The Cursed Crusade

Pojďme společně povraždit pár křesťanů.

The Cursed Crusade je jedna z těch her, kterým musíte dát šanci, aby vás začala bavit. Tedy, přesněji řečeno, musíte být zpočátku dost otrlí, spoustu toho přehlížet a mít dost trpělivosti. Chápu, že to bude poněkud složité, když první, co ve hře uvidíte, je škaredá grafika a loutkové postavy bez jakékoli mimiky pronášející věty, které by se spíš hodily do béčkového akčního filmu. Takové ty věty, co řekne Lorenzo Lamas hlavnímu padouchovi předtím, než mu vrazí plastovou vidličku do oka. "A teď zhyneš, proradný... padouchu!"

Není to hezká hra a i ten příběh by potřeboval doladit. A přitom měla takový potenciál. Neexistuje mnoho her, které by se odehrávaly v dobách křížových výprav (no dobře, má chabá paměť si teď nevybaví žádnou, přiznávám), a přitom má tohle historické období co dávat. Zejména pak čtvrtá křížová výprava, během které se The Cursed Crusade odehrává. To byla doba, kdy křesťanští bojovníci měli na příkaz papeže dobýt muslimský svět, ale místo toho zamířili do Konstantinopole a tam pobili další křesťany. Křižáci byla pěkná chamraď. Horší je, že The Cursed Crusade tohoto historického rámce příliš nevyužívá a místo toho nám do mixu přidává trochu fantasy elementů. Poněkud zmatených, ale co už. Nehrajeme hry přeci kvůli dějepisu, ne? Ehm.

Hra má v podstatě dva hlavní hrdiny, což nám má jaksi naznačit, že The Cursed Crusade je primárně kooperativní řezačka, ale nebojte se, můžete hrát i sami, pokud nemáte žádné kamarády (čas pro teskný pláč). Pokud budete hrát sami, převtělíte se do Denze de Bayle, francouzského templáře mluvícího plynně anglicky, který pátrá po svém otci. Ten se nevrátil z třetí křížové výpravy a Denz věří, že zůstal v Jeruzalémě. Potřebuje ho, aby získal od proradného příbuzného zpátky své statky. Ano, nemá to příliš logiku. Denz se vydává na křížovou výpravu a zabíjí stovky lidí, aby našel tatínka a ten mu vrátil domeček, ale co chcete? Je to hra, při které brutálně zabíjíte lidi. K němu se po cestě připojí španělský hláškař Esteban Noviembre. Je to zločinec, ale má dobré srdce. A trapné hlášky.

Postupem času se dozvíte, že ta cesta má ještě jeden účel. Denz de Bayle je prokletý templář (ha, proto se to jmenuje Cursed Crusade, bingo!). Jde po něm smrtka, Denz dokáže změnit svět kolem sebe v pekelnou výheň a má přitom speciální schopnosti - třeba dokáže zapalovat lidi na dálku. Nebo si může udělat táborák bez sirek, ale této možnosti ve hře bohužel nelze využít. Také jste při přepnutí rychlejší, drsnější a máte rohy na hlavě, takže i děsivější. Jenže tahle schopnost vás užírá a vy se jí potřebujete zbavit. Mezitím jí ale budete hojně využívat v bojích, protože... No, jste silnější.

Interaktivní prostředí

Potěší při soubojích. Studna uprostřed náměstí? Co s ní? To dá přeci rozum. Jakmile se ocitne nepřítel před ní, letmým kopem toho nešťastníka pošlete do vody. A co teprve takové louče - hezky vezmete jeho hlavu a lehce přiložíte. Grilování obličeje v propečeném stylu.

Do tohoto módu se můžete libovolně přepnout, ale nemůžete v něm zůstat zase tak dlouho, protože začne užírat váš život. Nemusíte ho ale využívat jen v bojích. Občas vám hra řekne, že musíte najít cestu dál a vaším úkolem je pak přepnout se do tohoto pekelného módu a ve zdi hradeb najít poškozené kameny. Ty pak rozkopnete a můžete dál. Jak snadné.

Ano, dosud z textu vyplývá, že The Cursed Crusade není žádná velká sláva, ale konečně se dostáváme k těm soubojům. A to je právě věc, která drží The Cursed Crusade nad hladinou podprůměrnosti. Což je dobře, protože brutálně zabíjet nepřátele budete většinu času v překvapivě dlouhé kampani čítající 36 misí, které vám vydrží pěkných pár večerů (cca 8-10 hodin).

The Cursed Crusade staví na velkém množství zbraní, které můžete používat, na velkém množství komb a na zábavné brutalitě. Kohokoliv zabijete, vypadne z něj zbraň, kterou můžete použít (a většinou i musíte, protože se opotřebovávají a lámou). Je několik základních typů zbraní, jako meče různé délky, štíty, bodce, palcáty nebo luky a ty můžete různě kombinovat. V jedné ruce držíte palcát a ve druhé meč. Výhoda? Když se proti vám postaví šmejd v brnění, palcátem mu z makovice sundáte přilbici a mečem se mu zavrtáte do nosu. Na některé nepřátele je ale lepší použít jinou strategii - pěkně mít štít, krýt se jeho výpadům, kopnout ho do břicha, a zatímco je dezorientovaný, hezky ho pošimrat čepelí. Na různé druhy nepřátel je dobré používat různé kombinace zbraní a strategií a i díky tomu jsou souboje pořád zábavné.

Navíc po každém levelu máte možnost vylepšovat svou postavu za získané body. Zdokonalujete v typickém RPG stylu svou sílu, výdrž a další atributy, ale nemám pocit, že by měly nějaký výraznější efekt. Zábavnější je, že za další body můžete nakupovat různé bojová komba. Je jich dobrých 400 druhů, pro každou kombinaci zbraní jsou zvlášť, takže možností je spousta. Aby toho nebylo málo, postavy ve hře mají i brutální dokončováky, kterých je zhruba stovka a je zábava je sledovat. Létají při nich hlavy, jsou při nich zlámané nohy a podřezaní lidé. Ano, to je zábavné a ne že ne!

The Cursed Crusade je prostě potřeba dát šanci. Vypadá trošku nedokončeně nebo měla spatřit světlo světa tak před třemi lety, ale na herních mechanikách si dali francouzští vývojáři naštěstí docela záležet. A víte, jak se zábava násobí? Když budete hrát v kooperaci. Ke konci už se hra maličko táhne a v té době už jste nejspíš vyzkoušeli téměř všechny možnosti, které The Cursed Crusade nabízí. Navíc příběh není tak zajímavý, abyste jím byli pohlceni a hráli kvůli němu, ale jakmile The Cursed Crusade dokončíte, nebude vám to připadat jako vyhozený čas

A kdo by nechtěl podřezat pár křesťanů, ne? Ehm. Nemůže se za takovou větu do vězení?

VERDIKT: Když přimhouříte obě oči u škaredých animací a zastaralé grafiky, co se soubojů týká, je The Cursed Crusade překvapivě zábavná řezačka, při níž musíte trošku i strategicky přemýšlet. Příběh nestojí za nic, ale ve dvou můžeme zaručit několik hodin solidní brutální řežby (skoro bez krve, ale s nižší přístupnosti se vše lépe prodává).

The Cursed Crusade pro PC, PS3 a X360 v zahraničí vyšlo tento týden a u nás ho uvede Cenega s českým manuálem a v anglickém znění někdy v průběhu října za cenu začínající na 899 Kč.

6 / 10

The Cursed Crusade