The Sims Medieval

Koupelnu a záchod tady navštěvovat nemusíte.

PC díly série The Sims již mohou působit, že pomalu stagnují. Třetí díl příliš zásadních novinek nepřinesl. Datadisky se lehce opakují a recyklují nápady z předchozích dílů. Série má již pevnou základnu jak fanoušků, tak i odpůrců. Poslední odnož s podtitulem Medieval ovšem bouří tyto stojaté vody. A přináší zásadní změny, které skalní příznivce mohou zklamat. Ale zároveň se mohou zalíbit lidem, kterým současná podoba The Sims nevyhovuje.

The Sims Medieval jsou plnohodnotným samostatným titulem a ne pouhým datadiskem ke třetímu dílu. A zároveň je nutno podotknout, že se jedná o kompletně novou a jinou hru. Nečekejte tedy starou hratelnost převlečenou do kulis středověku. Jedinými společnými prvky jsou herní engine, způsob ovládání a principy socializace jednotlivých postav. Pokud předchozí díly nehrajete, protože vám nesedí opakování kolečka "záchod, vana, lednička, práce, záchod, televize, postel" a tak pořád dokola, tak můžete zbystřit. Medieval se již takto nehraje.

Co v Medieval nenajdete?

Oproti The Sims kompletně zmizelo stavění vlastních baráčků. Přichystané budovy lze stavět pouze na patřičných místech. A uvnitř můžete měnit jen vybavení. Ale i to je čistě dobrovolné, protože každá nová budova přichází v základní verzi vše, co ke hraní potřebujete a nákupem nábytku není vůbec nutno marnit čas. Odpůrci The Sims zajásají, že nyní úplně odpadá klasický kolotoč uspokojování potřeb. Musíte se pouze starat o hlad a únavu, které vydrží relativně dlouho. Na samotné hraní tedy zbývá dostatek času. Většina klasických interakcí sice zůstala, ale jako vedlejší nepovinná činnost. Koupelnu, záchod apod. nemusíte za celou hru navštívit ani jednou.

Změny v Medieval odstraňují téměř vše, na čem stavěly hratelnost standardní díly The Sims. Čím jsou tedy nahrazeny? O čem v novém díle jde? Překvapivě o příběh a o questy. Místo domácnosti pečujete o malé království, místo rodinných příslušníků ovládáte hrdiny různých povolání a celá hra má nyní opravdový cíl a určitý konec. Na začátku hry si vyberete ambici svého království, která určuje vás dlouhodobý cíl. Může jít o celkový počet postavených budov, počet hrdinů vycvičených na vysoký level, nebo třeba počet questů splněných na zlaté či platinové ohodnocení. Trošku zamrzí, že ambice musíte prvně odemknout. A protože znovuhratelnost není úplně dokonalá, poslední ambice okusí asi jen minimum hráčů. A normální člověk, který hru dohraje pouze jednou či dvakrát stejně okusí jen jednu či dvě základní.

S každou novou hrou dostanete i omezený počet questových bodů. Ty omezují počet úkolů, které můžete splnit. Jakmile je vyčerpáte, hra končí a dle vašich úspěchů se odemknou ambice další. Vaším cílem je questováním vydělat co nejvíce na rozvoj království tím správným směrem. Úkoly plníte pomocí simíků-hrdinů, kterých lze mít až deset. Od každého důležitého povolání jednoho. Ale zmatků se nemusíte bát, protože všech deset najednou nikdy ovládat nebudete. Na starosti vždy dostanete pouze simíky, ke kterým se váže aktuální quest. Nad ostatními převezme vládu počítač. Ve skutečnosti hrajete většinou s jedním až dvěma simíky najednou i v rozvinutějších královstvích.

Questy a jejich plnění nyní představuje hlavní náplň hry, kterou strávíte přibližně devadesát procent herního času. Úkolů je dostatek a během jedné hry je určitě všechny nevyzkoušíte. Nemluvě o tom, že mnoho z nich lze plnit různými způsoby. Při přijmutí questu si zvolíte, kteří simíci se do něj pustí. A stejný quest může mít jiný průběh s ranhojičem, jiné řešení s bardem a úplně jinak jej pořeší samotný král. Chcete-li vidět opravdu vše, se hrou probdíte mnoho nocí.

Úkoly samotné jsou ovšem dosti jednoduché, přehledné a nehrozí zakysnutí. Každý quest je vlastně pouze předem danou sérií činností, které musíte vykonat. S kým promluvit, jaké předměty nakoupit, kolik hodin studovat, apod. Občas se quest větví a máte na výběr, jak se zachováte dále. Ale nikdy byste se neměli dostat do situace, že si nevíte rady. Mám-li být ošklivý, dalo by se říci, že hrajete adventuru s detailním návodem. Ale i když to zní jako velký zápor, kupodivu jsem se nenudil. Úkoly byly různorodé, místy vtipné a díky unikátní hratelnosti jiné, než v ostatních hrách. A překvapivě ne krátké. Splnění některých vezme klidně přes hodinu.

Ale jako každá jiná hra, ani Sims Medieval se nevyhnul nedostatkům. Hodně hráčů zajisté nepotěší absence češtiny, na kterou jsou u série Sims zvyklí. Nyní se musíte porvat s angličtinou. A díky questům je textů mnohonásobně více než v předchozích dílech, takže bez jejich porozumění se daleko nedostanete. Dobrou znalost angličtiny berte jako nutnost.

A na druhém místě mi vadilo zpracování dialogů. Tvůrci sice přepracovali celkové pojetí hry, ale přitom jej zasadili do stejného enginu bez větších úprav. Dialogy tedy probíhají velmi krkolomnou formou. Máte-li k dispozici více odpovědí, je nutno v questovém okně vybrat, jakým směrem chcete v questu pokračovat (kterou odpověď vlastně zvolíte). Následně se vybraná možnost zpřístupní v klasickém simáckém kruhovém menu akcí. A až danou akci provedete, odpověď se zobrazí v upozorňovacím okénku v rohu obrazovky. Takto to mohlo fungovat v klasických Sims, kde jediné texty zahrnují potvrzení či odmítnutí pozvánky na návštěvu apod. Ale na zpracování přímých řečí delších větvených dialogů zdejší systém není vůbec vhodný. Doufám, že někdo zapne mozek a do hry časem implementuje klasické dialogové okénko osvědčené ve všech RPG či adventurách.

VERDIKT: Tak toto jsou úplně jiní simíci. Bez stavění a bez stereotypního uspokojování základních potřeb. Ale se spoustou questů. Pro někoho ořezáno o nejlepší vlastnosti, pro jiného ořezáno o největší zápory série. Pro mne osobně se jednalo o příjemnou změnu a dostal jsem hru, která se hraje úplně jinak, než cokoliv jiného. Sims Medieval přinášejí přesně to, co jsem marně čekal od Hinterlands - zábavný kompromis mezi stavěním města a přímým ovládáním jeho obyvatel při shánění financí pro další rozvoj, zvlášť po nynější slevě. Jen škoda absence překladu a zpracování dialogů.

The Sims: Medieval vyšly na jaře pro PC/Mac, nedávno byly zlevněny na 549 Kč a v těchto dnech je rozšířípirátský datadisk. Tento článek vyšel v rámci seriálu Víkend splněných restů, v němž se namísto víkendové neaktualizace vracíme ke starším hrám, na jejichž recenze nebyl v hlavní sezoně čas nebo prostor.

8 / 10

The Sims Medieval

PC, Mac