RECENZE The Elder Scrolls Legends

Jak dopadla karetní hra ze světa Skyrimu?

Příjemně strávený čas, ale opravdu nadchne snad jen skalní fanoušky univerza, neb nic nového nepřínáší. Bez medaile.

Sběratelské karetní hry jsou žánrem, který ne každého baví. Někteří dávají přednost jejich fyzickému vydání, nicméně pro mnohé hráče se staly ještě chytlavější alternativou k Solitairu. S tou nejslavnější, Magic the Gathering (MtG) se můžeme setkávat již skoro čtvrt století. Je přirozené, že se stal inspirací dalším hrám, klasickým i počítačovým. Ať už jsou na motivy Pána Prstenů, Star Wars či Star Treku, nebo mangy Yu-Gi-Oh. Objevilo se jich mnoho, z nich ale jen Hearthstone (HS) od Blizzardu dosáhl podobného úspěchu jako MtG a s počítačovými karetními hrami se opět roztrhl pomyslný pytel. Skoro každý rok tu máme novou, viz třeba chystaný Gwent. Nyní se nám představuje další, tentokrát od tvůrců Skyrimu z Bethesdy.

Jde tedy o online sběratelskou karetní hru postavenou na modelu Free-2-Play (download zdarma zde) a principu Pay-to-Win. Čím tedy může hráče na PC a iPadu zaujmout? V první řadě je to svět The Elder Scrolls, který rozvíjí příjemně postavená příběhová kampaň, jenž vás nejen naučí základy hry a stavění balíčku, ale i překvapí stylem vyprávění a lehce nadprůměrným příběhem.

Inspirace oběma velmi úspěšnými velikány je zde velmi patrná - hra se vás opravdu snaží zaujmout a vcelku se jí to daří. K dispozici je hodně různých herních modů - výcvikový a příběhový, běžná i žebříčková hra proti náhodným protihráčům a hned tři různé druhy arén (proti AI, lidem a jedna se zvláštními pravidly) spojených s okamžitým seskládáním balíčku. Zamrzí tak akorát chybějící mód hry s přáteli.

Tím se dostáváme k věci u karetních her nejpodstatnějších - kartám. Ty mají ve většině případů povedený obrázek. Herní mechaniky i strategie jsou klasické, jaké známe z MtG, HS a dalších her, ale zatím jich příliš není. Hra je ve své jednoduchosti velmi podobná základnímu HS.

Pro sběratele je zde rozdělení dle vzácnosti do čtyř kategorií (běžné, vzácné, epické a legendární), pro hráče dle použití na stvoření, předměty, podporu a akce. Hráči MtG rychle pak zjistí, že známé a oblíbené schopnosti jako jsou trample, lifelink, enchant, deathtouch a další jsou i zde jen pod kapku jinými názvy.

Součástí hry je samozřejmě i systém obstarávání, vytváření a vylepšování karet a stavění balíčku. S vyhranými hrami roste vaše úroveň a získáváte různé druhy odměn. Jednou z nich je i to, že některé vaše karty se vyvinou a máte na výběr jednu ze dvou nových schopností.

A protože jde o Free-2-Play, dostává se zde ku slovu i herní měna. Ta má dvě složky „soul gems" získávané z ničení přebytečných karet. Za to se kupují karty nové a klasické zlaťáky, které získáte za postup v příběhu, plnění denních úkolů, postup na vyšší úroveň nebo skutečné peníze. Tady je asi největší bolístka hry - tahání peněz z hráče.

Ty zde podobně jako u HS utrácíte za vše, s cenami obdobnými jako konkurence, s výchylkami na obě strany - např. rozšíření Temné Bratrstvo vás vyjde na zhruba 24 euro, kdežto v HS je za 20 a v MtG Duels jsou naopak dokonce příležitostí k získání herní měny zdarma. Na druhou stranu vah, lze ovšem většinu položek pořídit právě za zlaťáky, jejich získání vás však stejně jako v běžném životě bude stát nějaký ten čas a práci. Drobnou útěchou vám tak aspoň může být, že v balíčku karet, který si koupíte, budete mít na rozdíl od konkurentů karet 6 a ne 5.

Dalším poněkud nepříjemným problémem této hry, je že ji nenajdete na Steamu. Bethesda si zřejmě spočítala, že se jí vyplatí investice do vlastní prodejní platformy a hra tedy podobně jako třeba Hearthstone, Gwent nebo Might and Magic: Duel of Champions využívá vlastní launcher. Ovšem co je pro vydavatele kladem a ziskem, je pro hráče záporem - jedná se další program běžící na pozadí, co vám ucpává a zpomaluje Windows. O žádnou katastrofu se sice nejedná, ale jde o princip. Hra samotná si tedy ke svému běhu ukousne zhruba 200 MB RAM, Bethesda.net launcher zhruba dalších 150 MB. To přibližně stejně jako HS s Blizzard App a podstatně méně než GOG Galaxy s Gwentem.

Po stránce zvuků a hudby je hra dobře vybavená. Dabing je přítomný nejen v příběhovém módu, ale jsou zde také hlášky samotných karet, když je zahrajete. Celé to pak příjemně dokresluje orchestrální hudba, která celé dodává atmosféru. Poměrně dobře je zpracován i systém nápovědy a vysvětlení herních principů, takže ani začínající hráč se v této hře neztratí.

A jaké jsou dojmy vlastního hraní? Inu, hra sice nemá původní kost v těle, ale přesto je dynamická, chytlavá a není při ní nouze o překvapení. Může se stát, že máte vítězství na dosah ruky a přesto vás vzápětí roznese soupeř na kopytech. Nebo naopak vyhrajete hru i jediným zbývajícím životem. Na stavbě balíčku, stejně jako v jiných hrách záleží. Jste-li strategicky založeni, budete hodně přemýšlet a pečlivě vybírat, aby vám posléze štěstěna hrála do karet. Hra má dobrou šanci uchytit se a přijdou-li další rozšíření s novými nápady, tak i zářnou budoucnost.

Cover image for YouTube video

Ke hře již také vyšlo první rozšíření s názvem Temné Bratrstvo. Je vcelku obsáhlé a obsahuje přibližně padesátku příběhových misí. Odměnou vám budou nové výzvy, karty a herní mechanismy, jejichž zdolání vás zaměstná. Rozšíření je rozděleno do tří částí, každá z nich vyjde na 1000 zlaťáků či 7,99 euro. Dá se pořídit i kompletní balíček s drobnou slevou, ale už je za skutečné peníze.

The Elder Scrolls Legends nelze ani zatratit, ani vychválit, práce na ní je však dobře odvedená a stojí za to ji zkusit. Chcete-li relax po dlouhém dni, u nějž zapojíte mozek a přeci se dobře pobavíte, je tohle hra pro vás.

The Elder Scrolls: Legends

Android, iOS, PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch