RECENZE Among the Sleep

Budete se bát jako malé dítě?

Na nedostatek hororových her si člověk v dnešní době ani nemůže stěžovat. Nějaký ten virtuální dům hrůzy vychází každou chvíli, ale po chvíli se všechny zdají trošku na jedno brdo. Když už se nejedná o hru se zombíky, tak vyšetřujete nějakou opuštěnou lokaci zamořenou nezdařeným experimentem, kde na vás za každým rohem bafne třicet kila mletýho. Proto mě velmi potěšilo, kdy jsem se doslechl, že nezávislé studio Krillbite zkouší ze stereotypu vybruslit a v jejich nové hře si prožijete jednu noční můru z očí bezbranného dvouletého dítěte.

Příběh Among the Sleep je opravdu jednoduchý a pochopíte jej hned z loga hry. Stanete se tím dítětem přesně v den druhých narozenin a po sfouknutí svíček dostanete jako dárek svého nového kamaráda - plyšového méďu Teddyho. Po krátkém tutoriálovém blbnutí v dětském pokoji jste uloženi do postýlky a upadnete do spánku. Po chvíli vás ale vzbudí divné zvuky, kolem se začnou dít zvláštní věci. Je to realita? Je to sen? Nebo vaše zkreslené dětské vidění reálného světa? Zvědavost vám nedá a po čtyřech se odbatolíte hledat odpověď.

Příběh potom bohužel začne hrát vedlejší roli, hra se přesune to značně abstraktní roviny a až do konce jde jen o sesbírání určitých objektů, které vám pomohou dostat se zpět k mamince. Příběh se opět zlepší až na konci, ale asi jak pro koho. Já konec přesně v tomto duchu čekal od samotného ohlášení hry, což mě nakonec tak trošku zklamalo. Pokud jej ale neprohlédnete, myslím, že s ním budete spokojeni.

Hratelnost jako taková je opravdu jednoduchá a spíše než klasické horory připomene hry typu Gone Home, jen s trošku strašidelnější atmosférou prostředí. Cílem je prolézt relativně lineární levely a přežít, což je jednodušší, než to zní. Paradoxně právě originální námět s dvouletým dítětem pocit strachu a nebezpečí utlumuje. Hráč minimálně podvědomě tuší, že jsou určitá tabu, která vývojáři nepřekročí a situace, do kterých se dostanete v jiných hrách s dospělým hrdinou, si na batoleti nikdo nedovolí ukázat. Po chvíli se člověk smíří s tím, že většina strašení je pouze prázdná kulisa a že se není téměř čeho bát.

I když na pár strašáků, před kterými se musíte opatrně schovávat, ve hře narazíte, většinu času hra straší spíše učebnicovými prvky. Tuhle něco spadne, zabouchnou se za vámi dveře, za zdí něco zařve, nebo slyšíte někoho funět a slídit za dveřmi. Hra tak nikdy nedosahuje hnědé úrovně strachu jako třeba Outlast apod. A i když se situace maličko zlepšuje ke konci, nastává další problém. Hra končí dřív, než pořádně začne. Herní doba se pohybuje jen kolem dvou až tří hodin. Po velmi pomalém rozjezdu, kdy se ničeho nebojíte, se začne situace zlepšovat, člověk začne nějaký ten strach pociťovat a v tu chvíli hra najednou končí.

Among the Sleep pro PC vyšlo jen digitální distribucí koncem května za 20 eur, později bude i na PS4.

existuje i demo.

Ve výsledku jsem byl tedy spíše zklamán. Jako horor hra obstojí až ke konci a to pouze na krátkou chvíli. Jako adventura jsou puzzle příliš primitivní - použít jediný klíč na jediný zámek zvládne určitě každý bez zákysu. Příběh je hrozně natahovaný. Celkově mi Among the Sleep přišlo jako krásná ukázka průměrné hry. Jako celek funguje a ničím přímo neurazí, ale zároveň od ní hráč odchází pocitem, že tomu něco chybělo.

Cover image for YouTube videoAMONG THE SLEEP - Launch Trailer

VERDIKT: Zajímavý nápad, který skoro funguje. Ale je bohužel potopen krátkou herní dobou, průhledným příběhem a bohužel se budete bát znatelně méně než u konkurence. Za vyzkoušení stojí, ale s nákupem bych doporučil počkat na nějakou výraznější slevu. Současná cena více než 500 Kč neodpovídá nabízenému zážitku.

5 / 10

Among the Sleep

PS4, Xbox One, PC, Mac