V krátké době po Project CARS už podruhé musí AMD řešit nepříjemné problémy.

Pokud si hráči Zaklínač 3 na PC zapnou funkci HairWorks pro realističtější vlasy či chlupy na grafické kartě AMD, zažijí dramatický propad plynulosti hry o 61 procent (na Nvidii je pokles jen o 30%). Takže jim v 1920x1080 na Ultra detaily hra už neběží v průměrně v 50 snímcích za vteřinu, nýbrž jen 26 snímků za vteřinu a někdy to klesne až na 18 fps.

Jak na to reaguje AMD, konkrétně hlavní herní výzkumník Richard Huddy? "S CD Projektem jsme spolupracovali od úplného začátku a celou dobu jsme mu poskytovali zpětnou vazbu. Ale zhruba dvě měsíce před vydáním dorazila hra poprvé se zabudovaným systémem HairWorks, čímž došlo ke kompletní sabotáži výkonnosti hry [na našich kartách]. Přitom předtím běžela naprosto v pohodě, ale HairWorks zazdilo plynulost, jako by to snad bylo jeho cílem."

AMD proto v březnu nabídlo CD Projektu, jestli nechtějí do hry zakomponovat jejich řešení TressFX, ale na to prý bylo samozřejmě už moc pozdě. Divné je, proč tohle AMD nenapadlo už dříve, nebo proč CD Projekt nedal AMD pracovní verzi hry s HairWorks už vloni, když ho veřejně ukazoval v létě 2014 na GamesComu (ale ani na novinářské předváděčce v půlce ledna ještě HairWorks nešlo zapnout).

Vývojáři tomu pak dali korunu, když prohlásili, že HairWorks běží na AMD neuspokojivě kvůli tomu, že "nemůže být optimalizováno pro grafické karty AMD" a proto doporučují ho v nastavení vypnout (nebylo by lepší, ať se na AMD vůbec nedá zapnout?). Hardwarové weby se tedy pustily do pátrání po důvodu, jestli to je opravdu ta sabotáž, nebo zda za tím vězí něco jiného.

1

Nvidia se však brání, že rozhodně nenabádá vývojáře, aby dělali něco neetického: "Náš systém GameWorks vylepšuje grafiku her běžících na GeForce pro naše zákazníky, ale nezhoršuje výkon na hardware od konkurence. Zdrojový kód GameWorks dáváme vývojářům, kteří mají licenci, ale ti ho pak nesmějí předat dál nikomu, kdo licenci nemá," komentoval to Brian Burke z Nvidia a dodává: "Domnívám se, že to je otázka kapacit. Nvidia strávila pomocí grafikům a programátorům spoustu člověkohodin, což AMD klidně mohlo udělat též, ale asi se tak nestalo. Takovou spolupráci s dalšími subjekty CD Projektu ani jiným partnerům nikdy nezakazujeme."

Na jedné straně tedy jsou tvůrci Zaklínač 3, kteří zřejmě upřednostnili GameWorks a hlubší partnerství s Nvidia (i protože AMD jim nenabízí takové komplexní a snadno upravitelné řešení). A pak tady je AMD, které tím pádem není schopno některé specifické funkce optimalizovat, ani se zrovna dvakrát nepřetrhne ve vydávání nových ovladačů. Uživateli na Redditu trvalo jen 48 hodin, než přišel s řešením, jak na AMD dosáhnout vyššího výkonu při zapnutém HairWorks, leč žádná oficiální náprava dosud neexistuje. K tématu také čtěte průvodce, jak rozjet Zaklínač 3 i na starších grafických kartách.

Reklama