RECENZE Football Manager 2017 CZ

Může být každý rok posvícení?

VERDIKT: Díky neexistující konkurenci nejlepším hra v žánru, ale zásadní nové nápady už druhý ročník po sobě zkrátka nejsou. Bez medaile.

Za ty roky, co se této herní sérii věnuji, jsem si zvyknul, že nemůže být každý rok posvícení. Obvykle na jeden díl, který přinesl nějaké větší změny, navazoval tzv. údržbový díl, který optimalizoval, vylepšoval výbavu o rok staršího kolegy. Zásadnější změny pak přišly na řadu další sezónu. Dlouhodobě si tedy myslím, že by Football Manageru více prospělo, kdyby vycházel jednou za dva roky. Hráči by se více těšili, vývojáři by měli více času na nové nápady a, ano, zisky z prodeje by asi šly dolů. Tím jsem si víceméně odpověděl, proč FMko vychází každým rokem. Na druhou stranu, pořád to není taková ždímačka jako u EA série FIFA a NHL, kde to kolikrát je skutečně jen o těch nových soupiskách.

Poněkud překvapivé tedy je, že po údržbě v podání FM 2016 (loňská recenze) je hned zkraje jasné, že FM 2017 jde v podobných šlépějích. Tedy žádné razantní změny, jen vylepšování stávajících prvků a přísun drobných kosmetických změn. Alespoň, že nikoho nenapadlo zpřeházet hlavní menu, za což patří opravdový dík. To totiž bývá oblíbená „novinka" při nedostatku nápadů a navíc to skvěle odvede pozornost, než si člověk zapamatuje nové rozložení voleb.

Při rozehrávání nové sezóny a nezbytné tvorbě vlastní postavy, mě zarazilo, že už nejde importovat vlastní 2D snímek tváře. Místo toho je možné svojí fotku použít jen pro vymodelování 3D postavy a tento 3D obličej je poté používán i v klasickém herním rozhraní. Dalším prvkem, kterého si nelze nevšimnout, je iluze, že veškeré herní dění je napojeno na sociální sítě. Funguje zde něco jako Twitter, kde se odráží zajímavé události a reakce na vaše konání ve hře. Například je tak řešen rychlý feedback vlastních fanoušků na přestupová jednání apod. Nemá to sice žádný herní dopad, ale je to takové větší přiblížení reálnému světu. Pokud třeba bráníte v odchodu svému hráči do zahraničí a na sociální síti se sypou vzkazy, že dobře děláte a že ten hráč prostě nesmí odejít, tak to docela potěší.

Pochválit musím zavedení výběrových řízení (inzertní kampaně) pro personál klubu, což je něco, co mi dříve opravdu chybělo. Došlo i na rozšíření různých funkcí např. o datové analytiky. Stejně jako vloni nám zmohutněl systém nápovědy pro nové hráče a také přibyly další možnosti interakce s týmem. Celkem velký důraz dávají vývojáři prohloubené a více dramatické konverzaci s jednotlivými hráči, zvláště když se to týká jejich vlastních přestupů.

Zde bych se na chvíli pozastavil. Ihned po otevření přestupového období se mi ve Spartě strhla mela kolem Matěje Pulkraba. Dostával sice zajímavé nabídky, ale já měl jiné plány. Chtěl jsem ho v týmu udržet, což se dříve dalo vyřešit pohovorem, že s ním chci vyhrát domácí ligu apod. Z interakce ale podobné klauzule najednou zmizely a na výběr byl jen vytrucovaný odchod nebo zákaz přestupu. Obojí pro mě nepřijatelné. Dal jsem si tu práci a vyzkoušel jsem všechny varianty a výsledné resumé bylo to, že ze vzniklé situace nešlo odejít vítězně. Všechny odpovědi skončily absolutním debaklem. Dá se říct, takový je už život, ale tady jsme pořád ve hře, aspoň jedna varianta by prostě mohla končit úspěchem a spokojeností obou stran.

Stejná věc se mi bohužel stala za pár dní i s kapitánem Lafatou. Na toho přišla nabídka z CSKA Moskva a on chtěl okamžitě odejít. Zde to už hodně skřípalo. Pokud ty hráče znáte, víte, že jsou to srdcaři a rozhodně by nerozložili tým. Třešničkou pak bylo, když Lafata sebral spoluhráče a přišli mi do kanceláře hromadně protestovat, že se nechovám hezky, když ho nechci pustit. To jako vážně?! Takhle přepálit chování hráčů je prostě moc.

Fotbalisti by měli mít u sebe nějaký koeficient věrnosti ke klubu a klubovým ikonám by se tohle zkrátka stávat nemělo. Zvlášť, když jsem podobných komedií musel za 1 herní týden absolvovat hned několik. To je naprosto nereálné. Bohužel nefunguje ani model ze skutečného fotbalu viz třeba případ Konatého. Měl roupy, tak ho dali do Béčka, čímž ho vyřešili a hlavně ukázali ostatním, co se bude dít, když se o něco takového budou pokoušet. I zde můžete dát zlobivého hráče do Béčka, ale žádný efekt na ostatní členy A-týmu to vlastně nemá. Hráči s platným kontraktem by si prostě neměli vyskakovat a FM 2017 to v této oblasti prostě přehání.

Pozitivní věcí je určitě systém zobrazování zpráv. Ty už nyní nepředkládají pouze odkazy například pro trenérské porady nebo nabídky agentů. Rovnou vám ukazují náhledy obrazovek s možností naklikat volby, které je zapotřebí odbavit. Je to sice prkotina, která je při delším hraní ale více než příjemná a šetří čas. Když zkrátka nechcete, tak už se nemusíte proklikávat z mailu na X samostatných obrazovek a pak se do inboxu zase vracet, vše uděláte z jednoho místa. Velmi praktické!

Vývojáři se zase jako každoročně vychloubali zlepšeným 3D enginem, ale musíme se na to dívat ze dvou stran. Je sice pěkné, že jsou k vidění nové animace hráčů, ale pokud se fotbalisté stále dostávají do mnohdy komických situací a neumí si pořádně nahrát nebo naopak zakončit, není to prostě ono. Nejde tedy jen o pohyb, ale o to jak se hráči rozhodují, co opravdu na hřišti dělají, tam jsou ještě velké rezervy. Pochválit ale musím viditelně hezčí 3D grafiku. Tu jsem minule docela strhal, protože jsem měl pocit, že FM 2016 vypadalo hůř než FM 2015.

Navíc při hře za Spartu jsem nyní konečně dostal parádní stadión. Sice má naprosto sci-fi konstrukci střechy, ale tribuna je důstojná a ne, to co tam bylo k vidění poslední dva roky. Na velkých stadionech jsou k vidění videoreklamy, které mi v reálném fotbalu docela vadí, ale tady jsou příjemným oživením. 3D zápasy také nabízejí více detailů a předzápasových animací jako je třeba nástup fotbalistů na herní plochu. Dokonce jsou vidět i nasprejované čáry od rozhodčího při kopání standardních situací.

Bohužel si to ale vybírá daň na hardwarových požadavcích. Poslední tři ročníky hraju na stejném notebooku (Core i5 3317U, AMD Radeon HD7670M 2GB s rozlišením 1366x768), a jestli jsem u FM2016 dával palec nahoru za optimalizaci, tak letos mám při vyšších detailech skutečně problémy s plynulostí obrazu. Stále doufám, že to některý z budoucích updatů ještě vyřeší, protože jinak bych se musel začít koukat po nějakém výkonnějším noťasu.

Česká lokalizace naštěstí nechybí ani tentokrát a jsme za to všichni moc rádi. Možná to bylo proběhlým patchem, ale při rozhovorech mi občas naskočila i nějaká věta anglicky (nepřeložený text), takže doufám, že bude také brzo napraveno. Naopak chválím, že oproti loňsku zmizelo označení Sparta Prague nebo Slavia Prague, což mě docela fest prudilo. Máme tedy zpátky krásné české označení Praha a tak to má být.

Celkově se dá Football Manager 2017 doporučit hlavně novým hráčům a těm, co vynechali pár ročníků zpátky. Patříte-li mezi ně, nemusíte nic řešit a máte ideální dárek pod stromeček. Majitelé FM 2016 ať raději počkají, až cena trochu opadne. Leda by pro vás grafika a nový systém zpráv byly natolik důležité, že to vyváží plnou cenu hry.

111

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Reklama

Související obsah

DoporučenoRECENZE Football Manager 2018 CZ

Když pošlete domů Stracciatellu.

DoporučenoRECENZE WipEout Omega Collection

Vrací se futuristické závody vznášedel.

RECENZE FIFA 17

Není všechno zlato, co se třpytí.

RECENZE české verze Football Manager 2016

Jsou všechny novinky k lepšímu?

RECENZE Blood Bowl 2

Americký fotbal ve světě Warhammeru.

Také na webu...

- komentáře (0)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna