ROZDÍLOVÁ PC RECENZE Mass Effect Andromeda

Michal Jonáš prozkoumal specifika této verze.

Možná až zbytečné haló se vytvořilo ohledně záběrů špatných animací obličejů v aktuálním Mass Effect: Andromeda (recenze, návod). I proto jsme se po recenzi zaměřili ještě na technickou stránku této čerstvé hry. Zajímala nás zejména počítačová verze, načež jsme porovnali proti sobě varianty pro PC a Xbox One. Zatímco na PC v digitální edici z distribuční služby EA Origin (Na Steamu se Andromeda jako druhá hra hlavní série opět nedistribuuje) postahujete 45 GB dat, na Xboxu One krapet méně: 42,2 GB (PlayStation 4 = 42,9 GB). PC varianta samozřejmě nativně podporuje, kromě myši a klávesnice, i ovládání skrze gamepady, kteréžto pro řízení her z pohledu třetí osoby považuji za pohodlnější než kombo myšítka a tlačítek.

Na konzoli mě ale překvapila jedna věc. Veškerý text ve hře, tedy popisky v menu a např. seznam úkolů v rohu při hraní, mají dost malý font a měl jsem potíže drobná písmenka na těch několik metrů od televize pohodlně přečíst. Použitá velikost textu je viditelně menší než u jiných konzolových her, takže i na televizi s úhlopříčkou 108 cm nejsou popisky dobře viditelné. Někomu to vadit nemusí, ale pokud nemáte ostříží zrak a např. používáte brýle na krátkozrakost, můžete mít problémy s dobrou viditelností textů ve hře.

Tolik propírané animace obličejů mi osobně nijak nevadí. Ano, jsou bezesporu na dnešní standardy zastaralé a strnulé, ale o nic extra ošklivého se určitě nejedná. To mi spíše přijde, že obecně všechny obličeje, na něž se při hraní díváte, jsou nehezké, podivně napuchlé a u mužů až ošklivé. Však když jsem zpočátku trávil dlouhé minuty u editoru postavy, tak mi stejně na všechny pokusy u chlapáků vycházely opravdu podivné ksichty, že jsem nakonec rezignoval a nechal ve hře předpřipravenou postavu. Trochu lepší je to u žen, které rozjasní líčení, ale celkově tu žádné krásky a modely asi nenajdete.

Na Xboxu One ani ta grafika obecně není nic extra a zařazuje se do dnešního průměru. Z podobné sci-fi škatulky můžeme např. vytáhnout nedávný Horizon Zero Dawn a při tomto porovnání jsou karty od začátku rozdány naprosto jasně. Je samozřejmě trochu nefér k sobě stavit exkluzivní hru pro drobně výkonnější PlayStation 4 a multiplatformový titul, který zpravidla vypadá vždy hůře, ale tyto dvě hry si vlastně trochu konkurují, tak proč ne? Tady Mass Effect: Andromeda očekávaně prohrává na celé čáře. Už na první pohled je vidět nižší rozlišení xboxového Mass Effectu, hra je střídmě barevná a disponuje menším počtem detailů jak v blízkém, tak hlavně v dalekém okolí.

Podobně i textury jsou v Andromedě oproti Horizonu hrubější a zblízka podstatně rozmazanější. Na druhou stranu je fajn, že Mass Effect na konzoli Xbox One jede vcelku plynule a netrpí žádným tearingem. Není ovšem na místě grafiku konzolové Andromedy nějak šíleně zatracovat, jak se to stalo u těch videí obličejů v nedávné minulosti. Na Xboxu One po grafické stránce prostě dnes Andromeda ani extra nenadchne (snad až na ty vpravdě krásné vesmírné pohledy), ale ani neurazí.

Mnohem lépe na tom je počítačová verze. Za prvé, na monitoru je text již krásně velký a čitelný, což je vzhledem k vyšší ostrosti PC obrazu a menší pozorovací vzdálenosti k monitoru celkem pochopitelné. Pokud je ale pro vás hezká grafika naprosto vším, tak to musíte suverénně sáhnout právě po PC verzi. Zvláště oproti xboxovce je počítačová Andromeda opravdu zásadně pohlednější už na střední nastavení grafiky, což je v přednastavených stupních zlatý střed.

Mezi různými kvalitativními volbami grafiky je přitom jen velmi malý rozdíl, resp. i nízká nastavení obrazu vypadají stále velmi dobře. PC verzi Andromedy jsem zkoušel na konfiguraci s procesorem i5 3,5 GHz, 32 GB RAM, grafickou kartou GeForce GTX-970 4 GB a s Windows 8.1 64bit. Na střední předvolbu jsem dostal průměrné snímkování kolem 110 FPS. Na o stupeň lepší předvolbu vysoké grafiky snímkování nekleslo pod 65 FPS. Právě z tohoto nastavení pocházejí vytípané snímky úvodu hry.

A tak jsem nakonec zvolil nejvyšší nastavení na Ultra grafiku. Bez možnosti přímého porovnání ale žádný rozdíl od vysoké předvolby snad nemáte ani šanci zaregistrovat. I na tuto nejvyšší kvalitu obrazu jsem dostal trvalých 55 FPS, a to i při velkých přestřelkách ve členitém venkovním prostředí, což značí velmi solidní optimalizaci. A to byla navíc vždy zapnutá synchronizace, která několik snímků za vteřinu sežere.

Nemusíte tedy mít žádný extrémně silný stroj, abyste si Mass Effect: Andromeda neužili alespoň na stále graficky solidní střední nastavení grafiky, které je výkonově velice úsporné a přitom hra stále vypadá lépe než na konzolích. Musím nakonec říci, že na PC Mass Effect: Andromeda vypadá s každou další misí a planetou fakt pěkně. Tam, kde mají konzole jen neostrý náznak objektu s nízkým rozlišením textury (v rámci dnešních standardů), tam má počítačová varianta většinou krásně ostrý a detailní obraz, přitom např. dohlednost a vzdálenost v exteriérech, kde končí renderování 3D obrazu a začíná statická textura, je na obou platformách prakticky stejná.

Musím také tvůrce pochválit, že PC verze má vpravdě velice podrobné nastavení kvality obrazu, pouze se při změně některých zásadních veličin musí hra restartovat. Také doporučuji nechat aktivovanou funkci Film Grain, což má být efekt filmového zrnění, ale tento není nijak viditelný a místo toho je obraz ještě kontrastnější, než když je tento obrazový efekt vypnutý.

Málokdy dnes bývá, že se u multiplatformových her jednotlivé verze graficky liší opravdu výrazně. Vezměte si např. nedávný Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, kde i konzolové verze vypadají vedle počítačové naprosto skvěle a s minimálními ústupky ve kvalitě grafiky. To už tak neplatí u Mass Effect: Andromeda, kde je PC varianta jasně nejkrásnější, byť druhým dechem dodáváme, ani konzolové verze nejsou žádná ošklivá káčátka. Důležité nicméně je, že po technické stránce běží Mass Effect na obou platformách velmi plynule.

Mass Effect: Andromeda