Recenze Sleeping Dogs PC

GTA 3 na čínských steroidech dohnané v posilovně.

V období herního sucha se v redakci Eurogameru všichni perou o nějakou pořádnou hru, kterou by mohli recenzovat. Jasně, vychází úchvatné indie kousky apod., ale hutnou, sytou a pravou AAAA hru nic nezastoupí. A právě Sleeping Dogs takovou hrou jsou. Na jaře jsem Milošovi nevěřil, když označil Sleeping Dogs za černého psa E3. A byla to chyba, protože jak už vyplynulo z komentovaných videodojmů, Sleeping Dogs se drží na cestičce vyšlapané GTA 3, jen jdou směrem na Východ.

Hong Kong největším odlišujícím prvkem oproti americké stylizaci GTA

Ikonické město plné stánkařů prodávajících nudle a maso na tyči, všude neonové reklamy a dráty elektrického napětí vyšité z jednoho okna do druhého. Ale i zde je jasná inspirace - začínáte v chudinské čtvrti, kde bydlíte v oprýskaném baráku se zaplivanou chodbou, na níž se neustále hádají dvě sousedky o tom, která při sexu více řve a čí přítel je zlotřilejší gangster. A jak se propracováváte hlouběji do hry, postupně se stěhujete do luxusnějších částí města.

Pro hlavního hrdinu je začátek o to větší pecka, protože zrovna přijel ze San Francisca, kam v mládí odešel za lepším životem. A zřejmě ho našel, protože se vrací jako policista, kterého si najímá místní šéf oddělení boje proti organizovanému zločinu. Wei Shen kontaktuje staré známé a snaží se přesvědčit místní mafiánské bose, že není nastrčeným slídilem, ale oddaným příslušníkem Triád.

Zápletka jednou ze zářivých tváří

Ačkoliv vypráví tisíckrát ohranou písničku, je skvěle napsána a presentována. Wei Shen je řádně rozpolcená osobnost, která se sama se sebou pere o to, zda zůstat věrný modré uniformě, dostát svým slibům bratrům z Triád nebo se na všechno vykašlat a pomstít hluboko ukrytou křivdu. Navíc je Wei neustále na hraně prozrazení své policejní identity, což je skvěle využito při zadávání i plnění misí.

K hltání příběhu přispívá i namluvení postav kvalitním ansámblem herců - hlavní hrdina je dabován Will Yun Lee, kterého můžete znát třeba z bondovky Die another day nebo Lucy Liu ztvárňující jednu z mafiánských paniček (Kill Bill). Jediné, co bych mohl zápletce vytknout je její totální filmovost, tedy lineárnost. Ani v jednom případě nemůžete vybrat, jak se zachováte, jestli jako nesmlouvavý člen Triád nebo hrdý zástupce policejního sboru. Škoda, právě rozpolcenost hlavního hrdiny k tomu přímo svádí. Svou náklonnost k té či oné straně barikády každopádně můžete vyjádřit plněním misí v pořadí, které preferujete. Jako správný Mirek Dušín jsem šel po krku přednostně mafiánům. Pro posun vpřed sice musíte přijímat výzvy ze všech stran, ale profilovat se jako zloduch nebo hrdina lze.

Pět oblastí, v nichž se zlepšujete a odemykáte dovednosti

Když jsem byl ve třech čtvrtinách hry, měl jsem policejní stránku mého alter ega vycvičenou na sto procent, kdežto mé mafiánské já se potácelo lehce nad padesáti. Další zkušenosti získáváte za vedlejší úkoly, což vám zvyšuje jakýsi společenský status, zde nazvaný Face XP. Kromě silnějších úderů nebo vyšší odolnosti si totiž bez patřičně drsného xichtu v krámě ani nekoupíte vohoz. Dále cvičíte speciální údery u svého kung-fu guru vždy, když najdete jednu z jeho dvanácti vzácných sošek a přinesete mu ji. No a poslední v řadě je vylepšování zdraví, které utužujete prostým modlením se u malých oltářů rozesetých po celém městě.

Na český trh přišly konzolové verze hry v azbuce, proto se stahují z oběhu a budou nahrazeny anglickou verzí.

Většina z odemykatelných dovedností se točí kolem soubojů, nových chvatů a obecně je cílena na co nejdelší přežití v bitkách. Už v komentovaných dojmech jsem říkal, že jsem se dlouho nedostal k žádné střelné zbrani. Můj první kontakt s nimi proběhl přibližně po osmi hodinách, ale pořádně jsem si zastřílel až v druhé polovině hry. Proč? Asi proto, že Sleeping Dogs jdou v tomto směru realističtější cestou.

Tím neříkám, že by masakr před bistrem paní Chu s desítkami zabitých mafiánů a aut vybuchujících po zásahu granátometem, byl přehnaně reálný, ale určité náznaky jsou. Za prvé, výše uvedená scéna je jednou z mála, kdy se vám do rukou dostane opravdu těžký kalibr. Za druhé jsou střelné zbraně vzácné a nevymlátíte je z babičky na každém rohu, tak jako v zemi střelným zbraním zaslíbené - USA. A za třetí, jakmile začnete pálit a nejste v odlehlé části přístavu nebo za zdmi mafiánského sídla, okamžitě se k vám začínají stahovat policejní hlídky. Naštěstí, když už se do čardáše svištějících kulek dostanete, užijete si přehnaně zběsilou melu. A to nezmiňuji automobilové honičky - při nich létají vozidla vzduchem stejně často jako paní Chu seká drůbeží hlavy ve své zkrvavené kuchyni.

Boje na blízko a závěrečné chvaty

Ačkoliv jsem z toho byl zprvu trochu mrzutý, nakonec vzácnost střelných zbraní kvituji s povděkem. Na systém kopů, pěstí a protiúderů je nutné si zvyknout, ale jestliže přijmete jeho pravidla a hlavně vycvičíte své bojové umění, bude se vám náramně zamlouvat. Autoři v pozdějších fázích hry skvěle namixovali podíl bitek a stříleček, takže se ani jednoho nepřejíte. Boj na blízko je doplněn o skvělé fatality, které přitvrzují tím více, čím dále jste ve hře. Ze začátku při bitkách maximálně Číňana narvete do popelnice nebo s ním vymalujete telefonní budku. Jenže taková roztočená cirkulárka, hák na maso nebo otevřené dveře spalovací pece v krematoriu potěší nejednoho úchyláka a pomohou ukončit rvačku stejně rychle, jako ranní průjem báječný pocit ze včerejší večeře.

Nedílnou součástí pěsťokopních klání jsou různé sečné, bodné či tupé zbraně. Vaši protivníci na vás vybíhají s nožem, sekáčkem na maso nebo železnou trubkou. Vy jim je buď vykopnete z ruky nebo nástroj vytáhnete z kufru auta - pokud už máte odemčené korespondující vylepšení. Musím se přiznat, že sekáčkový masakr jsem si velmi oblíbil, je to jako kdyby Wei Shen chytl amok a na pár sekund se změnil na lidský kombajn. Ruční zbraně nemají dlouhou životnost, ale alespoň se rvačky nemění v pouhé závody v sekání. Nakonec se dostanete i k velmi zajímavým kouskům - třeba v přístavním skladu jsem Číňany mlátil po hlavě obřím tuňákem.

Vedlejší aktivity a rozdělení závodů

To máme variabilní bitky a zběsilé přestřelky, co chybí ještě? V podstatě nic, co byste od klonu GTA čekali. Kradete auta, zpíváte karaoke, doplňujete si zdraví konzumování smažených nudlí, zatýkáte zločince, pomáháte lidem na ulici nebo hledáte tajné kufříky s penězi a oblečením. Textil není jen pro potěchu oka, ale může vám přidat zajímavý bonus. Například patnáct procent více zkušeností, pokud plníte policejní misi a vezmete si frajerské sako. Vedlejších aktivit není přehnaně moc, dokonce bych řekl, že je jich tak akorát. Pro mě, který vždy chce dosáhnout 100% výsledku, byly hry jako Just Cause 2 nebo Saints Row 3 peklem. V Sleeping Dogs lze najít opravdu vše, splnit veškeré úkoly i vyhrát všechny pouliční automobilové závody. I díky tomu mi dohrání zabralo cirka 23 hodin - což je méně než u podobných her, ale na dnešní dobu jde o stále nadstandardní výkon!

Sledujte také naše komentované videodojmy po úvodních pěti hodinách hraní PC verze.

Mimochodem zmíněné závody jsou rozděleny na tři kategorie, podle výkonu vozidel. Kromě aut jezdíte i na motorkách. Nicméně auta z nejvyšší A třídy jsou pekelně drahá - to nejlepší stojí cirka tři čtvrtě milionu hongkongských dolarů a vydělal jsem si na něj až ke konci. Jízdní model je rozporuplný. Sice je výrazně arkádový, čti jízda slimákem po namydleném asfaltu, ale třeba brzdit se pořádně nedá ani pedálem ani ručkou, obojí vás téměř okamžitě zastaví. Zvláště v závodech je to nepříjemné, protože v těch kratších nesmíte udělat ani malou chybu. Jediný způsob, kterým relativně rychle projedete zákruty, je pustit na chvilku nohu z plynu. Spíše bych čekal, že v Sleeping Dogs budu schopen sázet jeden smyk za druhým.

Ovládání na PC je trochu problém

Ačkoliv jsem téměř pořád myslel na připojení gamepadu, neudělal jsem to, abych Sleeping Dogs hrál asi jako většina PCčkářů. Na klávesnici a myši jsou totiž ovládací prvky rozloženy značně zvláštně, což v určitých momentech vadí. Například, když máte přeskočit z jednoho auta na druhé, musíte kromě plynu (W), v ten pravý moment zmáčknout skok (Q) a přitom se samozřejmě udržet na vozovce manévrováním zleva doprava (A + D). Tolik prstů na levačce nemám! Na ovládání je hodně vidět, že jsou Sleeping Dogs konzolová hra, takže neváhejte a gamepad do PC zastrčte. Navíc určité akce nejsou ani popsány v nastavení kláves. Třeba jsem stylem pokus omyl delší dobu hledal, jak schovat zbraň.

Nesedl mi ani pohyb po svých. Velmi časté jsou v Hong Kongu parkurové honičky. Jenže díky zmršenému klávesovo-myšímu ovládání jsem se nimi dost trápil. Nakonec jsem si na podivný běh vpřed a jemné zatáčení myší zvykl, ale nikdy jsem z pohybu městem neměl tak dobrý pocit, jako třeba v Assassin`s Creed. Do očí to bije o to více, že jsou v Sleeping Dogs ulice oproti konkurenci poloprázdné.

Úžasně vypadající město versus DLC a otravné minihry

Grafika není kdovíjak vyspělá, ale autorům se v určitých momentech povedlo díky dobře zvolených efektům, nasvícení a nakonec i na PC texturám ve vysokém rozlišení, vykouzlit fotorealistickou grafiku. Jedná se zejména o jízdu autem a obecně úchvatné městské scenérie. Postavy a objekty v blízkém okolí už tak dechberoucí nejsou. Nároky na hardware nejsou krvavé, na mém čtyřjádrovém 3Ghz procesoru, 4 GB paměti a Radeonu 7770, jsem jel na plné detaily včetně antialiasingu v rozlišení 720p průměrně 35 FPS. Jen při opravdu rychlé jízdě, hlavně na motorkách, frekvence klesala k 20 FPS. Oproti GTA standardu pokulhává snad jen hudba, potažmo FM rádia v autech. Z asi osmi stanic jsem si žádnou vyloženě neoblíbil, ani jsem neslyšel kdovíjaké hudební fláky.

Sleeping Dogs pro PC, PS3, X360 vydala Cenega v pátek 17. srpna.

rezervovat na Xzone

Tvůrci se nechali slyšet, že pro Sleeping Dogs je připraven plán DLC na šest měsíců. Na spoustě míst je hrozně vidět, že něco chybí. Například obchody s oblečením zejí prázdnotou a počet aut, která můžete v době vydání hry koupit, je značně limitován. Hrozně moc nevyužitý mi přišel potenciál přítelkyň, protože s každou skončíte v posteli po prvním rande, ale aspoň za to získáte pomoc v podobě ikonek tajných předmětů na minimapě. Posledním problémem jsou otravné minihry - například hackování kamer nebo otevírání zámků šperhákem. Zvláště kamer budete muset nabořit desítky a stále stejný puzzle, u kterého se ani nezvyšuje obtížnost, je hrozná nuda. Podobné jsou vedlejší mise v podobě policejních razií.

P.S. Čtěte také druhou stranu mince, ve které by jiný autor konzolovou verzi hodnotil ještě výše. Eurogamer také o Sleeping Dogs připravuje sestříhanou videorecenzi.

VERDIKT: Sleeping Dogs budou opravdu nejlepší městskou akcí tohoto roku. Naprosto skvěle napsaný a vyprávěný příběh, absolutně návyková hratelnost, parádní nadabování i grafika, zábavný soubojový systém s ujetými komboúdery a přehnané přestřelky naneštěstí kazí pár menších nedodělků - na PC odfláknuté ovládání, podivný pohyb městem, trochu opakující se vedlejší úkoly a příliš okaté osekání obsahu, který vydavatel bude nabízet jako DLC. Přesto všechno musím zatleskat, protože Sleeping Dogs jsou GTA 3 na silných čínských steroidech dohnané hodinami v posilovně téměř k dokonalosti.

8 / 10

Sleeping Dogs