Včera ráno jsem stejně jako mnozí z vás hned po oficiální aktivaci rozehrál opatchovanou PC verzi Zaklínače 3 v češtině pro účely recenze (na EG vyjde záměrně koncem příštího týdne, abychom nic neuspěchali, zatím čtěte pokročilé dojmy). V tuto chvíli jsem za prologem v hlavní oblasti. Hra je opravdu obrovská, což je patrné hlavně v moment, kdy se podíváte na mapy ostatních částí poté, co vylezete z prologu, který je sám o sobě tak na den. Jak to Skellige, tak No Man's Land jsou v porovnání s tím několikanásobně větší.

Nakonec mi Zaklínač 3 i na starší grafické kartě GeForce 560 Ti jen s 2GB VRAM běží slušně, dosahuji s ní standardně plus mínus 28-35 fps, takže žádný problém. Přizpůsobil jsem si hru podle hodně užitečného návodu přímo od Nvidia

Při nastavování výkonu jsem si navíc dělal poznámky, které by se mohly hodit i některým z vás, takže je zde předávám. Aneb takový průvodce, jak rozjet Zaklínače 3 i na starších grafických kartách, i kolik každý efekt zabírá výkonu. Vše čerpá z mých poznatků a testování nastavení jednotlivých věcí v menu. I na vyšší nastavení byl Zaklínač 3 na mé sestavě hratelný, ale řídil jsem se při nastavování tím, aby framerate byl stabilní hlavně v bojích a cutscénách. A zároveň aby hra pořád vypadala dobře, protože některé efekty užírají dost výkonu, ale ve finále při běžném hraní přitom nejsou moc vidět.

VSync: On

Maximum frames per second: 30 (60) - Omezuje maximální fps, aby nedocházelo k velkým výkyvům během hraní.

Display Mode: Fullscreen

Hardware cursor: On - Zapněte, cuká-li se vám myš v menu.

1

Hairworks: Off (10-20fps) - Rozhodně hezký efekt, ale za propad plynulosti při běžném hraní a v cutscénách asi nestojí. Určitě jeden z největších žroutů výkonu a první věc, kterou vypínat při nízkém framerate.

Ambient Occlusion: Off (HBAO 7fps/ SSAO 4fps) - Stínování objektů ve scéně, tak aby do ní zapadaly. SSAO tu moc nedoporučuju, působí totiž občas docela nepřirozeně. Máte-li dostatek výkonu, sáhněte raději rovnou po HBAO.

Antialiasing: Off (4-8fps) - Vyhlazování hran. CD Projekt používá svůj vlastní temporální antialiasing, a máte-li dostatek výkonu není důvod mít tuto funkci vypnutou. Na druhou stranu, není zas až tak patrná, jak byste nejspíš čekali. Lepšího efektu dosáhnete příslušným nastavením vyhlazování přímo v ovladačích vaší grafické karty.

Bloom: On (2fps) - Zesílení světelných efektů, které dodává scéně atmosférický nádech.

Blur: On (0fps) - Rozostřování obrazu v důsledku efektů znamení, alkoholu a zaklínačských smyslů.

Motion Blur: Off (3fps) - Rozostření obrazu při pohybu kamery do stran. Rádoby filmový efekt, který s chutí vypínám úplně všude, protože jakkoliv to sice může vypadat na videích pěkně, pro praktické hraní a orientaci v prostoru je tahle funkce spíše na obtíž.

2

Chromatic Aberration: Off (0,3fps) - Mírné rozostřování barev obrazu efektem nekvalitní fotografie. Dle mého názoru naprosto hrozná věc, které se poslední dobou začalo kdoví proč naduživat. Preferuji její vypnutí, při hraní hlavně ve 3D z ní může po delší době bolet hlava. Hra má naštěstí její nastavení pouze mírné.

Depth of Field: Off (3fps) - Rozostření vzdáleného terénu. Na screenshoty možná pěkné, ale pro normalní hraní nepraktické, i když některým tato funkce naopak vyhovuje. Zaklínač 3 má její nastavení poměrně slabé, takže si jí většinou ani nevšimnete.

Detail Level: Low (1-2fps) - Nejde o úroveň detailů, jak by mohl název napovídat, ale o množství vykreslovaných Decals (např. kaluže krve v boji, či kameny v terénu). Vzhledem k množství vegetace si vyššího nastavení ve většině případů stejně ani nevšimnete. Na druhou stranu toto nastavení nemá na výkon téměř žádný vliv.

Foliage Visibility Range: Medium (Ultra 20fps, High 8fps, Medium 4fps) - Maximální počet stromů, keřů, jejich detail a vzdálenost vykreslování. Na výkon velmi náročná funkce.

Grass Density: Low (Ultra 4fps, Medium 2fps) - Pro lepší efekt je vždy lepší zvýšit raději Foliage Visibility Range výše.

Light Shafts: On (1fps) Neboli God Rays, efektní paprsky slunce, které dodávají scéně atmosféru.

3

Number of Background Characters: Low (75/100/130/150 postav) - Jen v opravdu málo scénách je na obrazovce víc, než 75 postav, rozdíl nepoznáte.

Shadow Quality: Low (Ultra 8fps, High 6fps, Medium 4fps) - Ovlivňuje rozlišení shadow map, i na nízké nastavení vypadá dobře. Rozdíl mezi Medium a Ultra pak skoro nepoznáte.

Sharpen: On (0,5fps) - Vyostření obrazu známé z filtrů SweetFX a jim podobných. Není na škodu zapnout.

Terrain Quality: Low (0fps) - V současné verzi nejsou žádné rozdíly vidět.

Texture Quality: High (Ultra 6fps, High 3fps, Medium 2fps) - Vřele doporučuji nastavit High, Low je opravdu ošklivé a Medium dost neostré. Teprve na nastavení High navíc nedochází k downscalingu, což může procesoru i trochu odlehčit.

Vignette: On (1fps) - Efektivní ztmavení okrajů obrazovky, které přidává hře filmový nádech. Věc vkusu.

Water Quality: High (2fps) Kvalita vyhlazování a počítání vln a vodní hladiny. Na nižší nastavení se navíc loď na vodě nehoupe, doporučuji proto High.

4

Závěrem ještě jednou doporučuji zmíněný článek od Nvidia. Psal ho zřejmě člověk, který měl na starost optimalizaci hry přímo v kancelářích CD Projektu RED. Je vidět, že si s ním dal opravdu práci, včetně srovnávacích náhledů a posuvníků, i benchmarků atd. Za zmínku stojí i páteční tabulka též od Nvidia, na jaké detaily má hra jet na kterém modelu grafické karty.

Reklama