Recenze 1. - 3. epizody The Walking Dead

Zombíci po vás jdou a vy budete plakat.

The Walking Dead je opravdu prazvláštní hra. Vychází ze stejnojmenné komiksové série, také trochu ze stejnojmenného seriálu a lidé, kteří o ní mnoho nevědí, by ji mohli zařadit mezi ty desítky zombie her, kterých v poslední době vznikají spousty, protože zombíci z nějakého důvodu pořád táhnou. Je to také další epizodní titul od Telltales Games, kteří jako na běžícím pásu vydávají hry podle známých značek - ať už jde o klasické adventury LucasArts nebo známé filmové licence jako Návrat do budoucnosti či Jurský park. Na to všechno je ale třeba zapomenout, protože první tři dosud vydané epizody The Walking Dead jsou unikátem.

Ano, je to hra, ve které se vyskytují zombíci, kteří chtějí lidské maso/střeva/cokoli, ale nestřílíte je po desítkách. Ano, je to hra podle známé licence, ale má lepší scénář a dialogy, než ten známý seriál. A pak, a to je možná to nejdůležitější, ona to vlastně není tak úplně hra.

The Walking Dead bych asi nejlépe popsal jako interaktivní film. Polovina lidí, kteří čtou tento text, právě asi při spojení slov "interaktivní film" zavřela prohlížeč a vzala nohy na ramena, ale tato hra s tímto pojmem pracuje trošku jinak, než byl člověk zvyklý. The Walking Dead se snaží v člověku v každém momentu vyvolat emoce, nějakou reakci. Ta hra s vámi neuvěřitelně psychologicky manipuluje. Skoro se nebojím říct až geniálně. A funguje to naprosto fenomenálně.

The Walking Dead se snaží v člověku v každém momentu vyvolat emoce, nějakou reakci. Ta hra s vámi neuvěřitelně psychologicky manipuluje. Skoro se nebojím říct až geniálně. A funguje to naprosto fenomenálně.

V jiných zombie hrách zabíjíte zombíky po desítkách a ani se nad tím nepozastavíte. Když v první epizodě The Walking Dead zabijete prvního zombie, bude to silné, brutální, ta scéna se vás bude snažit psychicky vydeptat. A když pak budete v téže první epizodě zabíjet druhého zombíka, pravděpodobně budete při tom vraždění plakat. Ne, vážně. Tohle je totiž hra, ve které se neumírá zbůhdarma. Smrt člověka ovlivňuje, podepisuje se na něm a navíc, asi chápete, že zombíci nejsou jen škaredá monstra - dříve to byli lidé.

Každá z prvních tří epizod The Walking Dead má nějaký příběhový oblouk, který nějakým způsobem posouvá vaši postavu, prohlubuje ji a vy si postupně tvoříte hluboké citové vztahy k dalším postavám, se kterými procházíte dějem. O to hůř, když začnou ty postavy postupně umírat. První epizoda A New Day slouží k představení hlavního hrdiny, začnete si utvářet vztah s malou holčičkou, kterou chráníte a s ostatními lidmi, které potkáte.

Druhá epizoda Starved for Help už ukazuje, že se tvůrci ničeho nebáli a dokážou vytvořit masakrózní psychologickou atmosféru, která vás přinutí dělat věci, které byste normálně neudělali. Hru hraji za totálního klaďase, ale sled událostí Starved for Help mě jednoduše přinutil krutě popravit člověka. Takový psychický nátlak to byl. Ta hra totiž občas působí jako skutečný život. Máte jenom krátký omezený čas na vaše reakce - co uděláte? Rychle, rychle!!! PRÁSK, ty svině!

A pak přišla Long Road Ahead. Epizoda 3, která má jednu z nejemotivnějších videoherních scén a zároveň nejkrutějších. Dokážou tohle vůbec v Telltales Games překonat? Pravděpodobně ano, když je každá epizoda lepší a lepší.

Vlastně jsem se ještě ani nedostal k tomu nejdůležitějšímu. K tomu, na čem The Walking Dead staví. Ta hra je o vašich rozhodnutích a o vašem chování. Koho zachráníte? Jak se budete ke komu chovat? Budete upřímní nebo budete raději lhát? Každé vaše rozhodnutí, na které máte vždy jen omezený čas, zásadně ovlivňuje celkový děj všech epizod. Něco pokazíte, zemře postava, kterou jste si hned od začátku oblíbili. Smůla. To je život v postapokalyptické zemi plné zombíků.

Nevím, jak odlišné jsou jednotlivé epizody podle různých rozhodnutí a ani to popravdě vědět nechci. Chci si totiž nejprve celou hru projít se svými rozhodnutími, ať jsou jakkoli špatné a depresivní (člověk má občas pocit, že vlastně neexistuje "správná" volba a o to tíživější občas tahle hra dokáže být), protože i díky tomu má člověk pocit, jakoby ten příběh prožíval.

The Walking Dead: Long Road Ahead

A co tedy ta herní část? Jak se to hraje? Na to se asi už ptáte od prvních odstavců, jenže v případě The Walking Dead to není zase tak důležité. Jasně, jsou zde lehké adventurní prvky, kdy musíte posbírat pár předmětů a něco vytvořit, ale jde většinou o naprosto triviální záležitosti, na kterých se téměř nelze zakysnout. Také jsou tu staré dobré QTE sekvence (zmáčkni tohle a teď tohle, tralalalalala), ale neotravují a jsou ve hře vždy z nějakého důvodu a mají mít nějaký dopad na hráče (třeba i fyzikální, kdy neustálým mačkáním jednoto tlačítka zuřivě rozmlacujete něčí hlavu postupně na kaši).

Čtvrtá epizoda Around Every Corner vyjde koncem října a pátá epizoda No Time Left v prosinci.

koupit ze Steamu celou sérii pro PC za 25 eur.

Také při adventurních sekvencích trošku zlobí kamera a je to s ní trošku souboj, ale to jsou všechno naprosto podřadné věci. Vlastně ani kdyby tyhle pasáže The Walking Dead neobsahovalo a bylo postaveno pouze na příběhu a na vašem výběru dialogů a rozhodnutí, pořád by to byla výjimečná, úžasná hra.

VERDIKT: Stačily první tři epizody a jsem přesvědčen, že The Walking Dead bude pyšně řazen mezi nejlepšími hrami tohoto roku. U mě je v tomto roce na úplném vrcholu. Jde o geniálně napsané dílo, které si s hráčem až neuvěřitelně psychologicky pohrává a dokáže z vás vyždímat tolik emocí, jako žádná jiná hra.

9 / 10

The Walking Dead

Android, iOS, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, PC