E3 DOJMY z Resident Evil 7

Skutečný návrat ke kořenům série.

Herní série vyčpělá více než maso v nefunkční ledničce, tak přesně takový pro mě byl Resident Evil. Ačkoliv jsem na prvních čtyřech dílech nepokrytě ujížděl a pětku jsem ještě dohrál, na šestku už jsem neměl žaludek. A ačkoliv sedmý díl se tak nějak očekával, pro mě osobně šlo o postradatelnou informaci (oznámení, detaily).

Mojí nedůvěru nenalomila ani profláknutá slova o návratu ke kořenům. Tuhle sérii už jsem prostě odepsal. Nakonec jsem přeci jen neodolal a stáhl si malou PS4 demoverzi Resident Evil 7 z PlayStation Store. Teď po zahrání na rovinu říkám: „Já tomu Resimu dám ještě šanci"

Proč? Protože z demoverze skutečně čiší návrat ke kořenům. Dokonce k těm úplně nejhlubším. Svou atmosférou mi připomenul nejvíce první díl. Hlavní hrdina, kameraman jakési hororové televizní show, se v něm pohybuje v malém smradem tlejícího masa nasáklém domku kdesi v Lousianě. Přístupných je pár chodeb, tři čtyři místnosti a až na pár výjimek nepotkáte živáčka.

První, co vidíte je, zem špinavé místnosti s krbem. Ztěžka se zvednete, začnete prozkoumávat okolí. V rohu šumí televize, ke které je připojené video. Jenže kazeta chybí. Můžete zkusit zahrát na piáno, ale to jsem strachy ani nezkusil... Tak jsem byl vyděšený, že pronikavými tóny na sebe přivolám nějakou katastrofu. Na stěnách visí špinavé fotografie prázdné krajiny a pár rodinných momentek.

Otevírám dveře na chodbu a pomalinku vykukuji zpoza rohu. Ve vedlejší místnosti ze stropu visí oběšené panenky. Míjím schody s jakýmsi svítícím tlačítkem v prvním patře a vydávám se prozkoumat nechutně špinavou kuchyň. Jejími obyvateli jsou šváby pochutnávající si na neidentifikovatelných kusech masa v ledničce a ve velkém hrnci na stole. Mikrovlnka obsahuje jen dlouho mrtvou vránu. V chodbě vedoucí ven z domu je řetězem zamčená skříň.

V předsíni leží rozporcovaná tlející kráva, v níž jsou zapíchnuté velké kleště. Sbírám je, vracím se ke skříni, přeštípávám řetěz, vyndávám videokazetu a pomalounku se vracím zpět do pokoje s televizí. Teprve teď si všímám chybějící pojistky v pojistkové skříni. S obavami vkládám kazetu do videorekordéru a spouští se záznam událostí předcházejícím mému probuzení na podlaze.

V něm stojí trojice televizního štábu před domem a dohadují se, jak natočit další díl jejich seriálu. Postupně prozkoumávají dům, až se dostanou do místnosti s krbem, v jehož útrobách je skryté táhlo otevírající tajné dveře. Za nimi slézáte po žebříku a nacházíte producenta mrtvého. Za chvíli se přiblíží tajemná postava a uspí vás.

Díky videu otevíráte tajnou místnost a v ní nacházíte klíč od zadních dveří. Probíháte kuchyní, ale už v tu chvíli je vám jasné, že něco není v pořádku. Zpoza rohu na vás spadne figurína a když otevřete dveře a chystáte se uniknout, objeví se za vámi jakýsi vidlák v montérkách a po jeho krátké větě: „Vítej do rodiny", vás uspí ránou pěstí. Tím demo zdánlivě končí.

Doufám, že z mého popisu je jasné, že atmosféra v novém Resi by se dala krájet. A také to, že i na tak malém prostoru je stále co objevovat. Vaším jediným společníkem při cirka dvacetiminutovém prvním průchodu hrou je jen strach z neznáma, temnoty a děsivých zvuků ozývajících se zpoza dveří. Ránou pěstí ovšem hra nekončí, opět se probouzíte na podlaze a můžete prozkoumat dům znovu. Teď už pochopitelně víte o táhlu v krbu a vydáváte se jinou cestou, která vyústí v jiný konec (kterých tu má být celá řada).

Demo Resident Evil 7 si vzalo za vzor Kojimovo P.T., tedy teaser na v jeho podání kdysi vyvíjený Silent Hill. Stejně jako v P.T., i zde se celý zážitek odehrává na klaustrofobicky malém prostoru. Stejně tak se postupně prokousáváte k různým koncům demoverze a kombinací různých postupů objevujete náznaky příběhu.

A stejně jako v P.T., ani demo Resident Evil 7 nedává příliš smyslu. Jeho úkolem je navnadit a rozproudit diskuzi fanoušků nad narážkami a indiciemi vedoucími k světu, ve kterém se odehrávaly i ostatní díly série. Prý se nakonec ze strašidelného domu dá uniknout, ale do doby, než jsem dopsal tento článek, se to nikomu nepodařilo. Klíčem má prý být uříznutý prst na zemi v jedné z místností...

Ačkoliv v demoverzi lze objevit sekyru a rozcupovat s ní pár figurín a krabic, žádných soubojů se nedočkáte. Přesto nevěřím, že takhle bude vypadat celá hra. Sami tvůrci říkají, že pokud chceme spoustu střelby, máme se podívat do brzkého sourozeneckého projektu Umbrella Corps, ale nevěřím, že by celá hra probíhala výhradně v hororovém duchu. Vždyť i původní Resident Evil byl nakonec docela akční záležitost. A po podobných ujišťováních z minulosti budu velmi opatrný, abych takovým slibům uvěřil. Na druhou stranu, demoverze je slibně vypadající a atmosférou nasáknutý horor, který baví.

Možná je to i změnou perspektivy, místo third-person či fixní kamery se tentokrát díváme na svět z pohledu vlastních očí. Z interiéru malého domku nelze moc odhadovat kvality grafického enginu. Žádné orgie se nekonají, navíc do očí bije lesknoucí se povrch zkrvavených objektů, který vypadá jako ze skla. Resident Evil 7 vyjde v lednu příštího roku pro PS4/X1/PC (Alza.cz).

Reklama

Přeskočit na komentáře (6)

O autorovi

Pavel Oreški

Pavel Oreški

Redaktor

Čas s hrami už počítám na dekády, neodmítám žádný žánr, zajímá mě hratelnost a originalita.

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (6)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna