If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

BioShock Infinite

Nejlepší předváděčka gamescomu!

„Pevně doufáme, že pro vás bude zlatým hřebem výstavy,“ zakončil kreativní ředitel Irrational Games svůj úvod do prezentace BioShock Infinite. A spustil demo, které v mé mysli zanechalo takové nadšení, že jsem vážně uvažoval nad vykašláním se na další prezentace a zopakováním si této. Stejně jako pro drtivou většinu ostatních návštěvníků, i z mojí perspektivy šlo o nejúžasnější událost celého gamescomu. Z fenomenálně stylizovaného sálu 2K Games jsem odešel pln dojmů, které se jen těžko dají sdělit černé na bílém. Bez debaty šlo o největší zážitek.

K novému dílu BioShocku tudíž přistoupím pozvolna a rozvážně. Infinite si mě získal už při svém oznámení před týdnem. Jen jméno vývojářského studia samo o sobě a Ken Levine jakožto šéf projektu jsou zárukou kvality, ale ještě více mi uhranulo zasazení hry. Jak časově, tak co do místa - dovolte mi tedy nejprve vylíčit informace o pozadí Infinite, které bych si zahrál už jen kvůli jeho příběhu.

Začátek 20. století videoherní průmysl úspěšně ignoruje a přitom šlo o éru grandiózních změn a vynálezů, které neměly obdoby. Lidé, konkrétně Američané, na sebe byli právem pyšní a v příběhu Infinite chtěli technologickou osvětu šířit po celém světě. Způsob zvolili nevídaný – postavili megalomanské, dech beroucí město Columbia, které se vznášelo vzduchem a jehož smyslem bylo cestování po celém světě a ukazování ostatním lidem, tehdy zpravidla v konzervativních monarchiích a tvrdších režimech, kde leží budoucnost.

Vláda si však brzy uvědomila armádní potenciál Columbie, ze které se dost dobře mohl stát ekvivalent ke Hvězdě smrti ze Star Wars a projekt tudíž radši zastavila. Nedlouho poté zmizela i Columbia a od té doby se jen čas od času objevovala někde na obloze, na náhodných místech všude kolem světa, aniž by někdo věděl za jakým účelem a pod čím velením. Svou tajemností si získala děsivou, strach nahánějící reputaci.

Booker DeWitt, hlavní hrdina hry a bývalý bouchač, dostane - díky své uznávané zarputilosti a detektivní schopnosti zvládnout každou zakázku, delikátní úkol – najít a zachránit dívku Elizabeth. Booker takovýchto džobů splnil již hromady, ale nyní to má jeden háček. Elizabeth je zvláštní. Navíc vězněna v Columbii. A nikdo neví, kde přesně Columbie je...

Trailer jste asi již všichni viděli, ale jaký je BioShock Infinite skutečně v pohybu? Fenomenální! Stačilo mi, aby se producent hry pomalu rozhlédl po jednom z létajících ostrůvků Columbie a už jsem lapal po dechu. Vzpomínáte na trailer? Nádhera, což? Leč video bylo jen zlomkem té senzace, co byla k vidění v GC demu.

Domky, paneláky, kostely, zahradní altánky, bary, restaurace - to vše stylizované do raného 20. století. A jako kontrast masivní děla, horkovzdušné balóny, futuristické mosty, nadpřirozené schopnosti a bláznivé vzdušné kolejnice mezi ostrovy Columbie, na které může Booker skočit a pomocí háku po nich bleskově přejet přes nedozírnou propast. Jak říkal Ken Levine, příběh není zasazen do začátku 20. století – on je zasazen pouze do kontextu té doby, vypůjčuje si z ní náladu lidí, jejich ambice, architekturu, filozofické postoje..., ale svévolně si s nimi pohrává.

Demo BioShock Infinite se vlastně strašlivě těžko popisuje. Od podobně umělecké hry byste to asi nečekali, ale ona měla neskonalý spád a našlapaný trailer vlastně naznačil tempo hry (nebo aspoň předem upravené gamescom předváděčky). Jen co se hráč na začátku trochu porozhlédl a pokochal, už jeho směrem začala padat kostelní věž a chodník drtící zvon zastavil Bookerovi kousek před nosem.

To už ale slyšel jakéhosi bláznivého dědulu hulákat a rozprávět pro neviditelné publikum. Byl zrovna v pasáži, kde nadával na imigranty a na povinnost jedince obětovat se pro celek, když ho Booker vyrušil. Chlapík se zničehonic děsně naštval a než stačil dostat kulku mezi oči, opustil svůj, agresivními slogany ověšený pult a už odjížděl na horské dráze. Chvilku na to měl pod kontrolou kanón, kterým ze spodního ostrova střílel přímo na hráče. Co jsou sakra ti lidé v Columbii zač?

I začal infarktový sled neuvěřitelných momentů. Jízda po kolejnici dolů na vedlejší ostrov, zásah dělovou koulí, pád na vedlejší kolej a pseudo-rytířský souboj s protijedoucím nepřítelem, visícím na vedlejší koleji a s ocelovou trubkou v ruce. Několik vteřin na to jsem již sledoval explozi minometu a „kouzlem“ přivolané hejno vran, kteroužto schopnost hráč jakoby ukradl od svého nepřítele a použil proti bandě ostatních. Ti pak často přepadávají přes zábradlí a letí do hlubin...

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article

BioShock Infinite

PS3, Xbox 360, PC, Mac

Related topics
About the Author
Milos Bohonek avatar

Milos Bohonek

Contributor

Comments