RECENZE iPad konverze XCOM: Enemy Unknown

Řežba s emzáky i na mobilech. V čem se liší od originálu?

Strategie XCOM: Enemy Unknown od tvůrců Civilizace posbírala hned několik ocenění za loňský rok (naše tehdejší recenze, 9/10). A oprávněně. Jde o perfektního nástupce legendární, dnes již skoro archaické tahovky UFO: Enemy Unknown, který velmi funkčně a hladce kombinuje osvědčené principy s moderním zpracováním. Při zachování chytlavé atmosféry a strhující hratelnosti. Autoři z Firaxis si po úspěchu dobře uvědomili, že tahové strategie jsou jak stvořené pro zpracování na tabletech a smartphonech, a předělali XCOM na zařízení s nakousnutým jablkem. A snad vám nebude připadat další čtení zbytečné, když už teď prozradím, že se jim port na iPady a iPhony povedl fakt náramně!

Dvougigabitový macek (doporučuju před hraním pozavírat většinu aplikací) za nějakých 18 euro fakt není žádné ořezávátko. Autoři poctivě přenesli do mobilní verze téměř vše, co jsme si loni užili ve "velkém" XCOMu. Chybí jen drobné přídavky (z nich je mi líto vlastně jen chybějící možnosti obarvování a kosmetických úprav brnění, díky kterému od sebe můžete své svěřence víc odlišit) a multiplayer, který má být do iOS verze přidán zdarma formou patche později. Stejně ale není zdaleka tak nosný jako kampaň pro jednoho hráče. A tu si i tady užijeme v plné parádě.

Mimozemská invaze na Zemi začíná a já se s ní mám (už poněkolikáté) coby velitel organizace XCOM vypořádat. Tak do toho. Začínáme výukovou misí v Německu (stejnou, jako v PC verzi), kde se poprvé setkávám s agresivními mimozemšťany a osvojuji si ovládání a herní principy. Tedy - spíš zjišťuji, že verze pro iPad se hraje stejně dobře jako počítačová. A pak už to začíná: kolotoč bojů, vynalézání, vylepšování a budovatelských hrátek. Mobilní XCOM samozřejmě nabízí jak plánování ve velkém, tak taktické boje na relativně malém prostoru. Na hlavní mapě světa se odehrávají hlavně nebojové činnosti.

Nejdůležitějším bodem na mapě je vaše základna, kterou můžeme vesele rozšiřovat a modernizovat. XCOMáci kutají do země a není to úplně levná záležitost, plánovat a myslet dopředu musíte i u této zdánlivě pohodové činnosti. Laboratoře, dílny, výcvikové centrum pro vojáky, různé druhy generátorů energie... Prostě klasika. Ze základny také startují stíhací letouny, které mají spadeno na emzácká UFO, a stejně tak výsadkový letoun mířící s partou vašich vojáků do bojové mise.

Právě ty jsou časově hlavní náplní hry. Probíhají v taktickém tahovém režimu a ač vzdáleně připomínají stařičké UFO, jsou mnohem svižnější. S každým ze čtveřice (po vylepšení pětice, resp. šestice) vojáků se můžete dvakrát pohnout, případně se pohnout jednou a udělat nějakou akci, třeba vystřelit, hodit granát nebo použít lékárničku. Ač to zní jednoduše, taktických možností je habaděj, včetně krytí za překážkami nebo hlídkového režimu, ve kterém se vojáci pokusí vystřelit na nepřítele i mimo svůj tah.

Později se u některých nadaných vojáků objeví psionické schopnosti, v dílnách na základně vyrobíte další a další vychytávky (třeba speciální senzory, které můžete hodit i tam, kam byste normálně neviděli), partu může doplnit i bojový robot... a zas je na bojišti veseleji. Stejně jako vaše parta ovšem tuhnou i nepřátelé, takže první šarvátky s pár slabými šedivými mužíky se časem stanou delší řežby proti nebezpečným týmům psioniků, biorobotů i drsných emzáků s velkou výdrží a mohutnou palebnou silou.

