RECENZE The Banner Saga

Rukopis BioWare se v tahové strategii ze severu nezapře.

Bohové jsou mrtví a slunce se zastavilo. Ze severu se valí zkáza. Lidé opouštějí vesnice i města a vydávají se na zoufalé pochody s tím málem, co se jim povedlo z jejich majetku či zásob zachránit. Skupiny rodilých i nedobrovolných vůdců vedou tyto ztrápené karavany vstříc nejistému konci. Jak se naděje mění v zoufalost a odevzdání, žádná z vašich voleb nebude dobrá. Můžete se jen modlit, aby byla tou nejlepší možnou. Banner Saga je jednou z těch her, které místo „předepsaného" scénáře a lineárních příběhových kolejí zeširoka rozevírají náruč interaktivní povaze počítačových her a umožňují hráči citelně ovlivňovat jeho příběh doslova na každém kroku. Ostatně, zakladatelé tříčlenného (!) vývojářského studia Stoic mají s vyprávěním a náročnými volbami hráčů dostatek zkušeností: jde totiž o veterány ze studia Bioware.

Když tvůrci před dvěma roky rozjeli Kickstarter pro tuhle vikingskou RPG epiku, museli kromě jiného vysvětlovat, jak chtějí hru takového kalibru realizovat jen ve třech lidech (designér, grafik, programátor). Hájili se tím, že jsou sehraní veteráni, kteří moc dobře vědí, jak z mála vytřískat maximum a pracovat opravdu efektivně. Kickstarter uspěl už po prvním dni a vyšplhal se nakonec na sedminásobek požadované částky. Snad i díky tomu se do projektu zapojila čtvrtá mimořádně uznávaná osobnost. Hudební skladatel Austin Wintory, díky kterému byla poprvé v historii na prestižní cenu Grammy nominována videohra (šlo samozřejmě o desítkovou hru Journey), propůjčil odvážnému projektu svůj cit a zamiloval se do něj dokonce natolik, že místo původně nasmlouvané hodiny nakonec dodal hudby dvojnásobek (což se neztratí, protože hra má dobrých deset hodin).

Hra s takovýmto rodokmenem prostě musí být výjimečná. Jediná otázka je, jak moc. Ačkoliv žánrově spadá do tahových strategií (představit si můžete třebas nedávno vzkříšený XCOM), její záběr je mnohem širší a snadno si získá i ty z vás, koho taktické boje zas tak nelákají. Jsou totiž opředeny tak hojným, zajímavým a dokonale napsaným příběhovým vláknem, že by šlo hru stejně dobře zařadit mezi adventury.

Podobně jako Xcomu rozdělen na bojovou polovinu a na „údržbu základny", zde budete polovinu času trávit pochodem s karavanou, během kterého budete neustále hovořit s členy družiny a řešit plejádu malých i velkých událostí či komplikací po cestě. Je pouze na vás, jak se zachováte, pokud na cestě potkáte skupinu cizinců, začnou se vám kazit zásoby jídla, nebo když vám zvědové nahlásí blízkost nepřátel. Nabírání posil je nezbytné k přežití, ale jak poznáte, komu můžete opravdu věřit?

Zatímco rozhodování během pochodu s karavanou nebo při vypjaté návštěvě vesnice staví na instinktivních či morálních schopnostech hráče, během soubojů se potrápí vaše taktické a strategické schopnosti, sem tam i talent pro matematiku. Jak je pochmurný příběh, tak jsou často zoufalé a bezútěšné situace, do kterých jste vrženi na bojišti. Jako by nestačilo, že vaši protivníci jsou často nadlidské bytosti mimořádné odolnosti i síly, většinou mají i převahu v počtech.

Obecně budete mít stále méně příležitostí svou družinu doplňovat a uživit, zatímco smrti budou (kromě pár výjimek klíčových postav, které lze pouze „vyřadit z boje") díky záměrnému auto-ukládání náležitě nezvratné. Budete muset dokonale nastudovat plejádu speciálních schopností všech svých bojovníků i bojovnic a především dostat do krve mechaniku „brnění/síla/zdraví", kdy jednotlivé hodnoty těchto atributů během boje dynamicky ovlivňují vzájemný potenciál všech postav na bojišti. Ani na nejlehčí obtížnost nečekejte žádnou procházku.

Navzdory všem kladům nicméně nesmíte od hry čekat zázraky: přeci jen jde o indie projekt, prodávající se pouze digitálně na Steamu (zhruba 600 korun). Nejcitlivěji se to projevuje na dabingu, který jen sice dokonalý, ale najdete ho jen u klíčových příběhových scén. Ve většině hry jsou dialogy postav pouze textové. Stejně tak řada situací a voleb, které řešíte během pochodu karavany, je prezentována formou textových bublin s možností výběru několika reakcí.

The Banner Saga pro PC vyšlo v polovině ledna, další kapitoly budou následovat.

hra se prodává jen digitální distribucí za 23 eur.

Nejeden hráč si také stěžuje na místy opravdu kruté výkyvy v obtížnosti a nepředvídatelnost některých situací, ale tenhle „nedostatek" už bych považoval za součást designu. Každopádně hra je plná nádherné kreslené grafiky a neméně povedených animací, což pohromadě se strhujícím příběhem a jedinečnou hudbou dokonale plní svůj účel. Nezbývá než se těšit na slíbenou konzolovou konverzi a druhý díl trilogie.

Cover image for YouTube videoThe Banner Saga - Your Saga Starts Now

VERDIKT: Banner Saga sice spadá mezi indie hry, ale mimořádné zkušenosti tvůrčího týmu garantují dospělý zážitek a perfektně vybroušené herní mechaniky. Jak budou členky vaší karavany vyšívat obrazy dokumentující průběh vaší poutě na vaši vlajku, budete cítit, že tenhle pochmurný příběh jste napsali vlastními nelehkými volbami. Pochmurná vikingská legenda sice trpí určitými technickými kompromisy, ale atmosférou a celkovým zážitkem dalece přesahuje drtivou většinu „velkých" her.

8 / 10

The Banner Saga

Android, iOS, PS4, Xbox One, PlayStation Vita, PC, Nintendo Switch