GLOSA: Díky za každý neakční zážitek

Aleš Harazim se zamýšlí nad zvláštními žánry her.

Když čte občas člověk diskuze u mainstreamových akčních her, neustále tam naráží na jedince řešící, že jde o další stupidní hru o střílení. Všichni pak rádi lamentují, proč tvůrci více neriskují a proč se musí pořád dokola někam běhat, střílet a umírat (když jsme lamy, samozřejmě). Jako by si neuvědomovali, že těch her, kde se vůbec nestřílí, existuje skutečně nepřeberné množství. Jen je třeba trochu hledat.

1

Rok 2013 přinesl hned řadu takových her. Ať je to geniální Gone Home, které se zařadilo do mnoha TOP žebříčků herních novinářů, nebo Brothers: Tales of Two Sons či The Stanley Parable. Nebo i starší kousky jako Dear Esther či To the Moon. Tohle jsou jen malé příklady epických, příběhových her plných emocí a hlubších myšlenek, kde se ani jednou nevystřelí. V mnoha z nich dokonce ani nic neděláte a jenom se někam procházíte, jako v Dear Esther, která mě dokázala zasáhnout jako máloco s mnohem vyšším rozpočtem.

Možná si to nikdo moc neuvědomuje, ale třeba v devadesátých letech neexistovaly téměř žádné hry, které by odvážně experimentovaly. V té době si nešlo moc představit, že by vzniklo něco jako Dear Esther nebo Gone Home, kde vlastně ani moc vyloženě "nehrajete".

Může za to několik faktorů - jednak dnešní technologie pokročily už do takové úrovně, že mohou autoři vyprávět příběhy jenom pomocí hry světla, stínů, prostě pomocí vizuální stránky. A pak je také už hráč přesycen pořád dokola tím samým a chce něco nového, unikátního a něco, co ho bude stimulovat jinak, než že ho budou bolet prsty z neustálého mačkání tlačítka pro palbu.

Díkybohu za to!

Aleš Harazim alias @ChewieDC je novinkářem a recenzentem, filmovým kritikem a zakladatelem a šéfredaktorem JenProMuze.cz. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (13)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna