Runaway 3: Twist of Fate

Zachovává typický humor při temnějším příběhu.

Z původně celkem nenápadné kreslené adventury Runaway se za sedm let vyvinula značka zvučného jména a proto není divu, že španělský tým Pendulo Studios přinesl očekávaný třetí díl. Plánované vyvrcholení série si zachovává svůj typický humor a detailní kreslenou grafiku.Tentokrát přichází i s temněji pojatým příběhem s prvky detektivní zápletky. Brian Basco je totiž mrtvý. Co se stalo? Je to stále Runaway?

Třetí Runaway skutečně začíná pohřbem hlavního hrdiny Briana, na kterém je přítomna i druhá hratelná postava trilogie, Gina. Brian samozřejmě není až tak úplně mrtvý - jeho funus je vlastně jen záminka k rozehrání příběhu o šesti kapitolách. V něm se dozvíte, do jaké patálie se namočil, co s tím má společného smrt vysloužilého boxera a jakým způsobem se dá utéct z přísně střežené psychiatrické léčebny.

Příběhy Briana a Giny se tentokrát odehrávají v jiných časových liniích a teprve v závěrečné kapitole se oba dva střetnou na jedné scéně. Zápletka hry totiž spočívá v tvrzení, že Brian Basco údajně někoho zabil a jeho čin je posuzován právě v psychiatrické léčebně. Gina i její spoluhráč Gappo jsou si však jisti, že nic podobného Brian neprovedl. A tak zatímco se Brian snaží utéci ventilačními šachtami z objektu léčebny, Gina čmuchá okolo a hledá skutečné viníky.

Musím pochválit, že příběh je vystavěn nejlépe z celé trojice dílů. Rozdělení na kapitoly, společně s množstvím flashbacků a s dlouhými akčními cutscénami, dodávají Runaway 3 konečně onu filmovou naléhavost, o kterou se tvůrci snažili už minule i předminule. Jako oběť temnějšímu příběhu s víceméně vážným pozadím však zmizela jistá dobrodružnost předchozích dílů, kdy jsme se v průběhu děje postupně dostávali do nejrůznějších koutů světa.

Jak už jste možná vytušili, ve třetím dílu tradičně bláznivého Runaway poněkud ubylo legrace a vážnější příběh se zcela logicky přenesl i do serióznějších dialogů. Jasně, občas uslyšíte různé slovní šťouchance na erekci, Usaina Bolta nebo pavoučí kousnutí. Podobných narážek ale není mnoho a možná i proto vyznívají mnohem vtipněji.

Nemyslete si však, že se Runaway do třetice změnilo do nevábné detektivky pro suchary. Herní situace nadále zůstávají roztomile absurdní a to i ve chvílích, kdy se příběh vyvíjí v naprosto vážném směru. Například ve třetí kapitole, v níž Gina prohledává místo činu, nachází schovaný laptop oběti ve studni, ukrytý ve velké gumové botě pro rybáře. Líbilo se mi, že humor nijak násilně neruší podstatu dílčích point a vlastně jen tak nenuceně proplouvá společně s dějem.

Pendulo Studios měli vždy plné kapsy invence a v případě této hry jí téměř všechnu vytřískali na vyobrazení obyvatel blázince, kteří jsou doopravdy propečení dotmava. Stoletý stařík, který řídí pingpongový stůl a představuje si při tom červený kadilak. Tlouštík s chronickou zapomnětlivostí a mim, který předvádí slavné scény z filmů jako Pulp Fiction, Matrix nebo Rocky. Některé fóry, jako hlídač uctívající Elvise Presleyho, sice vyšumí trochu do prázdna, popřípadě už byly někde k vidění, ale ve výsledku jde o spoustu slušně veselého materiálu.

Autoři přinesli rovněž několik inovací do svého, ve druhém díle takřka nezměněného enginu. Na pohled je znát, že třetí Runaway vypadá kapku jinak, než minule a nejde jen o zvýšení maximálního rozlišení (na 1280x1024 – tak či tak, žádná výhra), ale i o přidání některých 3D prvků, řádně oživujících scénu. Popravdě jsem předzvěst třetího rozměru nejprve moc nevítal, ale nakonec musím za jejich grafiku udělit velkou pochvalu. Protože takovou hru světel a stínů v detailních a přitom náročných lokacích by člověk v současnosti hledal těžko.

Ve stejném pytli s grafikou se však válejí i nepříliš promakané animace postav, na jejichž podivnou chůzi je třeba si chvilku zvykat. Hrdina vám totiž sice poslušně kráčí tam, kam jej pošlete, ale jeho našlapování se zdá být takové trochu trhané a nepřirozené, až jsem měl ze začátku pocit, že mi na Runaway 3 nestačí můj počítač. Zdá se to sice být pouhý detail, ale hře to poněkud sráží na vizáži, která je jinak vybroušená k hranicím dokonalosti.

Došlo k výměně mnoha zdánlivě nevýznamných funkcí, jako je například typ písma u dialogů, jinak upravené menu či inventář. Tyto změny jsou převážně k lepšímu, ačkoliv upřednostňuji klasický inventář schovaný v horní liště, nežli zde použitý model se samostatnou herní obrazovkou.

Runaway: A Twist of Fate

PC, Nintendo DS