RECENZE Wildstar

Humorné sci-fi se stylizovanou grafikou nezklamalo.

Wildstar je hrou, ke které její název sedí více, než by si člověk pomyslel. Nejen dle zasazení a stylem, jakým na mne celou dobu působila od prvního oznámení. Sama se popisuje jako sci-fi s humorem a stylizovanou grafikou. S příchodem jarních betatestů klesl můj zájem o tuto hru na bod mrazu, jelikož očekávání bylo větší než to, co jsem měl na monitoru. Nicméně po měsíci stráveném s finální verzí mohu konstatovat, že to není zase tak hrozné, jak se možná zvenčí zdá.

Příběh je klasika projetá přes kopírák, která pamatuje prarodiče, ale ničemu to nevadí. Wildstar se žánrově řadí do kombinace sci-fi a fantasy (zde nechci moc polemizovat, protože můj osobní názor na sci-fi vs fantasy by byl na samotné téma a nechci skončit jako Jan Hus). Vše se točí kolem unikátní planety Nexus, která byla kdysi domovem pradávné rasy Eldan a čeká na znovuosídlení. Jak už bývá zvykem, o planetu mají zájem dvě znepřátelené frakce Dominion a Exiles. Ta první patří mezi "zlé" a druhá mezi "hodné" - což ale nelze takto jednoduše označit a je na hráčích, co je pro ně dobré a špatné.

Tvorba postavy nepřináší nic nového, ale také na ničem nešetří. Na výběr jsou pro každou frakci čtyři odlišné rasy (převážně humanoidního typu) a následuje výběr klasického povolaní. Tam jsou zastoupena všechna známá a potřebná povolání (válečník, kouzelník, léčitel atd.). Následuje volba cesty neboli definice vašeho soukromého zájmu, co chcete na nové planetě dělat. Na výběr je voják, objevitel, osadník a vědec. Výběr cesty určuje doplňkové questy a kolikrát i styl hry a trávení "volného času".

Moje cesta, plná očekávání a natěšení ze zkoumání nové planety, vedla do vyhnanství Exiles s povoláním inženýra (tank a dps na dálku) po cestě Osadníka. Ocitl jsem se na orbitu planety ve vesmírné lodi a kolem zmatek a chaos. Musel jsem projít a v podstatě protrpět nezáživný tutoriál. Touha dostat se na planetu však byla silná a nakonec se na ni podařilo "v pořádku" přistát. Tutoriál je opravdu hodně nepovedený a matoucí, což je škoda, neb je to první kontakt s hrou.

Samotná planeta je plná původního života a nových kolonizačních základen obou znepřátelených frakcí. Teprve až na povrchu tedy začíná samotná hra a hned vás vtáhne do dění. Stylizace grafiky a humor k sobě pěkně sedí a je třeba uznat, že autoři odvedli výbornou práci s designem světa. Všude se něco děje a pořád je na co koukat. Snad jen, že je vše až moc nahuštěné a nebylo by ku škodě někde ubrat a nechat trošku volného prostoru.

Ovládání padne do ruky okamžitě a není třeba hledat, co, kde, proč a jak. Vše jde tak nějak automaticky a hra se příjemně hraje bez zbytečných složitostí, což jde ruku v ruce s bojovým systémem. Zpočátku jsem byl zmaten, že panel schopností je omezen a nemohu využít všechny dovednosti naráz, nýbrž jen sestavovat bojové sety a ten vybraný používat během boje. Postupem času mi došlo, že to je moudrá volba, jelikož souboje se dají hodně přirovnat k FPS a vícero souběžně dostupných schopností by jen rušilo.

Souboje jsou opravdu hodně dynamické a nejsou ani tak o vybavení, jako spíšeo dovedností hráče. Vše, co zpočátku působí divně (ukazatelé dosahu útoku jak hráče, tak i nepřátel), je nakonec dominantou celého boje a nikdy jsem se nenudil. Musel jsem totiž jednat rychle - v tuto dobu jsem ocenil omezený počet aktivních bojových dovednosti.

Co by to bylo za MMORPG bez úkolů? Zde se už žádná revoluce nekoná. Jedná se o několikrát prověřenou klasiku, kdy mě nic nenutí číst, co kdo chce a proč chce. Opět se musím zamyslet, proč musím zabíjet 10 potvor (tedy 100% ve hře je status splnění uváděn procenty), když je může zabit někdo jiný a za minutu tam jsou stejně zase. Jedná se o čistokrevný grind a nutné zlo všech současných MMO v podobném duchu. Včetně šipek, kam jít a jak je to daleko. Tu a tam se aktivuje veřejná událost či chain kill quest + skupinové questy atd. Vše je ale provedeno do maxima a s precizností, nenarazil jsme na žádný bug či quest, co by nešel splnit.

K těmto klasickým úkolům je potřeba ještě přidat questy spojené s vybranou cestou (v mém případě Osadníka). Různě po světě jsem nacházel suroviny, pomocí kterých jsem opravoval poničené stanoviště a budoval podpůrné zařízení pro ostatní hráče (různé skillup bonusy, doplnění zdraví, obchodníky, stráže atd.). Někdy bylo nutné sehnat i jiného hráče se zaměřením na vědu a společně zprovoznit robotická zařízení. Jedná se o příjemný doplněk a lehkou změnu hratelnosti.

Crafting je řešen běžným stylem - nemůžete se naučit vše, proto řádně zvažte, co je pro vás důležité. Samotná výroba je na první pohled hodně komplexní, ale dá se tím prokousat a přijít na chuť. Recepty se hráč učí postupným vyráběním jednodušších věcí a postupování po budovatelském stromu. Každý výrobek se dá ještě vylepšit/okořenit přidáním speciálních přísad - v podstatě dle vlastního uvážení a výsledek není zaručen (steak nebude kvalitnější, jelikož jsem přidal málo soli a pepře).

Dungeony patří mezi další nedílnou součást MMO a ve Wildstar jsou dostupné od zhruba 20. levelu. Ničím nepřekvapí ani neurazí, jen tu jsou a fungují. Stejně je na tom i PVP, které patří do stylu arén X vs X a řadí se mezi ty lepší, kdy se nejedná pouze o zběsilé likvidování ostatních, ale i zabírání strategických částí, což je v dnešní době běžná a očekávaná vlastnost.

Co ale nepatří mezi běžné věci z posledních MMO (některé toho nejsou schopny ani po letech, natož při startu), to je housing - možnost vlastnit svůj vlastní domek. Mluvilo se o možnosti vlastnit svůj kousek světa a nakonec to je malý plovoucí ostrov, přesto díky za něj. Na vašem privátním ostrově je možné postavit na sedmi předem určených pozicích různé stavby, které se postupně odemykají.

Stavba nevyžaduje žádné suroviny, pouze peníze, což je škoda. Očekával jsem nutnost shromažďovat suroviny a postupnou výstavbu. Nemůžete tedy postavit a vlastnit vše naráz, je potřeba se rozhodnout, co postavíte - postavit lze logicky dům, ložiska surovin, craft stanice, zahrádku a spoustu dalších věci.

Exteriér je možné doplnit o detaily - stromy apod., nastavit si počasí a další drobnosti. Stejně tak lze pracovat i s interiérem domu a uspořádat si ho dle vlastních představ. V tom je hra dobrá pro hračičky, mohou si vybrat i patřičné craft dovednosti, které umožňují tvorbu doplňku pro housing. Celkově mohl být housing zpracován lépe, ale na druhou stranu nabízí mnoho funkčních možnosti a to hned od dne ostrého startu, což se musí ocenit.

Wildstar pro PC vyšel začátkem června v angličtině od Comgadu za 1099 Kč.

koupit na Xzone

Jaký je tedy závěr? Jedná se o velmi propracovanou hru a na každém kroku je vidět precizní práce autorů. Výborně sladili současné nutné zlo a trendy, takže na jednu stranu je vše jednoduché, ale na druhou i složité a každý si najde svou cestu. Hra rozhodně stojí za koupi a využití 30 dnů zdarma. Pokud jste MMO pozitivní, Wildstar si zaslouží dostat šanci. Zdali ale platit dál herní poplatky, to je už na zvážení každého jedince.

Martin Mastný je vývojářem domácí onlinovky Novus Inceptio.

Další video

VERDIKT: Nekoná se o revoluci, ale ani o fiasko. Wildstar se může hrdě postavit vedle her, které jsou na trhu delší dobu a plným právem si ukousnout z pomyslného koláče. V některých věcech převyšuje možnostmi i zavedené tituly. Hodnocení uděluji 7/10 z pohledu protřelejšího hráče, ale ti, kteří nemají za sebou x let s jinými onlinovkami, nechť si ho o bodík zvednou.

7 / 10

Wildstar