ROZDÍLOVÁ RECENZE Tomb Raider: Definitive Edition

Jak demonstruje nárůst výkonu konzolí a komu?

Když se vyhlašovaly nejlepší hry minulého roku, jakoby hodně lidí na restart Tomb Raider série tak trochu zapomnělo. Takové už bývá „prokletí" her, které vyjdou hned na začátku roku - novější a čerstvější zážitky mají tendenci je přebít. Nicméně já jsem na tuhle mimořádnou hru (tehdejší recenze, druhá strana mince, videorecenze) v žádném případě nezapomněl. Vedle zajímavého příběhu o přežití v divočině prokletého ostrova totiž nabídla mimořádně vybroušené herní mechaniky, od perfektního ovládání (ať už během šplhání a skákání nebo během lukostřelby či bojů nablízko) až po brilantní level design, včetně oblíbené „metroidovské" metody odemykání a návratů prostředím. Zkrátka a dobře, hra samotná je mimořádně kvalitní a speciální re-edici si zaslouží.

Otázka ovšem zní, co taková re-edice mohla přinést? Nejlepší by samozřejmě byl nový herní obsah, podobně jako se to povedlo třeba s „vnořeným" DLC Enemy Within pro XCOM. Nic takového ale od „Definitive Edition" Tomb Raidera nedostanete. Nekonají se ani žádné nové kobky nebo předměty - pokud mezi ně tedy nepočítáte tu jednu kobku z původních předobjednávek nebo balíček kostýmů či multiplayerových map z DLC. Tím hlavním vylepšením měla být podle tvůrců grafická a technická stránka hry. Asi nejsem sám, kdo se obával, že prostě dostaneme mírně načančanou „HD verzi" s lepším framerate a rozlišením. Naštěstí jsou ale ta vylepšení hlubší a pečlivější.

Každopádně rozlišení a framerate se vylepšení dočkaly - na PS4 jsem si hru vychutnal v 1080p a 60fps (na X1 bohužel běží s nižším fps). Chtěl bych se u toho jen na vteřinku zastavit a kajícně doznat, že jakkoliv jsem dlouhé roky kroutil hlavou nad PCčkáři deklarujícími nadřazenost hraní ve vyšším rozlišení a framerate, tahle hra mi pomohla pochopit, že měli do jisté míry pravdu. Nicméně autoři hru vybavili celou řadou dalších vizuálních lahůdek, od čtyřnásobně vyššího rozlišení textur přes masivní záplavu partiklových (jiskry či kusy explodujících předmětů) či volumetrických (mlha, kouř) efektů až po dodatečné animace lesa a prostředí okolo vás. Ve výsledku jsem se každou chvilku zastavoval a rozhlížel se kolem sebe s otevřenými ústy. Hra vypadá opravdu nádherně.

Nejvýraznější změnou ovšem prošla hlavní hrdinka. Lara má opravdu kompletně nový model, což se nejvíce projevuje v jejím obličeji. Když se podíváte na jakékoliv srovnávací obrázky, původní model z loňského roku působí jako „neživá panenka", zatímco nový obličej vyvolává dojem živé, energické lidské bytosti. Samozřejmě za tím kromě práce grafiků stojí také další vrstva technických vylepšení, včetně pod-povrchového rozptylování světla pod kůží a podobných vychytávek.

Podle všeho se ale nepovedlo na nový model tak docela nasadit původní mimiku, takže místy postřehnete nějakou tu nepřirozenou grimasu. Možná to také souvisí s tím, že rysy nové Lary navzdory oné lidskosti působí snahou o přiblížení se k „ostřejším" konturám očí či obočí, jak je nosila v původní herní trilogii z devadesátých let.

Samotná grafika ovšem není to jediné, co vytváří vizuální dojem. Silnou součástí jsou také animace a to, jak věci působí v pohybu. I tady se tvůrci nejvíce vyřádili na samotné Laře. Její vlasy nyní díky technologii „TressFX" dynamicky mění polohu a vlají, jak už si to předtím mohli vyzkoušet hráči na PC. Nově se jí ale také houpe vybavení u pasu (cepín) nebo na zádech (luk, zbraně), dokonce včetně takových detailů, jako je poskakování jednotlivých šípů v toulci. Pokud jde o oblast hrudníku, ničeho nového jsem si nevšimnul (při všem tom důrazu na realističnost autoři mohli vzít v potaz třeba vliv zimy nebo vlhka, ehm).

Oficiální předvedení změn

Aby se neřeklo, hra využívá také specifické vlastnosti nových konzolí. Můžete třeba měnit vybavení pomocí hlasových povelů (pokud například řeknete „stealth", Lara si přehodí „hlučnou" zbraň na tichou), na PS4 dotekovou plochou navigovat mapu nebo přehazovat zbraně (potvrdilo se, že křížové tlačítko je mnohem spolehlivější) a PS4 ovladač také bude barevně blikat svým senzorem, pokud třebas vezmete do ruky zapálenou pochodeň (jako u všech her, blikání mě během hraní potmě rozčiluje a nadále se modlím, aby Sony umožnila tuhle funkci vypnout).

Tomb Raider: Definitive Edition pro PS4/X1 vyšel koncem ledna v angličtině za 1399 Kč.

VERDIKT: Pokud jste hru hráli již loni, nečekejte po stránce herní či příběhové nic nového, ale pro vás Definitive Edition není, je pro nové majitele konzolí, kteří Tomb Raidera ještě nehráli. Tohle balení je pouze o vizuálním vylepšení a v tomhle ohledu se povedlo na jedničku, citelně demonstruje rozdíl mezi minulou a novou generací konzolí. Pakliže jste hru minuli, rozhodně byste jí teď měli dát šanci: její hratelnost ani v nejmenším nezestárla. Každopádně je pozitivní, že si můžete jeden z nejlepších titulů posledních let zahrát i na své nové konzoli, kde toho momentálně zas tak moc není.

9 / 10

Awaiting cover image

Tomb Raider