Tahové boje se v PC verzi skvěle hrály, a spád i dobrá ovladatelnost a hratelnost je naštěstí přenesena i do mobilní verze. Pohyb a rotace kamery je vyřešena uspokojivě - tažení prstem nebo hmat dvěma prsty a jejich otočení pro rotaci či přiblížení/oddálení je přirozený a funguje. Jen párkrát se mi stalo, že mi výhled zastínila nějaká překážka, ale stačí kamerou trochu pohnout či otočit a už zas vidíte tam, kam potřebujete. Pohyb vojáků, výběr akce a cíle probíhá jednoduše a přirozeně, a už během první ostré mise jsem měl ovládání v malíčku. S největším rizikem portu na dotyková zařízení si tedy autoři poradili se ctí.

Ostatní herní činnosti už nejsou pro dotykové ovládání vůbec překážkou, jde vlastně o management základny a vašeho týmu. Vojáci se samozřejmě postupem času s nabytými zkušenostmi zdokonalují a specializují ve čtyřech povoláních (snajpr, řezník na blízko, specialista na těžké zbraně, podpora) a vylepšují si své schopnosti a dovednosti. V průběhu hry vám budou umírat - na vyšší obtížnost i docela dost. XCOM prostě není procházka růžovou zahradou a nedá vám nic zadarmo. Na nejnižší obtížnost si ale zahrají i méně ostřílení taktici, nebojte se.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Kromě správy týmu samozřejmě musíte vrhnout své síly i do výzkumu a vývoje, jinak se ve hře nikdy nepohnete kupředu. Díky zabitým emzákům (a jejich pitvám, později i výslechům) a sesbíranému harampádí, které jim vypadne z rukou (pařátů), budou mít vaši vědci spousty látky k přemýšlení. A vynalézání. Lepší pancíře a zbraně pro vaše vojáky, vychytané lékárničky a granáty, výkonnější elektrárny na základnu, smrtonosnější letecké zbraně...

Každá nová technologie je fajn, ale konkrétní kousky vám pak musí vyrobit vaši inženýři v dílně. Do toho budete pořád zvelebovat samotnou základnu, která je přeci jen prostorově omezená a je při jejím rozšiřování potřeba dobře kombinovat. Už proto, že některé budovy při vícenásobném postavení v bezprostřední blízkosti poskytují zajímavé bonusy. A to pořád není všechno. Veledůležité jsou i vztahy s jednotlivými sponzorskými státy. Podle toho, jak se vám daří potírat aktivity vetřelců na jejich území, klesá nebo stoupá riziko, že přestanou projekt XCOM financovat. Jejich spokojenost můžete podporovat úspěšnými zásahy a také vypuštěním družice. Ta má kromě jednorázového zklidnění situace i ten pozitivní efekt, že jste schopni lépe monitorovat další území.

XCOM: Enemy Unknown pro mobily/tablety vyšlo 20. června a vyžaduje alespoň iPhone 4S, iPad 2, iPad mini, iPod Touch 5 či lepší.

koupit na iTunes.

XCOM na iPadu vypadá moc dobře. Jasně, grafika je hlavně co se rozlišení týče trochu osekaná, ale pořád s přehledem patří mezi nejlépe vypadající tabletové kousky. Chytlavou atmosféru podporují i filmečky (s jedinou vadou na kráse: nejdou přeskočit - podesáté koukat na intro už vás bavit fakt nebude), namluvené dialogy a povedené in-game animace. A stejně dobře jako hra vypadá, se i hraje. Fakt jsem si připadal skoro stejně pohlcen atmosférou jako při pařbě na velkém monitoru.

Ze všech her, které jsem na iPadu vyzkoušel, jde o naprostou špičku (pro mě osobně dělené první místo společně s Baldur´s Gate Enhanced Edition). Se svým komandem a emzáky se zkrátka můžete výborně vyřádit desítky hodin. Hlídejte si ale baterii, několik hodin v kuse s XCOMem bez nabití prostě nedáte.

VERDIKT: Jedna z nejlepších iPad / iPhone her současnosti. Nabízí v podstatě to samé co XCOM na velkých platformách - tedy skvělou a trvanlivou zábavu v příjemné a přehledné grafice. Minivýtky mohou směřovat jen k absenci DLC, ceně a nemožnosti přeskočit filmečky.

9 / 10

XCOM: Enemy Unknown

Android, iOS, PS3, Xbox 360, PC, Mac