Vlastní zpráva - krátce po pochlubení se čtyřmi miliony prodaných kusů, na což reagoval akciový trh nárůstem hodnoty CD Projektu RED o 14 procent, přinesl polský list Gazeta finální zúčtování, kolik stál Zaklínač 3: Divoký hon (koupit na Alza.cz).

Podle jeho aktuálních údajů byl rozpočet 32 milionů dolarů na samotný vývoj hry a dalších 35 milionů dolarů na marketing. Dle výpočtu Gazety tohle vše znamená, že náklady na tříletý vývoj hry se vrátily za úvodní den prodeje (díky předobjednávkám).

To, že propagace stojí více než tvorba, je u AAA titulů vcelku běžné (např. marketing Modern Warfare 2 stál 200 milionů dolarů, čtyřikrát více než vývoj).

Pokud si tato čísla srovnáme s odhadem CD Projektu RED z roku 2013, vyjde nám z toho zjištění, že Zaklínač 3 byl více než dvojnásobně nákladnější, než se před pár lety plánovalo.

Tehdy firma věštila, že na vývoj hry padne aspoň 45 milionů zlotých, tedy 12 milionů dolarů. A na marketing tehdy tipovala 25 milionů dolarů, což se nakonec rovněž o deset milionů navýšilo. Tyto peníze na propagaci před vydáním sice šly z kapsy vydavatele Namco Bandai (není jasné, jestli v tom jsou započítané i četné reklamy hrazené Microsoftem), ale pak se zase o ně sníží podíl tvůrců z celkových tržeb.

Je-li tedy pravdivá informace, že Zaklínač 3 celkem spolknul 67 milionů dolarů (ověřujeme, zda Gazeta nepochybila), pořád je to několikanásobně méně, než kolik by stála výroba tak rozsáhlé hry na Západě, ani by ji asi nezvládlo jen 200 lidí (plus outsourcing). Tamní největší nové hry pro současnou generaci konzolí stojí obvykle v řádech stovek milionů dolarů (Skyrim měl stát údajně 80 milionů dolarů). Ale v Polsku jsou podstatně nižší platy i životní náklady než třeba v USA (průměrný příjem americké domácnosti má být 50 tisíc dolarů ročně, ale u našich severních sousedů jen 20 tisíc dolarů ročně - ač specialisté z IT či od her tam berou mnohem více, než je průměr).

Reklama