RECENZE Van Helsing 2

Nejlepší diablovka se slovanským námětem za pakatel.

Maďarští vývojáři Neocore Games mají perfektní pilníky. Proč? Protože jejich právě vydané pokračování námi i světem dobře přijaté diablovky The Incredible Adventures of Van Helsing (recenze) je vypilované dohladka. Vzpomínáte si na jedničku? V Čechách vyšla teprve v únoru tohoto roku a byla celá protkaná nepřetržitou akcí, jemným humorem a slovanskými motivy. Tyto základní atributy v druhém dílu tohoto izometrického RPG zůstaly, stejně tak jako celé jádro videohry. Jen je pokračování ve všech ohledech dotaženější, a rozšířené tu o pár, jinde o zatraceně velkou porcí funkcí. Proč se ani ne po dvou letech vrátit zpátky do Borgovy?

Když jsem napsal, že herní jádro zůstalo, myslel jsem to zcela vážně. Hra začíná v tzv. Doupěti, podzemní zašívárně městských odbojářů. Pokud tedy máte původní díl ještě v paměti, budete hned vědět, v jaké komnatě si uchovávat věci z inventáře, v které postává kupec a kdo vám vaše zbraně nabije nasbíranými esencemi. Kolem vás se stejně jako minule navíc vznáší Katarina, svérázný duch, co trousí uštěpačné poznámky a je vynikajícím pomocníkem v boji. A ano, hráči jedničky si mohou nahrát svůj někdejší vymakaný charakter a pokračovat přesně na té úrovni, kde kdysi skončili.

Tedy ne tak docela. Van Helsing 2 disponuje jinými třídami hrdinů. Kromě klasického lovce, který střílí či mlátí mečem, si zahrajete nově i za mága anebo za tzv. arcane mechanika, libujícího si ve všech vymoženostech místního steampunkového světa. Do této třídy jsem se zamiloval na první dobrou. Granátomety, plamenomety, improvizované samopaly, vypouštěče otravných plynů, minomety nebo aktivátory jakýchsi malých robotických pomocníků? Všechny třídy nabízejí prima zábavu, ale je to právě arcane mechanik, co perfektně vyjadřuje charakter celé hry. Nápaditost a pestrost především.

Co znalce prvního dílu nepřekvapí je charakter questů. Na schůzi v Doupěti zjistíte, co Borgovu a odbojáře nejvíce pálí, přesunete se portálem na daného exteriéru či interiéru a tam si to s Katarinou rozdáte s tisíci nepřáteli. Jednoduchá klikací akce, s dvěma druhy útoků, hromaděním „vzteku", permanentním utíkáním před záplavami protivníků a polykáním lektvarů zdraví a many. Toť jádro hratelnosti Van Helsing II, které je i podruhé srovnatelné s populárním Diablem a jeho stovkou klonů. Tentokrát jsou však souboje díky novým třídám poněkud více své. Přeci jen kombinace samopalu s plamenometem, můj osobní favorit, toho s dílem od Blizzardu nemá příliš společného. A je to jenom dobře.

Nové steampunkové hračky navíc použijete proti snad milionu druhům různých nepřátel. Neocore Games jsou v tomto ohledu skuteční megalomani a nadesignovali pro nás takovou dávku různých typů protivníků, že i na samotném konci jsem jimi byl překvapován. Za zmínku stojí extrémně nepříjemní gargoylové, létající chobotnice s žahavými chapadly i jakési přerostlé obryně, značně připomínající věstonické venuše. Van Helsing 2 je v tomto ohledu už spíše steampunkový, nežli protkaný slovanskými pověstmi, avšak i nadále jsou mi jeho motivy mnohem blíž, než standardní davy orků, elfů nebo trpaslíků.

Pokud už jsem u recenze prvního dílu nadšeně referoval, kolik obsahu, RPG prvků a sympatických malých detailů ve hře je, u dvojky mě snad ani nenapadají vhodná adjektiva. Nejde ani tak o rozdělování zkušenostních bodů nebo perků, jejichž nabídka je poměrně typická, nýbrž o neobyčejně rozvětvené stromy schopností. Haldy aktivních i pasivních aur, specializací, bonusových dovedností a všeho možného. Prostor pro znovuhratelnost je zde doopravdy rozměrný. V polovině kampaně jsem navíc využil i možnosti vynulovat rozřazení stromu schopností a uzpůsobit si ho více svému stylu hraní. I to totiž ve Van Helsing 2 jde a já si nepamatuji, kdy jsem právě přidělování získaných bodů do daných kolonek přikládal takovou váhu.

Autorům navíc nestačilo ke štěstí ani tohle. Pro vaše potěšení do hry zařadili i chiméru, jakéhosi Helsingova domácího mazlíčka, vhodného nejen pro boj. Zbraně a vybavení se nyní mimo esencí vylepšují i runami, a také se připravte, že váš čeká neustálé třídění nové kořisti a zvažování, co prodat a co naopak ponechat ve vašem či Katarínině inventáři. Výrazně nabobtnala i tower-defense minihra, kterou si můžete zkrátit volné chvilky v Doupěti. A jelikož jste nekorunovaný vládce odbojářů, nemine vás ani manažerský taktický mod, v němž si vylepšujete a formujete svá vojska, a jako správný generál je poté i posíláte do akce.

Stačí? Bohatě. The Incredible Adventures of Van Helsing 2 má v sobě obsahu na tři hry. Je proto až neuvěřitelné, jaké množství lákavého, trvanlivého a hlavně precizně vyvedeného materiálu se ukrývá ve hře za jedenáct eur (!), tedy 300 Kč. Až na dva ohledy překonává a vylepšuje první díl, kterému jsem přitom nadělil výtečnou osmičku.

Van Helsing 2 pro PC v angličtině vyšel 22. května jen digitální distribucí.

vydání krabicovky v ČR TopCD plánují, ale je opět v nedohlednu.

Prvním z negativ je příběh, postrádající charisma a spíše doplňující události z minula. Tím druhým jsou technické aspekty, od jedničky v podstatě neproměněné a na dnešní poměry už poněkud dýchavičné. Jenomže náplň hry potřebu kvalitního příběhu zdatně přehluší a graficky přenádhernou hru by v tak levném produktu hledal jenom pošetilec.

Představení vlastností hry

VERDIKT: To nejlepší z prvního dílu umocněno dvěma, a zřejmě nejlepší diablovka mimo originální sérii. Kombinace hory obsahu, bezhlavé akce, nadhledu, vypiplaného RPG systému a bezkonkurenční ceny tak působí jako zjevení. Pokud bude forma maďarských vývojářů pokračovat v takovém trendu, dočkáme se příště absolutního zážitku.

9 / 10

The Incredible Adventures of Van Helsing 2

Xbox One, PC, Mac