FIFA World Cup 2010

Fotbalové MS v předstihu a v plné parádě.

Jak se vaří oficiální videohra k fotbalovému mistrovství světa, potažmo evropskému šampionátu? Recept kuchařů z kanadských Electronic Arts je už léta prakticky neměnný, nicméně strávníky přesto (nebo možná právě proto?) stále oblíbený. Vezmete povedený podzimní FIFA fotbálek, ani ne šest měsíců starý (v tomhle případě FIFA 10), a necháte povařit. Následně do hrnce přidáte licenci organizace FIFA, jakož i další formality spojené s blížícím se turnajovým svátkem, a za neustálého míchání dohlédnete, aby vše získalo na barvě. Jakmile se na hladině začnou objevovat loga šampionátu, slogany provázející mistrovství, neřku-li když mezi bubláním zaslechnete oficiální píseň, případně znělku turnaje, je téměř hotovo. Stačí už jen nechat pokrm na mírném plameni dojít, zjevení maskota je potom signálem, že můžete servírovat.

Tradice EA Sports kuchyně, a jejích turnajových specialit, je známa již od roku 1997. Tenkrát poprvé totiž v EA Canada najeli na systém dvou fotbalových her v těsném závěsu. FIFA 98: Road to World Cup nabídla kompletní kvalifikační boje, doplňkový titul World Cup 98 pak samotný šampionát a francouzské představení dvaatřiceti týmů v bitvě o světovou trofej. Tenhle pohled do historie rozhodně není samoúčelný, vždyť zmíněná šablona přežila až do dnešních dnů a přes brblání některých hráčů (tyhle hry jsou jen přemalovaná FIFA, drahý datadisk, tohle by levou zadní vytvořila i fan komunita) se turnajové odbočky pokaždé velmi dobře prodávaly a v době konání akce určitě měly svoje kouzlo.

Oranjes na fotbalovém trůnu? No možné je všechno.

Novinková 2010 FIFA World Cup: South Africa dodržuje výše uvedená pravidla, ačkoliv ona už se řadí k těm luxusnějším „next-gen“ vydáním, s výrazně bohatším obsahem i možnostmi. Jednak si ji užijí opravdu jen majitelé konzolí Xbox 360 a PlayStation 3 (s PC verzí se již tradičně vůbec nepočítá), po vzoru někdejšího World Cupu 06 hra navíc disponuje spoustou herních módů, doplňkových scénářů a takřka dvěma stovkami reprezentačních týmů. Nejen z toho důvodu se výrazy jako datadisk a reklamní titul k MS ztrácejí někde v dáli, byť zákazníci za plnou cenu neobdrží zcela novou hru.

EA Sports to však nijak nemaskují, ostatně bude-li při prvním spuštění na harddisku detekován váš profil z FIFA 10, spolu s uloženými daty, dostanete možnost k importu veškerých nastavení a třeba i vytvořených hráčů. Už hlavní menu ale předvede první změny oproti podzimnímu fotbalu, přičemž nejde zdaleka jen o „africké ladění“ a stylový doprovodný soundtrack, evokující černý kontinent. Zcela nepřehlédnutelná je dozajista aktivní obří zeměkoule, na níž lze s pomocí analogové páčky přímo vybírat jednotlivé kontinenty a státy. Někdejší orientace čistě na účastníky MS je skutečně dávno zapomenuta, zde jsou k mání všechna mužstva světa.

Tohle nevypadá pro španělský tým vůbec dobře.

Vyjma předpokládaných herních režimů, typu Kick-Off (rychlý zápas) nebo tréninku a nácviku penalt, dominují hře pochopitelně především módy spojené s turnajem. Africké mistrovství si můžete zahrát jak dle oficiálního rozlosování, tak podle vlastní úvahy, poeditováním jednotlivých skupin. Fantazii se přitom meze nekladou, takže nemusíte koukat na žádné koeficienty, zóny ani kvalitu týmů – kdo se zúčastní a která skupina bude tou smrtící, máte pod palcem pouze vy. Stejně tak je možno zopakovat si celou kvalifikaci a znovu, ani v ní nemusí být oficiální los zcela určující. Někdo možná dá přednost realitě a pokusí se s autentickými soupeři projít sítem a třeba i protlačit náš (ne)slavný nároďák až do Afriky. Další si zahraje na duo Karembeu - Pelé a nalosuje všechny tabulky vlastnoručně.

Další atraktivní záležitostí World Cupu 2010 je bezpochyby oblíbený režim Captain Your Country. To už pomalu ani není bonusový či přídavní herní mód, jako spíš stěžejní výzva celé hry. Systémem Be a Pro tu hrajete v kůži jediného borce, jako kolečko v ozubeném soukolí národního týmu, s naprosto jasným cílem – dostat se na mistrovství světa do Jižní Afriky. V jádru vyloženě nejde jen o kapitánskou pásku, protože zahrát si můžete za kohokoliv z jedenáctky, nicméně plnit trenérovy příkazy a být lídrem mužstva je každopádně žádoucí, tudíž céčko na rukáv asi stejně dříve či později přijde.

Bratři v triku, ale kopačky má každý odjinud.

Osvětlovat podstatu Be a Pro je předpokládám zbytečné, být za hvězdu a mít kameru přilepenou neustále za zády, v efektním 3rd person pohledu (není to však podmínkou), nabídlo již několik předchozích FIFA fotbalů. Doplním proto jen, že hrát se dá jak za skutečného hráče, tak i s vaším vlastnoručně vytvořeným virtuálním já, využít můžete i data z FIFA 10 – máte-li tam nějaké eso ve skvělé reprezentační formě. Během zápasu jinak budete samozřejmě opět neustále hodnoceni, konfrontováni se spoluhráči i s vizí trenéra, a skrzeva tabulky a koeficienty výkonnosti posléze úkolováni, potažmo přesouváni na soupisce.

Také Captain Your Country protáhne hráče několika měsíci fotbalového života, vždyť celá pouť začíná ještě před losem kvalifikace. Virtuální kalendář předloží kromě kvalifikačních zápasů také přípravné a přátelské mače, respektive všelijaká soustředění – inu cesta na turnaj je strastiplná, dlouhá a trnitá. Já jsem se pokusil v kůži Tomáše Rosického pozvednout tým České Republiky a úkol to doopravdy nebyl jednoduchý, nejednou jsem málem pocítil ony stavy zmaru a bezmoci. Bez legrace, možná to hra tak dokonale simuluje, možná mám jen nešikovné prsty, ale často se vše dělo jakoby mimochodem a já při vší snaze nemohl hrozící blamáž odvrátit.

Na téhle momentce je fascinující, jak každý hráč kouká jinam. ;)

Byly zápasy, kdy se mi vyloženě dařilo, rozdával jsem krásné přihrávky jak na běžícím páse a několikrát vyzval Baroše nebo Kollera ke skórování. Hned v dalším utkání jsem se ovšem s balónem skoro nepotkal a když, soupeř mne o něj snadno připravoval. Navrch nějaký ten nešetrný zákrok, výjimečně i žlutá karta – není divu, že šla moje reputace dolů, záporné bodíky naskakovaly jak o život a trenér Bílek nebyl vůbec spokojený. Mnohdy nepotěšil ani výkon týmu celkově, je opravdu k vzteku po bezproblémovém vítězství v přípravě remizovat s Poláky a týden na to třeba potupně přijmout porážku na Slovensku. V takových chvílích působil pískot z hlediště velice reálným dojmem.

2010 FIFA World Cup

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PSP