Stát by chtěl dotacemi z EU podpořit vývoj českých her

ODS je pro, podle Kalouska by šlo o vyhazování peněz.

Když mohou od státu nebo Evropské unie dostávat vysoké finanční příspěvky na svou práci (i hobby) filmaři na natočení desítek českých (leckdy skoro zbytečných) filmů ročně nebo divadla, proč ne také jiný obor zábavního průmyslu, který je interaktivnější, může občany více vzdělávat a čím dál více roste jeho popularita?

Na tuto dlouhodobou "nespravedlnost" v přerozdělování státních peněz, kdy filmaři horlivě protestují proti škrtání, zatímco čeští vývojáři mnohem nákladnějších áčkových i nezávislých her obvykle nedostávají nic, je potřeba upozornit. Herní firmy si sice pro sebe něco dokázaly výjimečně ukousnout, jako například Bohemia Interactive ve 2010-11 údajně 80 milionů z peněz EU nebo starší hra o domácím násilí nebo některé grantové projekty bývalého redaktora Tomáše Zvelebila, přesto to zdaleka nebývá pravidlem.

1

Tématu se minulý týden chopil deník MF DNES, podle nějž chce český stát v příštím roce více podpořit rozvoj kulturního průmyslu, mezi nějž počítá i hry. Článek od Michaely Svobodové sice obsahuje některé zjevné až úsměvné nepřesnosti (např. "brněnští studenti vymýšleli po nocích slavnou hru Mafia"), ale jinak přináší zajímavé informace, o kterých se dosud nevědělo a mohou signalizovat o něco světlejší zítřky.

Ministerstvo kultury prý chce brzy vypsat nový program čerpající peníze ze zdrojů EU, aby tím dalo jasně najevo, že kreativní oblast, do níž patří vedle her i designéři, architekti či neherní programátoři, podporuje. "Tento obor má na ekonomickém výkonu větší podíl než zemědělství, které je štědře dotováno. Navíc jde o v této době preferovanou podporu znalostní ekonomiky," uvedla pro MF DNES jedna z propagátorek záměru Eva Žáková z Institutu umění s odvoláním na rozšíření obdobných dotací například v Estonsku nebo ve Skandinávii (nemluvě o daňových úlevách pro založení obřích herních studií např. v Kanadě). Ostatně i EU prý doporučuje členským zemím, aby se na tuto oblast zaměřily a má ji ve svém strategickém plánu na příští roky.

Zatímco na ministerstvu kultury tento nápad v minulosti neprošel, nyní se ho prý ve snaze o hledání receptu na pokles ekonomiky chopilo ministerstvo průmyslu v čele s Martinem Kubou z ODS. Jeho cílem prý je, aby stát do oboru nazvaného "kulturní průmysl" nalákal více schopných lidí a z jejich výrobků, tedy i her, pak lépe naplnil státní kasu prostřednictvím daní i odvodů z jejich (ne úplně malých) platů. Avšak ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 s tím podle článku MF DNES nesouhlasí: "Podpora designu a videoher z evropských peněz je podle mě vyhazováním peněz."

Více informací je na Facebooku Kreativní Česko (thx Ceskehry za tip). Organizátor konference GDS a kurzů pro vývojáře Honza Jirkovský by takovou iniciativu velmi uvítal, protože by dle něj pomohla v náboru nových lidí do herního průmyslu, zatímco Lukáš Codr pracující v 2K v Šanghaji (ex-Illusion Softworks) by si kupodivu přál, aby "celá slavná EU i česká vláda nechala vývojáře na pokoji".

Reklama

Přeskočit na komentáře (18)

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Související obsah

Plants vs. Zombies 3 náhle venku

Měkký start + změny, trailer.

Utekly březnové hry k PS Plus

Z polského banneru + UPDATE.

Diablo 4 na PC půjde hrát s ovladačem a přenastavit

Brífink o stavu vývoje + video o kanibalech, obrázky.

Také na webu...

- komentáře (18)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna