RECENZE Sherlock Holmes: Zločin a trest

Povede vás intuice nebo nezvratitelné důkazy?

Pohledné trailery i slušný mumraj okolo nejnovějšího Sherlocka Holmese měly zřejmou příčinu. Ukrajinští Frogwares chytli svoji značku za pačesy a nastavili pro ni nový směr. Fandové adventur, nebojte se! Žánr se již v sedmé holmesovce od téhož studia nemění a nadále jde o rutinní, byť klávesami ovládanou adventuru. Přesto lze říct, že slavný detektiv vyměnil obstarožní kabát za nový z tvídu a naučil se novým věcem. I proto by byla škoda Zločin a trest v silné podzimní nabídce opomenout. Čím nás tak zaujal?

V minulých dílech jsme lovili Jacka Rozparovače, hráli si s Arsénem Lupinem nebo zápasili s kultu Cthulhu. Zločin a trest se však svojí civilností vrací k téměř deset let starému Příběhu stříbrné náušnice. Žádní sérioví vrazi, slavní hrdinové jiných románů či sci-fi prvky. Autoři vyměnili rozsáhlý případ za šest nezávislých povídek a dodali tak projektu spád i uvěřitelnost. Noční vražda v zapadlé uličce, přepadení ve šlechtickém panství nebo záhada mizejícího vlaku. Variabilita případů hraje Zločinu a trestu do karet. Jsou navíc dobře napsané a jejich náměty spolehlivě baví. Bodejť by taky ne. Minimálně tři z nich jsme četli v povídkových sbírkách od samotného Arthura Conana Doyla.

Už v předchozích dílech se vyskytovala jakási detektivní mapa, v níž se spojovaly důkazy a závěry k sobě. Vždy v ní ale existovalo jen jedno řešení, a pokud jste se domnívali, že vrahem je někdo jiný, hra vás prostě nepustila dál a museli jste začít sestavovat znovu. Tento fakt už neplatí. Každý příběh má hned několik konců a vy se tak poprvé v sérii o Sherlocku Holmesovi sami STÁVÁTE DETEKTIVEM! Ano, Zločin a trest vám umožní nejen označit libovolného z nabízených podezřelých jako vraha, ale i se rozhodnout, jak se k němu zachovat. Třikrát hurá! Přesně takové oživení série potřebovala.

Jak už jsme ujišťovali v úvodu, není třeba se přidané interaktivity bát. Autoři se rozhodně nekloní k žánru „napůl-filmu" typu The Walking Dead, nýbrž jen klasické adventuře takto přidali na šmrncu. Jádro hratelnosti se od minula v podstatě nezměnilo. Holmes a Watson se ve svém staromládeneckém bytě dozví o novém zločinu, vypraví se na místo, a vy v kůži známého génia pátráte po stopách. Ty se vám posléze ukládají do multifunkčního deníku a právě i do již zmíněné detektivní mapy, na jejímž základě vynášíte ortely. Většinu času tak ve hře zkoumáte stopy, všelijak otáčíte s trojrozměrnými předměty a pročítáte nalezené dokumenty. Prosté.

Žánroví fajnšmekři rozhodně nezůstanou ochuzeni o hádanky. A tak se všichni těšte na otevírání sejfů, zdolávání zámků, kejkle v Holmesově laboratoři nebo třeba netradiční způsob, kterak vyhrát souboj v páce. Na druhou stranu Zločin a trest je zřejmě nejjednodušší z Holmesů a ani méně zkušeným hráčům adventur nehrozí zákysy. Údaje v deníku vás navíc poměrně přesně navádějí a celá hra se těmito vlastnostmi dynamizuje a zrychluje. Zřejmě i proto se dialogy omezují pouze na několik vět, bez možnosti do nich hlouběji zasahovat. A bohužel ani funkce dedukcí na základě vizáže a oděvu není příliš povedená. Efektní ano, zábavná ne.

Tempu a modernějšímu pojetí příběhu Sherlocka Holmese odpovídají i další funkce. Mód soustředění využijete pro nalezení hůře viditelných stop, v případě potřeby si můžete v hlavě přehrát některé situace a scény. Zabaví i pročítání dopisů, mnohdy odkazující na již vyřešené případy, či Holmesova kostymérna a maskérna, hodící se ve chvílích, v nichž je potřeba býti inkognito. Zločin a trest je o poznání hravější a více využívá potenciálu značky než předchozí díly. A na rozdíl třeba od Odkazu Sherlocka Holmese v něm nehrozí nuda.

Sherlock Holmes: Zločin a trest (Crimes and Punishments) vydal pro PC s českými titulky a také pro PS4, PS3, X360 a X1 distributor Comgad za 799 Kč (speciální edice) až 1399 Kč.

Ohromnou službu hře dělá Unreal Engine 3. Pokud jste hráli minulé díly, jistě si vzpomínáte na strnulost, nedetailnost a vůbec nepříliš přesvědčivou grafiku. Se Zločinem a trestem si ale grafici vyhráli. Šarmantní jsou především detaily tváří a hra světla stínu. My jsme se zamilovali do lokací botanické zahrady, anglického venkova, ale i do úchvatného archeologického naleziště. Fanoušky Doylovek potěší i hezky vyvedený Scotland Yard s výslechovou místností, kanceláří Lestrada a pitevnou. Nedostatkem grafiky budiž její kulisovost. Lokace jsou sice krásné, avšak velmi strnulé, a jediné, co je oživuje, je fantastické ozvučení. No vážně. Skvělého kuňkání žab, drncajících kol drožky či bzučení hmyzu si všimnete i vy.

Osm set korun tak není za nejnovějšího Sherlocka Holmese sprostou sumou. Do cíle docupitáte za patnáct hodin a Comgad vám navíc tuto cestu ulehčí českými titulky. My jsme hráli review-verzi v angličtině a musíme podotknout, že některé delší texty či vybírání vhodných východisek čeština rozhodně zjednoduší.

VERDIKT: Energický Holmes! Šest kratších případů pomohlo tempu, interaktivní prvky zábavě a slušivý grafický engine senzační atmosféře. Frogwares změnili svůj styl a my jim za to tleskáme. Zločin a trest je ještě o stupínek lepší, než jejich dosavadní opus magnum s Jackem Rozpačovačem.

8 / 10

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC