VERDIKT: Místo revoluce jen skromná evoluce aneb další ukázka toho, jak dokáže kickstarterová kampaň naslibovat hory doly a pak skutek utek.

Pro milovníky virtuálních vláčků jsou Trainz známým pojmem už pěknou řádku let. Sám jsem se starými díly něco odjezdil, jen na editor map mě nikdy moc neužilo. Dodnes obdivuju všechny fandy, kteří vydrželi dlouhé hodiny piplat se s jednotlivými mapami. Poslední díly Trainz jinak už docela trpěly pod náporem kritiky za neustálé recyklování a obvyklou mizernou optimalizaci. O to více zaujal na konci roku 2013 kickstarterový projekt slibující restart celé série a velkým lákadlem byl i nový grafický engine (oficiální info).

Propagační video ukazující, jak by Trainz: A New Era mělo vypadat oproti posledním Trainz z roku 2011, bylo úžasné a bohužel v mém případě vzbudilo možná až příliš velká očekávání. Chápu, že u Kickstarteru musíte lidi fakt zaujmout a projekt zafinancovat, ale zase nelze slibovat všechno možné, co nejde posléze splnit.

Mluvím totiž o tom, že když jsem nové Trainz poprvé spustil, nechtělo se mi ani věřit, že jsem omylem nestáhnul Trainz Simulator 12. Jasně, základní menu je poskládané jinak (máme tu více obrázků), ale jinak je stále stejně spartánské jako dříve. U některých tratí jsou popisky celkem OK, u jiných chybí i to nejzákladnější info třeba o tom, jak náročná trať hráče čeká nebo o jak dlouhý úkolový scénář se vlastně jedná.

Když jsem se vydal na trať, musel jsem se znovu podívat jestli jsem správně v "New Era" verzi Trainz, protože situace na obrazovce tomu vůbec neodpovídala. Řada modelů vláčků opět zrecyklovaných z minula a po úžasné grafice z promo videa jako by se slehla zem. Pohled na měřič snímků za vteřinu mě pak vyděsil asi nejvíc. S Core i7-4770K, 16GB RAM a GTX960 (4GB verze) jsem notně nestíhající cukaturu vážně nečekal. Hra krátce po vydání tedy pro mě byla zcela nehratelná a jak jsem na Steam fórech brzy zjistil, ani zdaleka jsem nebyl sám. První velký hotfix, který následoval začátkem června, naštěstí chod hry vylepšil, že se začala dát i normálně hrát.

Problémy však stále přetrvávají. I když se vláčky začaly hýbat plynuleji, s kvalitou grafiky se nic moc nezměnilo ani po velké záplatě. Respektive plynulost hry je obětována kvalitě, kdy v nastavení grafiky jsou volby na střední úrovni a vykreslovanou dohledností pouhých 3,5km. Když jsem dal všechny posuvníky na maximum, včetně dohlednosti na 15km, méně náročné mapy běžely opět velmi dýchavičně a třeba taková trať C&O Hinton Division s parními vlaky spadla na konstantních 7-10 FPS, takže nepoužitelné.

Abych ale hře nekřivdil, při bližším zkoumání jsou některé grafické efekty přeci jen vylepšené. Stíny herních objektů dělají hodně a okolní terén je rozmanitější i detailnější. Asi nejhezčí je zpracování oblak kouře vycházející z větších parních lokomotiv, to se myslím povedlo skoro na jedničku. I se všemi nastaveními na maximum se ale stejně nevyhnete protivnému doskakování detailnějších textur, což mě vadí celkem dost.

Totální zabiják je zkusit si klávesou "M" na větší mapě nechat zobrazit přehledovou obrazovku celé mapy. To si stihnu uvařit kafe, než se mi dotáhnou všechny jednotlivé segmenty. Celková optimalizace tedy dle mého stojí za starou bačkoru a grafická vylepšení jsou hlavně kosmetická. Osobně jsem si teda "novou éru" po této stránce přestavoval mnohem lépe.

Základní herní obsah A New Era je také rozpačitý. Pokud nemáte zakoupenou Deluxe edici, naleznete zde pouze 5 tratí, které si buď můžete osahat v režimu rychlé jízdy (bez úkolů) nebo si vyzkoušet splnit singleplayerové mise s úkoly, což mě bavilo asi nejvíce. Obecně se mi nejvíce zamlouvají úkoly s posunováním vagónů a převozy průmyslových nákladů spojených s nakládkou a vykládkou. Nechybí samozřejmě ani úkoly čistě zaměřené na přepravu pasažérů a dodržování jízdního řádu. Každou trať lze hrát i v multiplayeru.

Další tratě už musíte zakoupit formou DLC, ale dejte pozor na jejich cenu. Na Steamu jsou aktuálně čtyři a každá jedna nová mapa vyjde na neskutečných 32 eur (celkem tedy 128 eur). Je evidentní, že chtějí dohnat lidi k tomu, aby rovnou koupili Deluxe edici za 70 eur, která tato 4 DLC obsahuje.

Trainz: A New Era vyšlo v květnu a krabicovka u nás stojí 599 Kč.

koupit na Alza.cz nebo Muve.cz.

I přes očividné velké nedostatky se ale bráním Trainz: A New Era ihned zatratit. Novou generaci berme jako základní stavební prvek, který, doufám, vývojáři časem ještě doladí, aby i na novém počítačovém hardware běhal svižněji. Dalším pozitivem je přítomnost rozsáhlé hráčské komunity a amatérských tvůrců herních součástí. I když teď remcám nad nesplněnými sliby vývojářů, za pár měsíců stejně budou všichni raději hrát Trainz: A New Era, do kterého lze už nyní stahovat z Download Station řadu herních objektů. Další downloady samozřejmě budou jen přibývat a herní obsah se tak bude dál a dál rozrůstat...

- komentáře (2)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna

Související obsah

Oblíbené vláčky Trainz vstupují do nové éry

Brzy vychází nový díl i u nás.

Čeština pro Days Gone jistá, trailer o divočině

+ dárky za předobjednávku, dvě speciální edice.

VideoSvět RX v pohybu z DiRT Rally 2.0

+ více obsahu, než se předpokládalo.

Škorpion a fotky pozvánky na Mortal Kombat 11

Představení už v pátek, Switch verze prý odložena na květen.

Poslední

Čeština pro Days Gone jistá, trailer o divočině

+ dárky za předobjednávku, dvě speciální edice.

VideoSvět RX v pohybu z DiRT Rally 2.0

+ více obsahu, než se předpokládalo.

Škorpion a fotky pozvánky na Mortal Kombat 11

Představení už v pátek, Switch verze prý odložena na květen.

Reklama