na svou pistoli.

Resident Evil Archives pro konzoli Wii je připomínkou nesmírně povedeného GameCube remaku ze začátku století. Remaku původního dílu Resident Evil, objevivšího se v polovině devadesátých let minulého století na konzolích PSX a Sega Saturn.

Resident Evil Archives pro Wii je nicméně naprosto identická verze, co zmíněný GameCube remake, jedinou změnou je několik typů ovládání na výběr. Tvůrci přispěchali s bohatou nabídkou možností, počínaje kombem wiimote a nunchuk, přes samotné wiimote, klasický ovladač, až po původní GameCube pad.

Hra světla a stínu. A kočky s myší.

Abych řekl pravdu, s nunchukem, kde jsem analogem definoval těžkopádný pohyb hlavní postavy, jsem se nedokázal sblížit. Nebyl jsem totiž s to dostatečně přesně manévrovat v povětšinou stísněném prostoru, což je tady v řadě ohledů zcela klíčové, abyste se dokázali vyhnout potížím. Nakonec jsem skončil u samotného wiimote, kde jsem pomocí digitálního směrového kříže měl postavu mnohem lépe pod kontrolou. A ovládání mi tak přišlo překvapivě preciznější, byť automatické zaměřování nepřátel spodním tlačítkem B se také nejevilo jako zcela ideální, či chcete-li intuitivní řešení.

Capcom, snad aby se neřeklo, do hry implementoval i pohybové funkce wiimote. Jedna z možných konfigurací totiž nabízí pohyb/trhnutí ovladačem pro přechod do akčního módu, v němž se postava zastaví, přičemž teprve pak může začít střílet. Popravdě, úplně zbytečný nápad, tohle ovládání se jeví jako nejhorší varianta ze všech nabízených. Ale ještě noticku k onomu akčnímu módu. Třebaže nemožnost současně jít a střílet lze vcelku oprávněně kritizovat v Resident Evil 5, zde případnou kritiku tvůrci ustojí. V rámci navrženého konceptu hry jde o ospravedlnitelný prvek.

Jak už bylo naznačeno výše, Resident Evil Archives je obsahově zcela identický, co dřívější GameCube remake. Co to ve výsledku znamená? Především zastaralý koncept statických kamer, které mnohdy neumožňují tolik žádaný přehled o situaci. Na druhou stranu uvedený deficit spolupomáhá ve vybudování skutečně mimořádné atmosféry, která je dále umocněna výborným audiovizuálním ztvárněním. Prim hrají klaustrofobické interiéry rozlehlé usedlosti s četnými, porůznu nalezenými zápisky, dokumentující zmar, který na tohle místo dolehl. Přičemž předrenderované scenérie ani dnes nemají chybu, hra světla a stínu je nesmírně působivá, hudební kompozice zrovna tak. A pak samozřejmě volba nehezky zmutovaných nepřátel, kteří do jednoho nahánějí strach a velký respekt.

Resident Evil Archives

Nintendo Wii