If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Rozhovor se Sony o PS VITA

Se šéfem české pobočky Sony o jejich nové konzoli.

Před několika týdny se začala prodávat nová herní konzole Playstation VITA. A právě kvůli této události jsme se zeptali šéfa české pobočky Sony, Ivana Bradáče, na start prodeje PS VITA v České republice a vůbec na to, jak si nový handheld u nás zatím vede.

Eurogamer: Jak jste přesně týden po uvedení PlayStation VITA spokojeni s jejím přijetím na českém a slovenském trhu, naplnily se vaše cíle?

Ivan Bradáč, Sony: Prodej PS Vita je velmi silný v souladu s našimi plány, a to jak u nás, tak i celosvětově. Celosvětově se prodalo 1,2 milionů kusů, z čehož 20% připadá na PAL teritoria, kam patří ČR a SR. V blízké době dále představíme navíc další aplikace, které ještě umocní fakt, že PS Vita je bezprecedetní zábavní zařízení na cesty.

Ve kterých domácích prodejnách je o VITA největší zájem a jaké máte ohlasy od prodejců jistě srovnávajících premiéru VITA s loňským startem Nintendo 3DS?

Prodejní výsledky v jednotlivých prodejních kanálech nekomentujeme. Pokud se jedná o Nintendo, ani zde nekomentujeme fungování jiných firem na trhu, nicméně rádi se s nimi podělíme na další expanzi trhu herních přenosných zařízení.

V tiskové zprávě jste zmínili, že jste na ČR/SK trh uvedli čtyřikrát více VITA než při startu PSP v roce 2005 a že za dva dny si VITA koupilo více lidí než PSP za celý měsíc. Šla tady řeč o desítkách, stovkách nebo tisícovkách kusů?

Jak jsem již zmiňoval, prodej PS Vita je velmi silný v souladu s našimi plány a ve srovnání s PSP šlo pouze o rámcovou informaci o tom, jaký prodej PS Vita je, neboť svět v roce 2005, kdy PSP vycházelo, byl zcela jiný a prosté srovnání není úplně fér a snadné. Pokud jde o samotné číslo v rámci našich zemí, nebudu toto nyní komentovat.

Oficiální představení PS VITA

Celosvětově se prodalo 1,2 milionů kusů, z čehož 20% připadá na PAL teritoria, kam patří ČR a SR.

Ivan Bradáč, Sony

Dá se definovat skupina zákazníků, u které u nás VITA je/bude nejžádanější, případně jaký je mezi nimi poměr? (rodiče pořizující ji pro své děti, hardcore hráči odrostlí ze stolních konzolí a hrající na gauči/cestách, majitelé PSP, mainstream jinak se nezajímající o hry oslovený díky hrám typu FIFA, úplně jiná skupina...)

PS Vita je koncipováno jako ultimativní zábavní systém. Díky hardwaru a grafické kvalitě optimalizované pro hraní, další člen z rodiny PlayStation, nabízí zcela novou zkušenost zábavy na cesty, jaká zde nebyla nikdy předtím. Primárně budou PS Vita kupovat právě ti zákazníci, kteří budou chtít to nejlepší z rodiny PlayStation mít neustále u sebe.

Dokážete už vysledovat, zda si domácí hráči kupují hry na VITA více v krabicovkách v kamenných obchodech, nebo digitální distribucí? Čím to, že na PlayStation Store jsou některé VITA hry mírně dražší - nemělo by to být spíš opačně při méně článcích řetězce?

Zde stále silně převládá prodej her v krabicích, a to v poměru přibližně osm ku dvěma, tzn. že osm z deseti zákazníků si hru koupí na kartě a pouze dva přes PS Store. Pokud jde o ceny, je situace právě opačná, hry na PS Store jsou mírně levnější než v krabici.

V zahraničí jasně vede WiFi model VITA nad 3G verzí - je u nás poměr jejího zastoupení ještě vyšší než 79%? Můžeme od vás v dohledné době čekat příchod s nějakou zvýhodněnou nabídkou pro datový tarif na druhou SIM kartu od některého z českých operátorů, nebo tato jednání s nimi už skončila a nic se v tomto směru nestane (vedle tříměsíčního internetu zdarma u O2 od ConQuestu)?

Poměr prodeje mezi verzemi nebudu komentovat. Dále mi nepřísluší komentovat ani případné nabídky na trhu od jednotlivých prodejců. Pokud jde o případnou naši spolupráci na úrovni poskytovatele 3G připojení, existuje na evropské úrovni, jak zřejmě víte, smlouva mezi Sony Computer Entertainment Europe a společností Vodafone, kdy recipročně probíhá nabídka SIM karet společně s prodejem PS Vita 3G modelu. V České republice se lokální zastoupení Vodafone rozhodlo nepřipojit se k této smlouvě a proto tato nabídka není pro české zákazníky k dispozici. Nicméně jednáme s ostatními poskytovateli, a to jak v ČR i SR za účelem nabídnout výhodné připojení, a v případě, že dojde ke společné dohodě na případné spolupráci, budeme o tom naše zákazníky informovat.

Řekněme, že hráč chce investovat do VITA se vším všudy do 8 tisíc korun. Kterou verzi VITA, které startovní hry a příslušenství byste mu doporučil, aby momentálně dostal za své peníze to nejlepší dostupné?

Samotný výběr záleží na preferenci každého zákazníka, se 3G jste připojeni kdekoliv bez nutnosti Wi-Fi sítě. Pokud jde o hry, mě osobně těší, že je pro uvedení na trh k dispozici nejvíce her, než kolik kdy bylo při uvedení jiné naší platformy v historii, např. v top 6 prodeje v Evropě se nachází z našich her Uncharted: Golden Abyss, WipEout 2048, Motorstorm RC anebo Escape Plan. Dále zákazník potřebuje paměťovou kartu, které jsou v kapacitách 4, 8 a 16 GB, v dohledně době představíme i 32 GB. Ke koupi je řada příslušenství ve výhodných kitech, jako např. pouzdra anebo nabíječka do auta.

Dá se v roce 2012 čekat nějaký pokrok se zpřístupněním filmového obsahu na PS Store?

Zde není zatím co komentovat, nicméně jak jsem již zmínil, již během jara představíme další aplikace, které umocní pozici PS Vita jako nekompromisního zábavního systému na cesty pro zkušenost tu největší a nejsilnějsí.

Proč jsou vlastně proprietární paměťové karty tak drahé? Na 16 GB za 1199 Kč se nevejdou ani všechna veřejně dostupná dema a minihry. Kdy přesně bude uvedena 32 GB verze?

Ceny jednotlivých component nebudu komentovat. 32 GB v dohledné době představíme.

Máte nějaké informace, jestli a kdy se internetový prohlížeč či mapy na VITA zrychlí po budoucích aktualizacích firmware, stejně tak zda půjde provozovat multitasking (např. zapnutá zároveň hra a prohlížeč)? Čím je vlastně to pomalé překreslování prohlížeče při scrollování na stránkách způsobeno?

Zkoumáme veškeré možnosti jak našim zákazníků nabídnout, popř. zdokonalit neherní aplikace a obsah, a případné změny a novinky oznámíme jakmile budou k dispozici.

Určitě jste na interních prezentacích viděl některé budoucí (postartovní) hry na VITA naplánované na zbytek letošního roku - od které z nich si nejvíce slibujete co do prodejů a na kterou se vy osobně nejvíce těšíte? Kdy bude nějaký druhý trhák typu Uncharted: Golden Abyss?

Určitě viděl. V nejbližší době představíme oblíbený Little Big Planet. Dále v průběhu roku se mohou zákazníci těšit na oblíbené franšízy, které znají třeba z PlayStation 3 anebo nové inovativní hry, jež využívají potenciál ovládání PS Vita. Já se osobně nyní s Xiao Ling v Everybody's Golf, která je dlouhodobě jednou z mých nejoblíbenějších her, snažím v úrovni Platinum. Líbí se mi Near, kdy se můžu podívat, kdo ještě také nešel spát a hraje.

TV reklama na PS VITA

Nehrozí, že po opadnutí startovní vlny s tzv. early adopters zůstane hodně kusů VITA ležet na skladech obchodů? Čím chcete přesvědčit ty, kteří s pořízením zatím váhají do vydání dalších velkých her? Plánujete nějaké podpůrné akce pro ČR/SK apod.?

Opadnutí startovní vlny je přirozeným procesem při uvádění nové platformy na trh. Nás těší velký zájem ze strany zákazníků, kteří byli ochotni strávit večer před obchodem a koupili si PS Vita při půlnočním prodeji anebo hned první den. Pokud jde o další období, PS Vita je nyní novým členem rodiny PlayStation a spolu s PlayStation 3 bude patřit mezi naše priority, pokud jde o podporu na tento rok. Právě propojitelnost s PS3 a funkce jako cross-play je něco nového, co naši zákazníci zatím neznali a v podobném duchu budeme pokračovat.

Vnímáte stále rozšířenější chytré mobily s Androidem nebo iOS tablety s velmi levnými hrami jako konkurenci pro VITA? Zohledňujete kvůli nim v něčem svou kampaň?

Určitě chytré telefony hrají významnou roli na trhu, nicméně PS Vita je vyvinuta jako součást naší strategie (SCE). PS Vita je vybavena vynikajícím displejem, který vyhovuje nejnovějším hrám z rodiny PlayStation, dále výkonným procesorem a dvěma analogovými páčkami, což považujeme za nejvyšší standart pro jakýkoliv přenosný herní system, jaký byl kdy vyroben. Největším rozdílem je náš cíl nabídnout našim zákazníkům nepřekonatelnou zábavu díky naší PlayStation DNA.

Děkujeme za rozhovor, chcete na závěr něco vzkázat čtenářům českého Eurogameru?

Přeji všem ty nejlepší zážitky při hraní jakékoliv jejich oblíbené hry, a aby se také nezapomněli podívat někdy do lesa, myslím toho skutečného, ne virtuálního.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Related topics
About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments