Recenze Uncharted: Golden Abyss pro VITA

Revoluční ovládání a plnohodnotný zážitek jak na PS3.

Ze startovních her na novou konzoli většinou ční jeden vlajkový titul nad ostatními, jak se říká "zabijácká hra". V případě Playstation VITA je to jednoznačně Uncharted: Golden Abyss. Šťastného majitele nové konzole na cesty zábavně seznámí s tím, co může do budoucna čekat a navíc velmi dobře poslouží k chlubení se kamarádům, protože má vynikající grafiku a zajímavé způsoby ovládání. Na druhou stranu mám trochu pochybnosti o tom, jestli taková hra patří na přenosnou konzoli, ale podobné úvahy nechám tentokrát stranou.

Jak je pro sérii typické, pozadí příběhu není příliš důležité. Mám na mysli, jaký cíl a která legenda Nathana žene vpřed tentokrát. Pohybuje se po džunglích a jeskynních chrámech střední Ameriky. Stejně jako v dospělých dílech jsou mnohem zajímavější rozhovory, vtípky a celkově interakce s dalšími hlavními postavami, než příběh samotný. Oproti Uncharted 2 je zápletka o jednu ženu chudší a chybělo mi větší sexuální napětí.

Scénář jede ve stejných kolejích jako na PS3: krátký úvod, skok do minulosti, přátelství, láska, zrada, Sully a tak dále. Musím se přiznat, že zápletka mě po zkušenosti z dvojky vyloženě nudila a vždy jsem přesně věděl, co se stane v následující filmové sekvenci, které lze přeskočit. Naštěstí, jak jsem napsal na začátku odstavce, příběh není to nejdůležitější. Naopak herecké výkony, pestré motion-capture animace, dabing, hudba a koneckonců i grafické zpracování tenhle handicap dohání. Všechny známé postavy dabují stejní herci jako na PS3, hudba je velkolepá, dokonce mi oproti dvojce přišla variabilnější. Prostě holywoodskou formu vyprávění se podařilo přenést z velké konzole dokonale. Zvuk jsem si přes sluchátkový výstup pouštěl do prostorových reproduktorů a ačkoliv byl pouze stereo, když jsem zavřel oči, přenesl jsem se okamžitě do džungle.

Všechny díly série Uncharted jsou přísně koridorovité záležitosti a Golden Abyss jde v tomto směru ještě dál. Aby si vývojáři poradili s omezeným výkonem konzole a přesto hra vypadala skvěle, jsou koridory patrnější než dříve. Ve dvojce jste mohli jít jen jednou možnou cestou, ale rozlehlé okolí třeba himalájského města dávalo iluzi otevřeného světa. Na VITA museli autoři prostor omezit více i graficky a možnost jedné jediné cesty na hráče přímo řve.

Nicméně hratelnost se nezměnila ani o píď. Stále jde o vyvážený mix akce a objevování, starý dobrý Nathan Drake je zpět v parádní formě. Na své zábavnosti neztratil vůbec nic, na druhou stranu se mi zdálo, že se autoři až příliš báli experimentovat nebo měli kolem krku příliš staženou oprátku. Jakoby zadání Sony znělo takto: "Chceme Uncharted na VITA stejný, jako na PS3, raději nic neměňte!" A tak to také dopadlo, se všemi pozitivními i negativními důsledky. Tím nechci říci, že skákat s Drakem ze římsy na římsu v dešti kulek je menší zábava než dříve, nebo, že by mě už nebavilo luštění hádanek. Chci jen vypíchnout, že se Sony až příliš bezpečně držela zajetých kolejí.

Z čehož nakonec vychází, že Golden Abyss je parádní nářez. Jedna akční scéna střídá druhou, jednotlivé kapitoly jsou odděleny častými a skvělými příběhovými animacemi, hádanky nejsou příliš jednoduché ani nechutně těžké a při hraní na střední obtížnost jsem plynule polykal jednu úroveň po druhé. A za vše napsané v tomto odstavci může jediná věc - ovládání.

