PlayStation 4 poskytuje hrám jen 4,5 GB paměti

Ačkoli má 8 GB, zbytek zabírá zatím nenažraný systém.

Vlastní zpráva - Jak zjistil náš sesterský server Digital Foundry, PlayStation 4 nakonec potřebuje neuvěřitelných 3,5 GB operační paměti pro svůj systém. To znamená, že z těch 8 GB DDR5, které konzole má, mohou herní vývojáři používat jenom 4,5 GB. Další jeden GB k dobru je „flexibilní" paměť, která se dá v případě nouze uvolnit.

4,5 GB je podle dokumentů Sony zaručená paměť, která bude pro PS4 hry k dispozici vždy a je to přesné množství paměti, kterou používalo například demo Killzone: Shadow Fall ukazované na E3. Použitelná paměť se dá za speciálních podmínek jen pro vyvolené (typicky first-party studia Sony) navýšit o jedno giga paměti, pokud ho zrovna nebude OS potřebovat.

Znamená to, že operační systém PS4 používá zhruba stejné množství dat, jako operační systém Xbox One, který „užírá" 3 GB RAM. Dříve unikl dokument Sony, ve kterém se psalo, že operační systém nové konzole bude potřebovat pouhých 512 MB, ale bylo to ještě v době, kdy se počítalo s tím, že konzole bude obsahovat pouze 4 GB DDR3 pamětí.

profile
Grafy z vývojářských nástrojů Guerrilla Games ukazující, kolik paměti a výkonu CPU potřebuje Killzone pro PS4.

Je zajímavé, že operační systém obou konzolí potřebují takové obrovské množství RAM, když například na osobních počítačích zabírají Windows zhruba jen 1 GB. Zdá se, že když se Sony rozhodla navýšit RAM ze 4 GB na 8 GB, otevřeli se jim dveře k mnohem ambicióznějšímu operačnímu systému, který teď může provádět větší množství paralelních operací v pozadí.

Microsoft už na Xbox One ukazoval, co je s jejich operačním systémem možné dělat - tedy rychlé přepínání her, okno browseru v malém okně a podobně a zdroje EG ze Sony říkají, že totéž půjde i na PlayStation 4. Systém by měl být podobný jako u PS Vita, kde je možné přepínat mezi aplikacemi a pak pokračovat ve hraní ve chvíli, kdy jste hru přepnuli.

Digital Foundry nadále píše, že u Microsoftu je pro systém alokováno 3 GB i proto, aby mohli v následujících deseti letech systém vylepšovat a přidávat do něj věci - prostě aby měli manévrovací prostor pro budoucí funkce, když konzole nepůjde upgradovat jako PC. Zdroje blízké Sony zase říkají, že u nich je přístup trochu flexibilnější - mají otevřené dveře k tomu, že v budoucnu by mohlo být uvolněno pro herní vývojáře více operační paměti, jakmile vylepší kód systému (což zní trochu jako že nyní bude ještě nedodělaný).

Podobné to bylo i v případě PlayStation 3. Jinými slovy, je možné, že výrobci konzolí nechtějí vystřílet všechno střelivo hned na začátku cyklu pro startovní hry (nechtějí poskytnout všechny zdroje tvůrcům hned v prvních letech života konzole), aby se za pár let, v pozdější etapě životnosti konzoli měly budoucí hry kam posouvat, až jim uvolní více paměti získané optimalizací nebo úpravou operačního systému.

1

Na internetu se hned vyrojily poměrně nespokojené hlasy, jestli obě nextgen konzole, jak PS4 tak Xbox One, náhodou při startu neposkytnou hrám tak relativně málo z celkové paměti v konzoli právě kvůli těm všem nabaleným funkcím typu sdílení, nahrávání videí, vysílání atd. A že když si někdo kupuje novou, výkonem nabušenou konzoli, chce ji především kvůli hrám a chce ať vyždímou z hardwaru maximum, nikoli kvůli nějakým přidaným vlastnostem okolo nebo běžícím na pozadí v operačním systému. Že, nadneseně řečeno, "pár letsplayerů" bude nadšeno z těch všech sdílecích funkcí, které jim usnadní život, ale většina běžných hráčů na to může doplatit kvůli dostupnosti méně RAM pro samotné hry, nikoli těch inzerovaných 8 GB v oficiálních specifikacích.

Všechno je v tuto chvíli jen v rovině spekulací, Sony to nepotvrdila. Když ji kolegové z britského Eurogameru včera konfrontovali s tímto článkem, požádala o čtyřiadvacet hodin na přípravu oficiálního komentáře, ale dosud ho nedodala, ale ani tyto skutečnosti nepopřela.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (103)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna