Recenze Trucks and Trailers

Toužili jste někdy po simulátoru parkování tiráků?

Představovat fandům virtuálních tiráků firmu SCS Software by bylo stejné zbytečné, jako pomyslné nošení dříví do lesa. Tihle domácí vývojáři nás zásobují už pěkných pár let různě zdařilými kousky tirákových simulací a za svou slávu mohou být vděční zejména stále neutuchající oblibě postarší série 18 Wheels of Steel.

Po opakovaném úletu s Extreme Truckerem a obstojném Euro Truck Simulátoru, včetně jeho variací (UK a German Truck Simulator), očekáváme nyní s napětím na vydání notně vylepšeného Euro Truck Simulátoru 2. Než se ho však dočkáme, naservírovali nám SCS Software takový menší předkrm v podobě hříčky Trucks & Trailers. Hříčky proto, že on to vlastně není simulátor kamiónů, na který jsme normálně zvyklí. Zdráhám se napsat, že to je vůbec hra. Je to spíš taková ukázka, jak bude po grafické stránce vypadat Euro Truck Simulator 2, ke které je naroubována dovednostní soutěž s parkováním kamionů na nespočet způsobů.

Ačkoli zde sice usedáte do kabin tahačů, žádných dlouhých tras ani přeprav nákladů se prostě nedočkáte. I když na vás čeká více než padesátka misí, přesněji řečeno úkolů, jejich délka se počítá doslova na desítky vteřin nebo maximálně několik minut. Zadání je vždy skoro stejné. Popojet s kamionem a zaparkovat na více či méně krkolomném místě.

Ze začátku, zvláště pokud odjezdíte i tréninkové úkoly, je to celkem brnkačka. Nicméně už ve finále autoškoly přituhuje a přesně v duchu pravidla "těžko na cvičišti - ještě hůře na bojišti", se vrháte do ostrých úkolů, kde alespoň mě brzo veselo nebylo. Jízdy, kdy šlo o to rychle prokličkovat kamionem mezi překážkami a šoupnout to popředu na parkovací stání, byly ještě OK. Naprosto dokonale mě ale sžíraly šílené couvačky i s návěsem do těch nejnemožnějších míst, jaké si jen člověk může představit.

Obtížnost hry je i na nízkou úroveň solidní a vyžaduje zručnost a nutnost se pekelně soustředit, protože jeden blbý pohyb volantem a můžete začít od začátku. V každém úkolu běží časomíra a podle toho, jak jste rychlí, zvládnete to buď na zlatou, stříbrnou nebo bronzovou medaili. Zlatá je především pro supermany, protože časové limity jsou v pokročilejších fázích poněkud brutální. Stříbrné medaile jsou jakž takž v normě, neboť časy pro jejich získání jsou při troše tréninku dosažitelné. Bronzová medaile je pak za dokončení daného úkolu v jakémkoli čase, ovšem nesmí dojít k žádné ani drobné kolizi s jiným autem či předmětem. V opačném případě sice misi splníte a jdete dále, ale místo medaile získáte pouze fajfku, že to máte za sebou.

Hratelnost Trucks & Trailers je rozporuplná. Celé to vlastně působí jako nějaký zpestřující bonusový doplněk, který byl vyrván z plné verze hry a je vydáván za samostatný a samozřejmě placený titul. Nezatracuji zajímavý koncept, ale nebýt výjimek jako třeba úkoly v podobě závodů s "překážkovými" tratěmi, kterými se musí na čas s tahačem projet, monotónnost by mě snad ubila obrazně i doslovně.

Přiznám se, že tiráková hra postavená čistě na parkování mi moc nesedla, ale uznávám, že jako výzva to působí slušně. Pokud se rozhodnete plnit veškeré úkoly na nejlepší skóre, zabere vám moře času pilování vlastního parkovacího umění. A pokud vám ke štěstí stačí srážet své časové rekordy a dokolečka si pouštět své skvělé výkony přes volbu replay, pak jste zřejmě nalezli to pravé.

Ovládání je vyřešeno velmi přívětivě a nevlastníte-li žádnou specializovanou periférii, vystačíte si i s pouhou klávesnicí. Při stisknutí klávesových šipek otáčíte volantem postupně, takže opravdu chvíli trvá, než dosáhnete na volantu plného rejdu. To umožňuje precizně ovládat kamion při všech parkovacích procedurách. Náročnější hráči samozřejmě mohou připojit volant a pedály pro ten nejautentičtější zážitek. Vyzkoušel jsem ovládání i s X360 ovladačem a ani tento způsob není špatný, zvláště díky možnosti libovolně si nastavit všechny potřebné osy a zvolit požadovanou citlivost.

Co se týká grafiky, tak zde mohu jen chválit. Po této stránce to, jako ochutnávka Euro Truck Simulatoru 2, působí brilantně. Snad každý aspekt vizuální stránky prošel určitým vylepšením a je to skutečně znát. O to více je škoda, že se člověk nemůže s tirákem rozjet po krajině a vstřebávat krásné zpracování silnic a jejich okolí. V rámci úkolů se totiž pohybujete jen v relativně malé a uzavřené oblasti, jako jsou různá odpočívadla, parkoviště, skladiště nebo nakládací rampy. Zajímavé je i to, že do hry přibyli chodci, kteří dodávají lokacím živější nádech.

Trucks & Trailers je u nás prodáván v české verzi (titulky) od Comgadu za 269 Kč.

koupit z Xzone

Cena hry není vysoká, ale jak jsem psal již výše, celé je to po herní stránce spíš rozsáhlým demem. Jinými slovy: zadarmo drahé :) Tohle prostě mělo být volně ke stažení a SCS Software z toho mohli mít velice pěknou promo akci na podporu chystaného Euro Truck Simulatoru 2.

VERDIKT: Pokud jste někdy toužili po placeném simulátoru parkování tiráků, tak tohle je přesně pro vás. Grafika je sice parádní, ale kromě pilování své zručnosti v tom, jak dobře někam nacouvat s návěsem a do ničeho nedrcnout, se v podstatě žádného dalšího herního obsahu nedočkáte - bohužel.

5 / 10

Trucks & Trailers