Tvůrci nákladných AAA her pro PC mají dnes v podstatě dvě možnosti. Buď sáhnou po ochraně Denuvo, která odolá zpirátění minimálně pár měsíců. Nebo zvolí taktiku polského CD Projektu a pokusí se navázat s hráči takový vztah, aby je dostali na svou stranu nenásilnou cestou.

Jeho spoluzakladatel a šéf Marcin Iwiński na toto téma promluvil na nedávné akci infoShare 2016, aby objasnil jejich filozofii u Zaklínač 3 (Alza.cz):

"Lidi nemůžete donutit, aby si něco koupili. Pouze je dokážete přesvědčit, aby tak učinili. Vezmeme-li známý idiom cukru a biče, naprosto spoléháme na ten cukr a nikoli na bič. Nehledě na to, že bez originálky nemáte aktualizace a achievementy."

Iwiński dodal, že každá hra je stejně jednoho dne cracknutá. A jakkoli celkově nejsou fanoušky protikopírovacích ochran (nebyla přítomna ani u druhého Zaklínače), nepodporují ani pirátství.

"Často vídáme komentáře ve fórech, že si někdo koupi naší hry za plnou cenu hned po vydání nemůže dovolit. Avšak dotyčný pak doplní, že když jsme féroví s ochranou a s poskytováním DLC zdarma atd., snaží se nám to po dobrém oplatit a koupí si hru časem, až bude ve slevách."

Je obdivuhodné, že i s tímto víceméně unikátním přístupem k problematice pirátství dokázal CD Projekt prodat 10 milionů kusů Zaklínač 3, což tvoří polovinu odbytu celé této série. Nejvíce zařídila PC verze, kterou si na Steamu pořídily zhruba 2 miliony lidí (čísla za GOG nejsou známa).

Reklama