RECENZE Saints Row 4

Herní Žhavé výstřely v nejlepším dílu série.

Co víc dokázat, když už se gangu The Saints podařil vstup do nápojového, hudebního i filmového průmyslu? Po zneškodnění atomové hlavice přímo na raketě letící směr Washington je jasno. The Boss se stává prezidentem USA a jeho partička ovládá za ovací poblázněných občanů vládní posty. Siestičku ovšem překazí vetřelecká invaze a Pan Prezident se musí otáčet, aby z galaktického průseru vybruslil.

Příběh je kupodivu hnacím motorem

Trochu jsem se po prvních pár hodinách bál, že musí nutně autorům dojít šťáva. V prvních patnácti procentech hry se totiž stanou zvraty, které by jiné filmy či hry ukončily. Naštěstí poté taktovku přebírá humor a parodie obrovského množství her, filmů a kdovíčeho ještě, protože: "Saints Row 4 jsou herními Žhavými výstřely."

Nit nezůstane suchá na spoustě velkých her posledních let. Například základna je obdobou Normandy z Mass Effectu, můžete se po ní procházet a bavit se s ostatními členy gangu, které postupně osvobozujete z vetřeleckého zajetí. A stejně jako v Mass Effectu se můžete snažit navázat romantický vztah a je jedno, jestli jde o muže, ženu nebo stroj. V rámci příběhu se podíváte do minulosti v krátkých retrospektivách a nebo si zahrajete klasickou textovou adventuru, 2D mlátičku nebo jinou šílenost ze zlatého fondu interaktivní zábavy. A pokud se budete snažit, odhalíte desítky dalších referencí a vtípků

Právě změny herních stylů udržují čtvrtý díl svěží a bojují s neduhem otevřených her s kvadrilióny stále stejných vedlejších úkolů. Příběh jsem zvládl za více než sedmnáct hodin (dokončeno 74% hry). Naštěstí už Saints Row 4 nesází jen na kartu kontroverze a i když není vůbec politicky korektní, nevyznívá sexistický humor ve sci-fi laděných kulisách tak prvoplánově. Jasně, každá postava má své úchylky, ale už jsou alespoň rovnoměrně rozloženy mezi obě pohlaví.

Jako Superman

Pohyb v otevřeném světě mi po stále vzrůstajících rozměrech sandboxových her přišel perfektně promyšlený. Plněním příběhových i vedlejších misí získává Pan President superhrdinské schopnosti. Pro přesuny městem se skvěle hodí extrémně rychlý běh, vysoký skok a plachtění ve vzduchu. Z jedné strany mapy na druhou se přesunete maximálně do minuty. Díky tomu se nikdy neplahočíte ulicemi a nebouráte do pletoucích se aut. Naopak, kmitáte nohama jako blesk, až kolem sebe tvoříte tlakovou vlnu, která ničí lampy pouličního osvětlení a převrací dopravní prostředky na střechu. Pan President je v podstatě Superman.

Sledujte také komentované videodojmy z pozdější fáze PC verze nebo velké srovnání grafiky mezi platformami.

Tím je ze hry ovšem vyloučeno řízení aut a letadel. Sice je můžete krást a upravovat, ale proč? Žádný dopravní prostředek není rychlejší než vy. Za volant nebo knipl si sednete jenom, když vás k tomu donutí skript.

Vylepšování schopností

Druhou část speciálních schopností tvoří útočné síly ve formě fireballů, mrazivých projektilů, telekineze a úderů do země. Ty zraní a povalí nepřátele kolem nebo naruší gravitační pole a objekty v okolí bezmocně levitují. Skvělé je i ohnivé nebo ledové pole, které zabíjí postavy v těsné blízkosti a jako bonus přidává oba elementy do vašich projektilů. Tím se i z obyčejných zbraní stávají ty masově destrukční. Snad jedinou schopnost, kterou jsem téměř nevyužíval, byla telekineze. Akce má bláznivé tempo a nemáte čas zvedat jedno vozidlo nebo jednoho protivníka do vzduchu a hrát si s ním. Raději rovnou masakrovat davy vetřelců, než je postupně házet proti zdem mrakodrapů.

Velkou černou bradavicí na kráse supermanismu Pana Presidenta jsou bodíky nutné k vylepšování jeho schopností. Jsou roztroušeny po městě ve formě světelných polí a vy je musíte sbírat. Celkem jich je v Saints Row 4 dvanáct set. Postup na další úroveň stojí od deseti do třiceti bodů. Jejich sbírání je pro vás životně důležité a nemusíte je ani hledat, jsou vidět na stovky metrů daleko. Ovšem po třicátém přeskoku z jedné střechy na druhou vás začnou neskutečně štvát. Proč jich autoři neroztrousili po Steelportu desetkrát méně a patřičně tomu neupravili cenu vylepšení?

Proti desítkám členů konkurenčních gangů a vetřelců

Útočí proti vám ručně, zbraněmi, auty, tanky i letadly. Mimozemská rasa dokáže vyčarovat portály, skrze které přibíhají posily, přivolají si opancéřované věže a občas ve svém středu mají superhrdinu vybaveného podobnými schopnosti jako vy. Pryč je jednotvárné střílení stále stejných nepřátel z trojky. Ačkoliv Saints Row 4 opět není na střední obtížnost kdovíjaká výzva, musíte dávat pozor, kdo útočí a podle toho vybírat zbraně i speciální vlastnosti. Rozhodně jsem celou hrou neprošel jenom s dvojicí pistolí.

Klasické střelné a sečné zbraně jsou buď vyrobené lidmi nebo mimozemšťany. Ty "naše" se stále dají vylepšovat a nakonec jsem skončil u osvědčených pistolí, samopalů a brokovnic pozemské výroby, ale raketomet a další speciální kousky jsem kradl emzákům. Autoři přišli s pár vskutku originálními nápady. Jak už jsem psal v dojmech z E3, na trailerech propíraná Dubstep gun je naprosto k ničemu. Zábavnou zkázu naopak přináší metač černých děr. Nejvyužívanější se pro mě stala Bounce gun, jejíž projektil se odráží od jedné postavy k druhé. Pokud střílíte po slabších jedincích, zvládnete na jeden výstřel zneškodnit třeba deset nešťastníků.

Vadí tolik recyklace kulis z třetího dílu?

Souboje s různorodou přesilou jsou zabalené do standardních Saints Row balíčků. Je jasně vidět, že čtyřka je přepracovaná trojka. Vedle často originálních příběhových misí jsou ty vedlejší stejné, jako před dvěma lety a po pár hodinách začínají nudit. Zamrzí, že město je mixem exteriéru z předchozích dílů a kromě vetřelců jsou recyklované i veškeré objekty - stavby, nepřátelé, auta, minihry.

Na druhou stranu jsou pravidla hry příchodem emzáků natolik pozměněná, že to příliš nevadí. Ostatní členové gangu vám zadávají nepovinné úkoly řazené do kraťoučkých kampaní. Neměl jsem proto motivaci jen tak běhat po městě a náhodně spouštět minihry. Raději jsem splnil úkol pro Kinzie nebo Shaundi a dostal za to odměnu ve formě vylepšené schopnosti.

Nechybí ani další ikonické vlastnosti série. Kdykoliv zajdete na plastiku a předěláte se ze zaprděného bělocha v nabušenou sexy černošku. Pár minut pobudete na monitoru v rouše Adamově nebo si navléknete vesmírný skafandr. Nechybí kooperativní mód, ale moc šancí vyzkoušet jsem ho neměl.

Grafika a animace jako na začátku staré éry konzolí

Autoři se dýchavičný engine snažili zakrýt sci-fi stylizací, spoustou neonových reklam a záměrných chyb v okolí prostor zakřivujících anomálií. Podle mě se jim to povedlo. Navíc PC hráči mají výhodu ve FullHD grafice a možnosti zapnout vyhlazování i filtrování textur. Oproti demu na E3 mě grafika rozhodně neurážela. Navíc na mém čtyřjádrovém procesoru a grafice AMD 7770 běžela ve FullHD a maximálním rozlišení stále nad 25 snímky za vteřinu. Nicméně jsem si musel stáhnout betaverzi AMD ovladačů, které zvedají výkon ve FullHD o 25%. Naštěstí se neopakuje nevyladěnost z trojky.

Saints Row 4 vydala 23. srpna Cenega v angličtině pro PC, PS3 a X360.

Parádní je dabing a skvělý mi přišel soundtrack, který je poskládán do klasických rádiových stanic. Jednotlivé skladby jsou vtipně používány v příběhových misích, hlavně ty z osmdesátých let. Ještě teď si broukám pecky "What is love", "The Touch" nebo "Boys are back in town". Příjemně mě překvapilo na PC vyladěné ovládání. Nemám s gamepady problém a konverze z konzolí často v tomto směru dopadají tragicky, ale tentokrát jsem neměl jediný problém.

VERDIKT: Saints Row se vrátili ve skvělé formě a opět jinak šíleně. V každé další hře s otevřeným světem mi bude chybět rychlý pohyb prostředím alá Superman. A přestože je vidět, že je čtyřka jen rozšířeným DLC, skvěle to zakrývá plejádou speciálních vlastností, vylepšenou skladbou nepřátel a šílenými mimozemskými zbraněmi. Vadou na kráse jsou jednotvárné vedlejší úkoly, včetně sbírání bodíků pro odemykání dovedností a až příliš okaté využití podkladů z trojky.

8 / 10

Saints Row 4