Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Ve Skyrim: Dragonborn nejde přímo ovládat let draka

Jde jen nasednout a dávat pokyny, aneb podfuk Bethesdy.

Možná jste si stejně jako my vysnili, že s včera vypuštěným (zatím jen na X360, pro PC3/PS3 začátkem příštího roku) Dragonborn ve Skyrimu zavzpomínáte na starou dobrou sérii Drakan od Surreal Software a Psygnosis z konce minulého století a svobodně se proletíte nad celým herním světem. Jenže chyba lávky, Bethesda nás s ním trochu podfoukla. Zpětně už chápeme, proč obsah třetího datadisku nikdy nepřiblížila, když bylo výhodnější nechat všechny žít v omylu na základě sledování jediného traileru.

V Dragonbornu totiž nelze přímo ovládat let draka. Jen na něj nasednete a pak už si drak ve vzduchu krouží sám, aniž byste na to měli jakýkoli vliv. Nedá se mu tedy určit směr ani výška letu, jak by od takové herní pasáže bylo vesměs přirozené. A aby vás někde vysadil, musíte mu tlačítkem dát pokyn "přistaň".

Jak dokládají okolní nahrávky, během letu můžete pouze měnit úhel kamery, která draka snímá. Nebo zapauzovat hru a vybrat si některé z kouzel hrdiny a tím pak ze sedla pokropit cíl na zemi (zaměřování se děje automaticky). Ani s drakem nejde cestovat do určeného místa, že byste mu dali cíl na mapě X a pak se jen kochali krajinou, než někam doletí. Pouze se dá využít fast-travel, což spíš působí jako teleport s nahrávací obrazovkou, byť pozitivní je, že o draka v takovém případě nepřijdete.

Mnozí hráči tento princip fungování draků v placeném rozšíření Skyrimu považují za velké zklamání, protože čekali, že je půjde normálně ovládat stejně jako třeba koně. Neví se, jestli důvodem tohoto řešení jsou technická omezení enginu nebo spíš snaha tvůrců, abyste s drakem nezneužili slabin herního světa, který pro létání původně vůbec nebyl navržen a mohlo by toho asi dost haprovat.

Bethesdu ale nikdo z kupujících DLC na X360 za 20 dolarů žalovat nemůže, protože byla opatrná a všude dopředu slibovala jen "jízdu na drakovi", nikoli "ovládání draka", což se, jak vidno, dá chápat jako dvě úplně odlišné věci. Aneb typický příklad zavádějícího marketingu hry, kvůli kterému hráči do budoucna nemusí věřit, že něco z popisu hry bude plně interaktivní namísto pouhé cutscény. Na druhou stranu je potřeba uznat, že létání na drakovi není zdaleka jedinou náplní DLC Dragonborn a že přináší i spoustu jiných novinek.

Hráči Skyrimu na PC proto udělají nejlépe, když si namísto Dragonborn klidně hned stáhnou některou z volně dostupných modifikací, jako třeba tuhle. Instalace sice není jednoduchá a potřebujete mimojiné speciální nástroj Skyrim Script Extender, ale teprve s ní se dá let draka volně kormidlovat. Konkrétně standardním pohybem myší nebo pohledem nahoru a dolu, vedle například chrlení ohně. Až si dosyta zalétáte, stačí se stiskem tlačítka přeměnit zpět v člověka a vrátit kameru do standardní pozice. Na konzolích se podobné úpravy hry používat nemohou. Více o modu Flyable Dragon Races 3: Burning Skies ve videu níže:

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Recenze předešlých dvou Skyrim datadisků Dawnguard (7/10) a Hearthfire (6/10) jsme publikovali začátkem září.

Read this next