Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Heavy Rain dokázal, že i inovativní hry mohou být hodně ziskové

Porovnání jeho relativně nízkých nákladů a vysokých tržeb.

Vlastní zpráva - Minulý týden se v Polsku konala konference Digital Dragons, kam vedle speciálního reportéra Eurogameru zavítal i provozní ředitel francouzského studia Quantic Dream, tvůrců letošního Beyond a staršího Fahrenheitu.

Odhalil tam, že náklady na vývoj jejich PS3 exkluzivity Heavy Rain z roku 2010 činily v přepočtu 425 milionů korun. Když k tomu přičetl veškerou útratu na marketing, výrobu a distribuci, dostal se z českého pohledu na neuvěřitelnou celkovou částku miliardy korun (40 milionů eur).

Neznalý člověk by si asi řekl, že takhle drahá hra se přece nikdy nemůže zaplatit, zvlášť když vyšla pouze pro jednu platformu. Jenže naopak, Heavy Rain bylo pro Sony ve výsledku velice ziskovou záležitostí, když za ní utržila přes 2,5 miliardy korun (100 milionů eur). Z toho si jistě sami vypočítáte její obrovský profit, ačkoli z vyjádření není úplně zřejmé, jestli mluví o výdělku jen do její kapsy nebo o celkových tržbách, z nichž musí odvést daně a podělit se o marži s obchody.

Guillaume de Fondaumiere na tom chtěl demonstrovat, že i inovativní hry mohou být hodně ziskové: "Měli bychom přestat uvažovat ve stylu, že inovace rovnají se prodělek. Takové vytváření nových zážitků je také způsobem, jak posouvat branži dál a jak rozšiřovat trh." Narážel tím na časté odmítání převratných nápadů vydavateli, protože se obávají, že se hra neuchytí a proto chtějí raději "další Call of Duty" nebo něco jiného, co je zrovna nejvíce v módě. Heavy Rain dostalo od Martina Zavřela hodnocení 9/10 a od Agarwela Idirize 8/10.

Podle ředitele Quantic Dream nešlo o výjimku, pro Sony prý bylo hodně ziskové i Journey, aniž by k němu uvedl přesná čísla. Dnes navíc od hlavního producenta God of War: Ascension vyšlo najevo, že tato březnová hra od Santa Monica měla podobné náklady 40-60 milionů dolarů, ačkoli té se asi neprodá tolik kusů. Na druhou stranu je potřeba jedním dechem zdůraznit, že Sony je v trochu jiné pozici než ostatní vydavatelé, kteří ještě musejí odvádět provize výrobcům konzolí z každé prodané hry, takže má snadnější úlohu a může o něco více riskovat, ale nemůže to každý tak lehce napodobit.

E3 trailer z roku 2009

Akčního drama Heavy Rain se podle posledních publikovaných čísel v roce 2011 prodaly celkem 2 miliony kusů, k nimž mohly další přibýt později (někteří odhadují, že pro utržení 100 milionů eur by se musely prodat asi 4 miliony). V té době nicméně šlo o devátou nejlépe prodávanou hru roku v USA, což je opět další důvod, proč si nemyslet, že takový zisk může vykázat kterákoli hra, nýbrž jen těch pár opravdu nejúspěšnějších. Když už se však mezi ně zařadíte, jste lidově řečeno za vodou, což je při té poslední smršti o zavírání studií, propouštění a rušení projektů docela příjemné slyšet.

Beyond: Two Souls pro PS3 od stejného studia vyjde letos v říjnu.

Read this next