DOJMY Z ROZEHRÁNÍ Mashinky

Vláčky dělané srdcem.

Mashinky vývojáře Honzy Zeleného mě zaujaly doslova na první pohled. Jakmile byl spuštěn předběžný přístup neboli Early Access (EA) na Steamu, bez váhání jsem do tohoto projektu investoval. Částka 23 eur sice není nejnižší (dokončená hra má posléze stát 30 eur), ale není mi lhostejné, aby takhle nadějný a rozjetý projekt neměl patřičnou finanční podporu, která je v této fázi vývoje určitě velmi potřebná.

Ostatně k tomu je EA přeci určen, tedy pro podporovatele a nadšence projektu, kde je přidanou hodnotou možnost vyzkoušet si v předstihu fungování nedokončené hry a podílet se na její finální podobě svými připomínkami, testováním anebo novými nápady. A věřte, že Honza Zelený si rozhodně na mrtvého brouka nehraje. Co jsem zatím viděl, na většinu komentářů, dotazů a nápadů sám osobně na Steam diskuzi reaguje a to jak v češtině, tak angličtině. Ve svých reakcích se snaží buď vysvětlit svůj pohled na daný problém či funkcionalitu nebo rovnou prozradí, kdy má v plánu do hry přidávat to, po čem tazatelé touží. Za mě ukázkový přístup a je vidět, že tenhle člověk tohle všechno dělá skutečně srdcem.

Škoda jen, že pár lidí stále nechápe základní smysl, proč se účastnit předběžného přístupu. Proto mě mrzí, když vidím, jak se některá individua dožadují refundace s odůvodněním, že jim hra padá nebo nejsou spokojeni s aktuální herní nabídkou. Přitom se můžou zlobit jen sami na sebe. Není totiž žádným tajemstvím, že Mashinky mají před sebou ještě 1-2 roky vývoje a s potížemi se zkrátka musí počítat. Mě samotnému hra také dost často padá a mnohdy není zbytí než násilně Mashinky odstřelit přes správce úloh, abych se dostal zpátky do prostředí Windows. V rámci EA to prostě beru jako běžnou věc, která se časem zlepší, stejně jako desítky, možná stovky dalších věcí.

Inspirace nejen Transport Tycoonem

Mashinkám se nyní hlavně v českých herních médiích věnuje slušná pozornost, skoro všude se skloňuje připodobnění k legendárnímu Transport Tycoonu Deluxe (TTD), což je pochopitelné, zvlášť když se podíváte na izometrický budovací režim Mashinek. Tam je ta podobnost hodně velká. V 3D režimu a řetězením ekonomiky má ale podle mého zase mnohem blíže k Sid Meier's Railroads.

Stejně jako ve vláčcích od Sida Meiera počítají Mashinky pouze s jedním druhem dopravy a to s železnicí. Honza Zelený se už vyjádřil, že s dalšími druhy dopravy aktuálně nepočítá, ale do budoucna je ani úplně nevyloučil, takže uvidíme. Silnice zde jinak jsou, takže by potencionálně mohla fungovat i silniční doprava, ale v tuto chvíli je to spíše ve hvězdách. Naopak jistým herním prvkem, který částečně už funguje i nyní, jsou jednotlivé epochy, kterými se člověk musí prokousávat.

Postup do modernější éry samozřejmě není zadarmo a hráč musí nashromáždit dostatek různých surovin, které mu přístup umožní. A jsme u další významné odlišnosti. V Mashinkách je mnohem větší důraz na budování ekonomických řetězců, přičemž herní odměnu představují rozličné žetony. Jeden druh žetonů představují peníze, další pak dřevo, uhlí nebo ocel. Asi nejlepší to bude vysvětlit na příkladu přímo ze hry.

Ekonomika s vlastní logikou

Ze začátku jsem měl pocit, že vše musí fungovat podobně jako ve hrách, které znám jako své boty. Převezu pár lidiček z místa A do místa B, vydělám prašule a vrhnu se na průmysl. Chvilku mi to takhle krásně vycházelo. Vlaky jezdily sem a tam, žádný zádrhel nebyl v dohlednu a peněz bylo dost, že jsem se rozhodl využít několik pobídek (herních úkolů) a pořádně expandovat po mapě. Svoji finanční zásobu jsem skoro vyčerpal a výsledkem bylo hned několik nových tratí a vlakových souprav. Pln uspokojení jsem začal sledovat, co nové trasy dělají s finanční statistikou, a nestačil se divit. Vlaky sice neustále převážely zboží, ale stav financí ne a ne opustit sestupnou tendenci. Jelikož situaci nevyřešila ani rychlá půjčka a provozní peníze byly po chvilce zase na nule, začal jsem blíže zkoumat, kde je problém.

Po chvilce bylo jasno. Peníze totiž generuje pouze osobní a poštovní přeprava! Veškeré surovinové přepravy peníze nevydělávají, ale naopak finanční konto vysávají svými provozními náklady. Vozit například vytěžené dřevo na pilu je doslova ztrátový podnik, protože odměna není vůbec žádná. Jenomže klády jsou životně důležité, neboť pila z nich udělá prkna. Když tyto prkna posléze převezete dalším vlakem do nástrojárny, dostanete odměnu v podobě určitého počtu „dřevěných" žetonů.

Stejně to pak funguje s uhlím nebo železnou rudou, jen s tím rozdílem, že na konci řetězce je odměna v podobě uhelného nebo ocelového žetonu. Shromažďovat musíte všechny druhy žetonů, protože to herní systém vyžaduje. Například pro postup do další éry nebo překvapivě k nákupu lepších technologií. Třeba výkonnější parní lokomotiva není za peníze, ale za určitý počet dřevěných žetonů. Investovat různé druhy žetonů jde i do vylepšení vlastních nádraží (lepší nástupiště, sklady) nebo do průmyslu (lesní školka zdvojnásobuje těžbu dřeva atd.).

Z výše napsaného tedy vyplývá, že se v této hře nejde soustředit třeba jen na osobní nebo naopak pouze na nákladní dopravu. Kombinovat musíte vše, jinak jste bez šance. Trochu to zavání logickou hříčkou, ale ve své podstatě je to v pořádku. S AI oponenty se ve hře jednoho hráče totiž nepočítá (byli zavrhnuti už v rané fázi vývoje), takže hráč musí čelit určité výzvě, aby byly mapy svým způsobem náročné i zábavné.

Nástrahy při budování tratí

Stavba tratí je díky vychytávce s přepínáním do izometrického režimu ala TTD bezproblémová. Lehčí obtíže mě potkaly při umísťování návěstidel, navíc ve spojení se zatím hloupou AI vlakových souprav. Pokud nemáte své tratě doslova blbuvzdorné, vláčky se dokáží zatoulat a vyrobit dopravní kolaps na úsecích, kde normálně nemají co pohledávat. Když je třeba na výhybce zastaví signál stůj, bohužel jsou schopné uhnout na druhou kolej, která má zrovna zelenou a vůbec jim přitom nevadí, že odjíždějí neznámo kam bez šance dosáhnout cíle. V jiných situacích jsem si ale za to mohl i já sám, protože jsem návěstidel umisťoval moc a nedošlo mi, že s každým signálem vytvářím samostatný úsek tratě a každou chvíli se mi pak zasekávaly vlaky proti sobě na jedné koleji.

Pro pochopení návěstidel doporučuji již zde jednou publikovaný link na „Blokové signály pro začátečníky" od uživatele Psojed z fóra na Steamu. Tento skvělý návod se totiž od minula rozrostl ještě o návrhy průjezdných stanic, které jsou dalším krokem jak zajistit, aby se soupravy dopouštěly co možná nejméně přešlapů.

Přepínání mezi izometrickým pohledem a kompletním 3D zobrazením je intuitivní a za chvíli ho člověk dělá naprosto automaticky. Stačí jen klepnout do mezerníku a pohled se změní. 3D grafika sice není nic, z čeho byste vyloženě padali na zadek, ale na tycoon hru je více než pěkná a já jsem s ní spokojen. Ačkoliv se denních cyklů zřejmě nedočkáme, střídá se alespoň roční období, takže celkový pohled na herní mapu se přeci jen mění. Co se týká hardwarové náročnosti, zatím je to poměrně náročná hra, alespoň pokud chcete hrát v nějakém vyšším rozlišení a na plné detaily. Optimalizace by tedy ještě měla přijít na řadu.

I když toho mají Mashinky v oblasti vývoje ještě hodně před sebou, dojmy mám velmi optimistické. Honzovi Zelenému držím palce, ať se daří i nadále, a taky trochu doufám, že za vybrané peníze v předběžném přístupu najme schopné spolupracovníky, kteří umožní vývoj urychlit a vychytat dětské nemoci. I přes popsané těžkosti a nedostatky lze s Mashinkami už nyní strávit mnoho hodin zábavy a s každým dalším updatem to bude lepší a lepší.

333

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (2)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna