TECHNICKÝ ROZBOR Rise of the Tomb Raider na PC

Podrobně o vylepšeních grafiky + co potřebujete k chodu v 1080p60?

Rise of the Tomb Raider, který si v listopadu odbyl úspěšnou premiéru na Xbox One, dnes vychází i na PC (Alza.cz) díky vždy spolehlivému nizozemskému vývojářskému studiu Nixxes Software. Verze na Xbox One vypadá skvěle (recenze), ale díky výrazně navýšenému výkonu high-endových počítačů nevypadal nejnovější titul od Crystal Dynamics nikdy tak dobře - a ani se nikdy tak dobře nehrál.

Díky vylepšené verzi vlastního Foundation Engine přináší Rise of the Tomb Raider spoustu next-genových vizuálních funkcí - včetně fyzikálního systému materiálů, deformovatelného sněhu, vylepšené simulace vlasů, teselace terénu, vysoce kvalitních efektů filmových sekvencí a mnoha dalšího. Nixxes navíc přináší i několik možností exkluzivních pro PC, díky kterým je tato již tak krásná hra ještě krásnější.

Ačkoliv na první pohled hra vypadá dost podobně jako verze na Xbox One, je jasné, že tyto dodatečné možnosti nastavení na PC zážitek ze hry ještě prohloubí. Teselace se ve hře používá na místech, kde na Xbox One chybí, stíny jsou výrazně vylepšené, množství dynamické vegetace je vyšší, najdete zde vysoce kvalitní HBAO+ a celkový výkon a kvalitu obrazu lze vyhnat mnohem výš. Všechna tato vylepšení však vyžadují silnější hardware než Tomb Raider z roku 2013.

Naše detailní analýza podrobněji rozebírá PC verzi Rise of the Tomb Raider včetně porovnání s Xbox One a rozboru dopadu různých nastavení na kvalitu.

Jedním ze znaků skvělého portu na PC je počet dostupných možností v nastavení a to, jak rychle je lze upravit. V případě Tomb Raidera nás potěšilo, že všechny možnosti je možné dynamicky upravovat přímo ve hře, takže vás po změnách nečeká žádné zdlouhavé načítání. Průběh změn vidíte za nabídkou v reálném čase, díky čemuž máte okamžitou zpětnou vazbu a můžete snadno sledovat využití zdrojů. Díky tomu je úprava nastavení hračka a uživatel s ním může libovolně experimentovat.

V nastavení grafiky nás čeká spousta možností a několik přednastavených voleb. Na každou z nich jsme se podívali a analyzovali jsme základní dopad na výkon a kvalitu obrazu. V rámci této sekce jsme hru testovali na této sestavě: Intel i7 5820k přetaktovaný na 4.4GHz s 16GB RAM (DDR4) a Nvidia GTX 780. Na tomto hardwaru jsme dosáhli téměř bezchybné zobrazení se 60 snímky za sekundu při rozlišení 1600x900, a to jsme převážně používali velmi vysoká nastavení.

PC LowPC MediumXbox OnePC HighPC Very High
PC LowPC MediumXbox OnePC HighPC Very High
PC LowPC MediumXbox OnePC HighPC Very High
PC LowestPC LowPC MediumXbox OnePC HighPC Very High

Kvalita textur: Jelikož jde o hru navrženou primárně na konzoli Xbox One a její sjednocené množství paměti, nepřekvapí nás, že textury zaberou spoustu místa. PC verze hry obsahuje textury v ještě vyšším rozlišení než verze na Xbox One a požadavky na paměť se s tímto nastavením pochopitelně zvednou. Na GTX 780 byla hra při vysokém nastavení neustále plynulá, ale využití VRAM se celou dobu pohybovalo kolem 3 GB.

Anizotropní filtrování: Jedno z nejdůležitějších nastavení, když přijde řeč na kvalitu obrazu. Verze na Xbox One operuje s velmi nízkou úrovní anizotropního filtrování, což má za následek rozmazané textury a kosé úhly. PC verze přirozeně podporuje 16x filtrování, které v kombinaci s těmi nejkvalitnějšími texturami renderuje každou scénu s větším detailem.

Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High

Kvalita stínů: Kvalita stínů ovládá rozlišení stínových map. V této oblasti má PC oproti svému konzolovému protějšku značnou výhodou. Ačkoliv rozlišení stínových map na Xbox One odpovídá vysokému nastavení PC verze, stíny některé detaily úplně postrádají - například listy v Geothermal Valley v PC verzi jsou, kdežto na Xbox One ne. Na konzolích jsou navíc stíny statické, zatímco na PC lze spatřit animace listů vlajících ve větru. Verze na PC navíc umožňuje velmi vysoké nastavení, takže detaily stínů mohou být ještě vyšší, ovšem na úkor výkonu.

Úroveň detailů: Toto nastavení ovládá celkovou komplexnost scény a vzdálenost, na kterou se vykreslují objekty. Verze na Xbox One zde odpovídá vysokému nastavení, ale hráči na PC mohou přepnout na velmi vysoké nastavení a užít si vyšší detaily na vyšší vzdálenost. Tato volba většinou ovlivní budovy a listoví, ale také má dopad na detaily textur a povrchů.

Teselace: Tato konkrétní položka umožňuje kvalitnější renderování krajiny pomocí teselace vybraných povrchů. V akci to vypadá skvěle a světu to dodává spoustu hloubky. Takováto teselace na Xbox One není. Deformovatelný sníh sice adaptivní teselaci jak na Xbox Ona, tak na PC využívá, ale to není to samé jako nastavení dostupné v nabídce na počítačích.

PC LowestPC LowPC MediumPC HighPC Very High
PC LowestPC LowPC MediumPC HighPC Very High
PC LowestPC LowPC MediumPC HighPC Very High
PC LowestPC LowPC MediumPC HighPC Very High

Dynamické listoví: Toto nastavení ovládá interaktivitu rostlin a keřů v herním světě. Na Xbox One se používá střední nastavení, takže větší rostliny realisticky reagují na Lařin pohyb. Když tuto volbu trochu zvednete, bude na postavu reagovat širší škála rostlin a větví, takže prostředí bude interaktivnější.

Bloom, ztmavení okrajů obrazovky (vinětace), rozmazání pohybu, odlesky (lens flare) a efekty obrazovky: Všechny tyto funkce se dají vypínat a zapínat, přičemž na Xbox One je každá z nich zapnutá. Zdá se, že z těchto pěti má nějaký výraznější dopad na výkon akorát rozmazání pohybu, zatímco ten zbytek je dostupný pro všechny, kteří si nějak chtějí upravit vzhled hry. Pokud například dáváte přednost hraní s odlesky a efektem bloom, zde tu možnost máte.

Purehair: Tato funkce, dříve známá jako TressFX, se vrací a funguje lépe než kdy dřív. Aktualizovaná technologie Purehair není tak náročná na výkon jako TressFX, a přitom přináší přirozenější výsledky. Tato funkce je na Xbox One přítomna, ale na PC existuje ještě velmi vysoké nastavení, které pravděpodobně zvýší věrohodnost simulace.

Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High
Xbox OnePC Very High

Naše hloubková technologická analýza hry Rise of the Tomb Raider, původně založená na verzi na Xbox One. Drtivá většina komentářů sedí i na PC verzi, ačkoliv výkon na počítačích se samozřejmě odvíjí od hardwaru a zvoleném nastavení.

Rise of the Tomb Raider: Analýza výkonu na PC

Jak jsme psali výše, testování probíhalo na sestavě s GTX 780 a výsledky byly dobré, jakmile jsme vzali v úvahu limit 3 GB VRAM. Vysoké a velmi vysoké nastavení ale vyžadují značný výkon a na slabších počítačích je nutné udělat určité kompromisy. Rise of the Tomb Raider jsme testovali i na jiných sestavách. Pro tuto hru doporučujeme čtyřjádrový procesor Core i5 a GTX 960 - na této sestavě budete mít lepší zážitek než na konzolích.

Souboj mezi GTX 970 a R9 390 byl fascinující. Při neomezeném frame rate a namaxovaném nastavení při 1080p stíhá karta od Nvidia průměrně 47,5 FPS oproti 48,8 FPS na AMD - ale to není všechno. V určitých sekcích hry získá GTX 970 náskok až 5 FPS, zatímco při scénách v interiéru, cut-scénách a záběrech zblízka má navrch R9 390.

A co takhle zamčený framerate na 1080p30 a 1080p60? V případě toho prvního předvádí GTX 60 s limitem 30 FPS naprosto solidní výkon a verzi na Xbox One převyšuje po stránce výkonnostní, aniž by obětovala rozlišení v cut-scénách (zatímco konzole od Microsoftu renderuje na 1440x1080). Dokonce nabízí určitý náskok díky navýšení nastavení, přičemž můžeme začít posílením anizotropního filtrování až na 16x. Pokud chceme při stejném nastavení dosáhnout 1080p60, je to samozřejmě trochu náročnější, ale nám může v tom pomoct GTX 970. I se zapnutou teselací se pohybujeme na solidních 60 FPS, přičemž počet snímků padá jen v úrovni The Village. Tohle je ale naprosto ojedinělá problémová oblast a vyřešit se dá jednoduše tím, že tuto volbu vypneme - ačkoliv řešením je do určité míry i přetaktování.

Rise of the Tomb Raider při maximálním nastavení dá jak GTX 970, tak R9 390 pořádně zabrat - ačkoliv oběma v různých oblastech. Stávající data ukazují, že karta od AMD má navrch při scénách náročných na efekty, zatímco 970 zvládá venkovní oblasti s lepším počtem snímků za sekundu.

Verdikt nad PC verzí po technické stránce

Vzato kol a kolem, PC verze Rise of the Tomb Raider je skvělým titulem - ačkoliv má vyšší systémové požadavky, než byste čekali. Je to krásná hra se spoustou zabudované flexibility, ale pokud hodláte namaxovat nastavení a máte něco jiného než hardware té nejnovější generace, nejspíš narazíte na problémy s výkonem. Verze na Xbox One byla očividně optimalizována tak, aby běžela co nejlépe na uzavřené platformě, a proto na počítači není zcela možné duplikovat konzolové nastavení. Kdybyste se mu chtěli co možná nejvíc přiblížit, budete potřebovat nabušený systém - 1080p30 na vysoké nastavení dosáhnete díky čtyřjádru i5 s grafikou GTX 960.

Pokud máte silnější hardware, výsledky rozhodně splní vaše očekávání a navíc si budete moct dopřát grafiku, která značně převyšuje již tak nádhernou verzi hry na Xbox One. Neříkáme, že je to vše bezproblémové - například omrzlé větve stromů se v celé hře podivně třpytí, a to je téměř nemožné odstranit, ale i tak máme před sebou něco, co vypadá jako solidní port.

Rise of the Tomb Raider je celkově vzato výborná hra, která klade větší důraz na průzkum prokládaný dobře navrženými souboji - které se na PC hrají ještě lépe díky rychlejším reakcím vstupu a vyššímu počtu snímků za sekundu. Nixxes vyvinula solidní verzi hry, která skvěle využívá možností na PC - akorát si musíte být jisti, že to váš počítač unese.

Čtěte také shrnutí recenzí ze světa, tu naši PCčkovou publikuje Michal Jonáš už tento víkend.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

Shrnuty první recenze Horizon Zero Dawn PC - jak to dopadlo?

+ 20 minut z hraní konverze, zatím technické potíže, 4 screenshoty.

Jak to bude dál s placením za Xbox Live?

Oficiální stanovisko Microsoftu.

Tormented Souls se pokusí napodobit Silent Hill

Klasický survival horor oznámen + trailer.

- komentáře (12)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna