E3 DOJMY z Just Cause 3

Jak se hraje s totálně ulítlým Ricem v chaosu?

Sérii Just Cause proslavila ta nejryzejší směs akčního hrdinství: dobrodružství, průzkum a anarchie. V jednom ohledu tyto hry představují bujaré hřiště pro téměř pornografické násilí bez pravidel, leč v jiném se jedná o milník technologií a uměleckých ambicí nabízející okázalé tropické světy, do kterých se můžete cele ponořit. Ve svých nejsvětlejších okamžicích jsou obojím najednou.

Že v Just Cause 3 budou základny, mise, úkoly, zbraně, ničení, džípy, tanky a stíhačky, sotva stojí za zmínku. Třetí díl nás zavede na fiktivní středomořský ostrov jménem Medici, přičemž už samotný jeho název by vám mohl napovědět, jakou příchuť bude mít místní politika. Všechny tyto základní prvky jsou dané, takže se vraťme k té naprosto nejdůležitější vlastnosti hry: k novému mechanismu létajícího obleku wingsuit, který nabízí mnohem víc svobody co do průzkumu světa než kdy dřív.

Tím samozřejmě nechceme říct, že jsme si dosud nemohli užívat svobody v podobě nekonečného putování imaginativními způsoby. Tou nejčastější formou cestování v Just Cause 2 byla poněkud nešikovná kombinace padáku a vystřelovacího háku: hop, hop a letím! Oh, a zase zpátky dolů. To bylo v pořádku, ale vypadalo to trochu divně, protože padák se neustále otevíral, mizel a zase se objevoval, zatímco jste se toulali světem. Pravda, tato podivnost v podstatě fungovala v kontextu této jinak dokonalé hře na akčního hrdinu, ale zároveň z mechanického hlediska budila jaksi nemotorný dojem.

1

Pokud chcete získat představu, jak to bude s novým wingsuitem fungovat, vybavte si na okamžik ty úžasné nabušence, které vidíte v televizi v různých estrádách, jak soutěží o titul nejsilnějšího muže světa. Zatímco se každý z nich snaží přetáhnout náklaďák přes cílovou čáru, zoufale si předávají lano z ruky do ruky, a přesto přitom máte pocit, že tito atleti nejen že tlačí svět pod náklaďákem, ale stejnou měrou přitahují samotný náklaďák k sobě.

A tak to máte s létáním ve wingsuitu v Just Cause 3, jen s nižším rizikem, že si natrhnete svěrač. Zatímco budete při plachtění ztrácet na výšce, dostřel zachytávacího háku vám umožní zakotvit lano na zem před sebou, díky čemuž budete moct Rica vytáhnout zpátky do nebes. Tento plynulý a neustálý rytmus, ve kterém se střídá kotvení a plachtění, kotvení a plachtění, kotvení a plachtění a během kterého přelétáváte nad poli slunečnic a pozorujete malebnou scenérii na pozadí, jsme si - máme-li mluvit upřímně - docela užívali. Jako bychom prožívali sen, který můžete ovládat - podmanivá iluze, která do hry přidává skutečný pocit propojení Rica a jeho světa.

Tedy přesněji řečeno: jen když to funguje. Slovo neohrabanost ani vzdáleně nevystihuje naše rané pokusy o toto cestování, když jsme se ztráceli v ovládání tlačítek na ovladači, kterými se přepíná mezi hákem a létajícím oblekem, a zoufale nám nevycházelo ani načasování, ani dobré úmysly. Docela dlouho trvá, než si zvyknete na střídání těchto různých systémů pohybu a dostaví se vám skutečný pocit vzdušného mistrovství.

Zpočátku bude jistě pravděpodobnější, že Rica rozplácnete na sluncem vybílené zdi toskánské kapličky, než že napodobíte herního producenta Omara Shakira, který hravě prolétá pod nebesy, mezi tyčícími se věžemi a střelami stráží, načež prolétne obloukem mostu, na který jakoby nic připevní pár náloží C4. Ta poslední otočka, díky které můžeme sledovat, kterak se před námi rozprostírá balistický balet, je samozřejmě typickou ukázkou bezpočtu hodin strávených úpěnlivým nacvičováním za zavřenými dveřmi, ale ve hře se podobné kousky budete moct naučit i vy, což je o to více vzrušující.

Dokud si ovšem neosvojíte tento stupeň mistrného pohybu v otevřeném světě, dosahuje létání ve wingsuitu svého vrcholu během velmi specifické řady výzev, které jsou rozesety tu a tam po celé pastelově barevné venkovské krajině ostrova medici. Na začátku seskočíte z vrtulníku a musíte proletět první z celé řady obručí, z nichž každá má svůj středobod, kterým když proletíte, získáte bonus ke skóre, který je na jednu stranu lákavý a na druhou stranu vás bude mrzet, pokud ho minete. Během těchto závodů s časem není prostor na chyby, a pokud se byť jen dotknete země, čeká vás velmi bolestivý dopad v podobě neslavné pozice na žebříčku.

Just Cause 3 vyjde pro PC/PS4/X1 dne 1. prosince 2015.

rezervovat na Alza.cz.

Během chaotické prezentace, při které zástup lidí, jež čekají, až si hru budou moct vyzkoušet, čítá víc hlav, než kolik je zde dostupných terminálů s nainstalovanou hrou, se o patro níž tlačí hrstka lidí před velkou obrazovkou, na které běží závody s wingsuitem v horkém křesle. Konkurence je drsná, ale nese se v přátelském duchu, přičemž celá skupina se naklání a natahuje krky, zatímco se jeden z nich pokouší vylepšit nejlepší čas o alespoň pár sekund, najít sebemenší skulinku v jinak nemilosrdném závodě a porazit vývojáře v jejich vlastní hře.

Tolik o neopěvovaných hrdinech designu herních světů - umělců, kteří mistrně vysochají krajinu, přičemž musí zahladit své stopy - a kteří právě zde mohou zazářit. Rico se díky wingsuitu může přesvědčivě vznášet, plachtit a vrhat se střemhlav, ale jsou to dokonale vytesané tunely, strmé hřebeny hor a okolní vegetace, které zlomyslně zakrývají další cíl, díky kterým tento zážitek získává smysl a díky kterým se celý tento podnik uspokojivě nacvičuje, zdokonaluje a nakonec předvádí.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

Poptávka po Xbox Series bude převyšovat nabídku několik měsíců. A odchod šéfa Halo Infinite

+ 500 tisíc hodin testování vyústilo ve finální seznam zpětně kompatibilních her, Snoopy Dog napodruhé.

Cyberpunk 2077 na PC by klidně mohl vyjít včas, viník je jinde

+ výhrůžky smrtí tvůrcům, jak to bylo s komunikací?

- komentáře (1)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna