Rozdílová PC recenze Skyrimu

Zajímají vás hlavní odlišnosti PC verze od konzolí?

Po konzolové verzi Skyrimu, kterou Miloš Bohoněk před týdnem po desítkách hodin hraní ohodnotil absolutní desítkou (recenze) a počátečních videodojmech z rozehrání, jsme důkladně otestovali i verzi pro PC. Ta navíc obsahuje i české titulky, jež pro nás připravila Cenega. Jaké jsou tedy hlavní odlišnosti PC varianty jedné z nejprodávanějších letošních her u nás?

Prvním rozdílem je provázání pátého dílu se Steamem a to až do té míry, že je vyžadován i pro registraci kopií zakoupených v obchodě. Což je docela paradoxní, protože si ho tam stále nelze koupit (podobně, jako například dřívější Rage), ale budiž. Start hry však bohužel provázely i některé další nepříjemné technické problémy (více si o nich přečtěte zde), ty se ale naštěstí vyřešily již poměrně záhy.

Plusem je naopak viditelné grafické vylepšení, kterého se na konzolích jen tak nedočkáte. Můžete si nastavovat mnohem pokročilejší grafické efekty, větší a detailnější dohled, lepší stíny, odlesky, kvalitnější anizotropní filtrování a zapnout antialiasing. S tím souvisí i podstatně kratší nahrávací obrazovky oproti ostatním platformám. Zužitkujete i větší paměť vaší videokarty (1GB+), která je pro ultra detaily potřeba (nechcete-li neustále čekat na načítání dat z harddisku). V zásadě se ale PC verze zas až tak moc neliší, stále totiž běží na DirectX 9 (byť je již teď v adresáři hry přítomná složka pojmenovaná DirectX 10 - je tedy možné, že podporu novějšího standardu přidá některý z budoucích patchů).

Velký problém ovšem vidím v uživatelském rozhraní, které bylo převedeno z konzolí jen s opravdu malými úpravami. S tím totiž souvisí i ovládání hry a hlavně navigace mezi položkami. Už na první pohled je patrné, že je vše přizpůsobeno gamepadu a že si s PC optimalizací nikdo moc hlavu nelámal. Koneckonců, i samotná Bethesda nedávno přiznala, že pro ni PC není její primární platformou.

Jednou z potíží uživatelského rozhraní je to, že vás málo informuje o tom, co se s hlavním hrdinou děje a co ho ovlivňuje. Přímo tak například nevidíte, jaké efekty působí na vaší postavu - musíte tedy nejprve do menu magie a teprve až v dalším z podmenu zjistíte, jak na tom jste. A podobně fungují i ostatní statistiky - k informacím, jež potřebujete zjistit, se tak pokaždé musíte proklikávat poměrně dlouho a složitě (jeden z hráčů si dokonce dal tu práci a přehledně sesumíroval všechny tyto neduhy zde).

Už jste se zasmáli nad nejsrandovnějšími chybami ve Skyrimu?

Je až s podivem, že se v Bethesdě nepoučili podobně, jako třeba v Bioware, které pro své druhé pokračování Dragon Age vytvořilo dvě různá uživatelská rozhraní, jedno pro konzole a druhé pro PC. Pro dosažení kýženého výsledku je tu navíc často potřeba klikat na některé položky dvakrát, někdy i několikrát. V některých situacích pak dokonce myš nefunguje vůbec. Klávesa TAB přitom za každých podmínek funguje jako tlačítko zpět (lze s ní ovšem vyvolat i menu). Zvolená kombinace kláves a myši tedy rozhodně není ideální, ale aspoň jsou všechna důležitá tlačítka po ruce, když už nic jiného.

Musím říct, že mi docela dlouho trvalo, než jsem si na tenhle kombinovaný způsob ovládání zvykl. Třeba navigace mezi dovednostmi v menu postavy je přinejmenším těžkopádná - někdy je potřeba použít kolečko, jindy zas tlačítko. I zoomování na mapě mi přišlo zbytečné, protože minimální přiblížení a oddálení nemá kýžený efekt. Po několika hodinách hraní mi ale všechno naštěstí přešlo do krve a naučil jsem se, jak s UI zacházet efektivně.

Nyní ale k pozitivnějším věcem. PC verze má třeba oproti konzolím výhodu nastavitelných klávesových zkratek a jednotlivé herní obrazovky se v ní dají vyvolat pouhým stisknutím přirazeného tlačítka. Přepínání zbraní a kouzel jde jednoduše zařídit tak, že si v inventáři pomocí klávesy F přidáte zbraň do oblíbených a ve hře si pak po stisknutí tlačítka Q namapujete na klávesy 1-8 nejpoužívanější věci, což jsem docela ocenil. Na konzolích jsou přitom tyto pozice jen dvě.

Velkou a možná rozhodující předností je otevřenost PC platformy. Ta umožňuje jednak přístup k herní konzoli a také k ini souborům, jejichž prostřednictvím si můžete upravit vše možné i nemožné a nastavit si hru přesně podle svých představ. Spektrum hardwaru, na němž hru spustíte, je také široké, od pár let starých notebooků, až po nabušené sestavy.

The Elder Scrolls: Skyrim pro PC, X360 a PS3 je u nás v prodeji již od pátku 11.11.2011

koupit z Xzone

V neposlední řadě pak mají PC hráči výhodu nejrůznějších modů, jimiž si hru mohou přizpůsobit k obrazu svému. První vlaštovky se začaly objevovat již chvíli po vydání a o tom, že je potenciál budoucích modů obrovský, není pochyb. Většina z nich je soustředěna na stránce Skyrim Nexus, kterou vám určitě doporučuji navštívit. Později bude k dispozici i oficiální Creation Kit, což je komplexní herní editor, jež používali i samotní vývojáři. Hráči jej dostanou ve formě, na níž se momentálně ještě pracuje, a proto také nebyl přiložen ke hře v den jejího spuštění.

Mám-li se tedy rozhodnout, zdali vám PC verzi doporučit, nebudu váhat a řeknu, jděte do toho! Má sice své výhody i nevýhody, ale po stránce hratelnosti je to stále stejně vynikající hra, jako na PS3 nebo na XBOXu. Skyrim si vás prostě získá na jakékoliv platformě. A rozhodně nedejte na první dojem, chvíli mu totiž trvá, než se vám dostane pod kůži. Ale čím déle ho hrajete, tím větší máte i chuť se do jeho neskutečného světa vracet.

The Elder Scrolls V: Skyrim