Rozbalování PlayStation VITA na videu a velké srovnání hardware s Nintendo 3DS

více o VITA v naší speciální sekci

Díky širokým možnostem, které VITA nabízí, jsou i ty pasáže, které jsem v dílech na PS3 nesnášel, skvělé. První z nich jsou souboje a akční scény normálně vyžadující mačkání tlačítek dle symbolů objevujících na obrazovce, známé jako tzv. Quick Time Events (QTE). Normálně je nesnáším, ale na VITA jsem si chrochtal blahem. Místo tupého mačkání totiž kreslíte prstem symboly na dotykový displej. Například, když přeskočíte smrtelnou propast, chcete se zachytit výstupku na protější stěně, ale ten se s vámi ulomí, je většinou nutné přejet prstem od shora dolů na obrazovce, aby Nathan rychle hmátl po vedlejší římse. Zní to možná fádně, ale když musíte z normálního držení konzole rychle přehmátnout na displej, zachytit Nathanovu ruku na okraji plošinky, cítíte, jak vám adrenalin zaplavuje tělo. Super.

Se souboji na blízko je to podobné. Opět při nich místo mačkání křížku, čtverečku, kolečka nebo trojúhelníku přejíždíte prstem po obrazovce. Většinou je to ve směru, kterým Nathan chce svého protivníka udeřit. To vás skvěle vtahuje do akce a často máte pocit, že by vám hra ani nemusela šipkou na obrazovce radit, jak prstem táhnout, protože podle Drakeových pohybů je to přece tak jasné. Ani souboje s bossem trvající několik minut nejsou nudné nebo otravně obtížné. Přesto představují výzvu, protože má Nathan na své akce, a vy na reakce, mnohem méně času než u běžných smrtelníků. Podobně jako "indianajonesovské" utíkání před akutním nebezpečím a bortícím se prostředím. K lezení po výstupcích alternativně používat i dotykový displej, což je při delších pasážích také mnohem pohodlnější, takže nezaviněných smrtí jsem zažil řádově mnohem méně. Toto je důležité zdůraznit, že VITA vás k mnoha těmto věcem nenutí, často jsou jen alternativou k "starému" způsobu ovládání páčkami.

Mnohem častější než souboje na blízko jsou tu přestřelky s typickým vykukováním zpoza úkrytu nebo lezení po laně a stěnách. Až se skoro dá říct, že většina úrovní je navržena spíš na výšku než do šířky, což perfektně nechává vyniknout akrobatickým schopnostem i míření z často úplně nemožných úhlů např. na nabíhající protivníky přímo pod vámi, což se na VITA velmi pohodlně ovládá (při míření i nakláněním) a podobné scény byste např. na iPadu zažít nemohli. Občas se bohužel opakuje šablona levelů nebo jejich náplň ("zvedni parťáka a pak najdi cestu nahoru jinudy", podobně jako recyklace při vracení se stejnou cestou zpět). Ani co do pestrosti prostředí to není taková sláva jako v PS3 dílech Uncharted - jsou zde jen džungle, jeskyně, starodávné chrámy, zajatecký tábor, jezero, vodopády, opět džungle... nic vyloženě odlišného od ostatních levelů, klasický Tomb Raider.

Na tento týden ještě Eurogamer v rámci speciálu připravuje: komentované video ukazující ovládání Uncharted Golden Abyss a článek s dojmy z úvodních 48 hodin strávených s VITA v ruce

Samostatnou kapitolou je zapojení všech možných senzorů. Uncharted: Golden Abyss je výkladní skříní nové konzole, ale využití různých způsobů ovládání není do hry naroubováno násilně. Naopak, skvěle rozptýlí po delších akčních nebo průzkumných pasážích. Pár příkladů: hádanky, které většinou zahrnují přesouvání předmětů skvěle odsýpají díky dotykovému displeji, kánoe zatáčí díky naklánění konzole, pádlujete pohybem prstů po zadním panelu (ale není to povinné), balancujete nad propastí nakláněním do stran. A naprosto mě odvařilo, když jsem musel rozluštit starý svitek, který bylo potřeba prosvítit. S konzolí jsem běhal po bytě a hledal okno nebo žárovku. Vtipné, funkční a naštěstí využívané jen omezeně, takže se alternativního ovládání nepřejíte.

Mé hnidopišské oko našlo tři menší technické problémy. První je rozložení ovládacích prvků na displeji. Konkrétně jde o ikonky pro návrat do hry po dokončení hádanky, která je umístěna v pravém dolním rohu. A protože přímo ve hře je na stejném místě ikonka granátů, mnohokrát se mi stalo, že jsem si pod nohy jeden hodil. Ale ukládání pozice funguje automaticky na častých checkpointech a nebyl s ním žádný problém.

Golden Abyss má, tak jako díly na PS3, občas problémy s kamerou, která se přepne do jiného pohledu těsně předtím, než chcete skočit přes propast, nebo si ji sami špatně naštelujete (jinak kamera hodně napovídá, kudy dál, a někdy se také oddálí do větší dálky, jako by šlo o jiný žánr). Jiné zlo jsou chybky, které vám znemožní postup vpřed. Stalo se mi dvakrát, že jsem musel nahrát poslední checkpoint, protože se můj partner nechtěl pohnout k místu, kde bychom si vzájemně pomohli, ale zasekl se na začátku úrovně (nic takového se mi nepřihodilo-pozn.red.).

Grafika Golden Abyss není tak úžasná a rozhodně se nemůže měřit s díly na PlayStation 3. Když se ale na vizuální stránku podívám z druhé strany, musím uznat, že na přenosném zařízení jsem ještě hezčí grafiku neviděl. Ovšem na některých místech vás přímo praští přes oči různé nedokonalosti. Oheň je jen animovaný obrázek (sprite) v nízkém rozlišení a na vzdálenějších horizontech je vidět, že jsou to jen statické obrázky.

Právě u rozlehlých plání je rozdíl proti dospělé konzoli nejmarkantnější. Když se před panoramatem odehrává příběhová animace, jsou okraje postav šeredně kostičkované. Ale ruku na srdce, píši to jen proto, abych měl z grafického hlediska co zkritizovat. Uncharted: Golden Abyss je mezi hrami na cesty král a v omezených prostorách džungle nebo vojenské vesničky už proti PS3 dílům příliš rozdílů nenajdete. A závěrečné úrovně odehrávající se v bájné zlaté propasti jsou grafickou lahůdkou. Stejně jako světelné efekty se stínováním, efekty vody nebo pokročilá ragdoll fyzika shodná co na velkých konzolích.

Uncharted: Golden Abyss pro PlayStation VITA u nás vyjde příští týden 22. února za 1199 Kč

koupit na Xzone

Celkových 34 kapitol Uncharted: Golden Abyss jsem dohrál za nějakých třináct hodin čistého času, takže rozhodně nejde o krátkou hru a neskončíte, dokud ji nedohrajete (nebo než se za přibližně 4-5 hodin souvislého hraní nevybije baterie VITA, takže štěstí, že se dobíjí celkem rychle, asi jako iPhone-pozn.red.). V každé kapitole je schována spousta předmětů, musíte obkreslovat starodávné vzkazy, srovnávat puzzle, fotit různé dechberoucí scenérie, abyste rozluštili větší tajemství. Například nacházíte stopy po archeologovi, který hledal Golden Abyss před vámi. Přiznám se, že z těchto rozsáhlejších výzev jsem žádnou při prvním hraní nezkompletoval, proto jen na 70%, a už se třesu, až budu moci projet hru znova a splním i vedlejší úkoly.

VERDIKT: Uncharted: Golden Abyss má grády jako v předešlých dílech série na PlayStation 3. Nepřekvapí příběhem, náplní, hratelností ani délkou. Tím hlavním je tady inovativní ovládání na VITA, které z klasického DualShock ovladače nejde vymačkat, ani toho samého z principu nelze docílit ve hrách na tabletech bez tlačítek. A v neposlední řadě jde o přelomovou hru v tom směru, že vám nabídne i v MHD plnohodnotný zážitek, na jaký jste byli dosud zvyklí jen doma na televizi.

9 / 10