RECENZE Fortnite: Battle Royale

Hodnotíme fenomén v Early Access.

Své dojmy bych mohl začít třeba tak, že bych vysvětlil celý ten humbuk kolem Battle Royale her, který se v poslední době i díky zbytečným útokům a obviněním od některých vývojářům tolik rozhořel. Dělat to ale nebudu. Snad postačí věta, že na počátku bylo DayZ a co se stalo pak už je další vývoj tohoto žánru, jeho modifikace a evoluce do podoby Battle Royale jak je známe z mega-úspěšného PC hitu Playerunknown's Battlegrounds.

Bavme se ale o Fortnite: Battle Royale od Epic Games, jenž vzniklo až dodatečně při vývoji původně pouze kooperativního režimu PvE s názvem Save The World. Záhy se z něj stala populárnější varianta než původní hra, což mnoho platících hráčů dost naštvalo. Battle Royale je totiž zdarma jako free-to-play. Stačí si jen stáhnout Epic Launcher a vytvořit účet. Ještě zmíním, že ačkoliv zde nefunguje hraní napříč platformami, tak postup ve hře je možné přenášet mezi PC a PS4. U Xboxu toto bohužel možné není, stejně jako si tam hru bez Xbox Live Gold ani nezahrajete, kdežto na PS4 k němu placené PS Plus není potřeba.

Co vlastně Battle Royale od Epicu ve své Early Access podobě nabízí? Popravdě zatím toho není zase až tolik, ale jádro hry je hotové a příznivci tohoto žánru budou spokojeni. V kostce pro neznalé - jedná se o hru ve stylu „poslední zůstává" v počtu 100 hráčů na mapě s 13 zajímavými lokacemi, kde je možné nacházet zbraně a výbavu. Aby hráči nekempovali, tak na ně tlačí smrtící bouřka, jejíž oko se neustále posouvá a stahuje tak, že zmenšuje herní prostor na minimum. Zásadním rozdílem oproti placené konkurenci je kreslené pojetí grafiky a celkově arkádová hratelnost spojená s možností stavění a zároveň ničení prostředí. Možnost staveb a jejich ničení je vůbec tím nejzásadnějším rozdílem a výrazně mění způsob, jakým hru hrajete.

Zničit se dá vše co je postaveno nebo co si vy a soupeři postavíte. Zároveň je možné zdemolovat i zeleň, které je na mapě požehnaně. Když to vezmu pěkně popořadě, tak si v menu hry vyberete ze tří režimů - solo, duo nebo squad. V překladu do češtiny můžete hrát buď sami, nebo v týmu a to ve dvou až čtyřech hráčích. Režim sólisty je asi nejpopulárnější a i když se to nemusí zdát, tak je i nejpřístupnější. Nemusíte řešit týmovou hru a nepřítelem je každý, koho na mapě potkáte. Jednoduše řečeno střílíte po všem co se hýbe, ačkoliv ve hře vám tato taktika příliš dlouho nevydrží. Sbírat killy za každou cenu není priroritou. Zde platí, že kdo si počká, ten se i někdy dočká úspěchu. Mně se tedy zatím vyhrát nepodařilo, ale dostat se do top 10 není zase takový problém, když nebudete dělat vyloženě nesmyslná rozhodnutí a hrát si na Ramba.

Po připojení do lobby a několikavteřinovém pobíhání po mapě naskočíte do přistavěného létajícího autubusu, který s vámi vzlétne nad herní ostrov a vy z něj kdykoliv během určeného času vyskočíte. Ostrov není zase tak velký jako u konkurence. Nikde jsem nenašel přesné rozměry, ale osobně odhaduji rozlohu kolem 6km2. Tato fáze hry je docela zásadní, protože si vybíráte místo svého dopadu a nikdo nechce skončit tam, kde nic zajímavého není. Já jsem po většinu času volil taktiku pozdního seskoku, abych dopadl na okraj mapy, kde mám větší šanci na přečkání prvních přestřelek. Většina hráčů totiž vyskakuje co nejdříve, aby se co nejrychleji zmocnili zbraně, což ale s sebou nese zároveň riziko brzké smrti. Je to takový risk je zisk, což mě moc nebere.

Na zem dopadám jako jeden z posledních daleko od nepřátel a jen sem tam narazím na někoho podobně uvažujícího. Výhoda této taktiky je v klidnějším začátku, nicméně druhou stranou mince je fakt, že máte menší šanci na celkové vyhrání hry a to hned z několika důvodů. Za prvé musíte utíkat před blížící se smrtící bouří, která se neustále posouvá a jejíž oko se zmenšuje. To nutí hráče být v pohybu a nekempovat. Za další je poměrně obtížné v těchto zapadlých oblastech narazit na solidní zbraň, která by ke konci hry za něco stála. V neposlední řadě pozdější vyskočení z autobusu má za následek pozdější nalezení lepších zbraní, pokud vám je soupeři již všechny nevybrali a což musíte dohánět dodatečným prohledáváním méně známých míst. Když to převedu do praxe, tak asi z 15 her se mi podařilo pouze jednou najít silnou odstřelovací pušku či raketomet. Bída.

Zbraně a výbavu hledáte jako první. Od pistolí, brokovnic, automatických pušek až po odstřelovačky, granáty a různé pasti. Zbraně jsou rozděleny do 5 kategorií vzácnosti a účinnosti - běžné, ne tolik běžné, raritní, epické a legendární. Mají vlastní barvu svítivé aury, takže je poznáte i na delší vzdálenost. Důležitou součástí výbavy jsou také obvazy nebo lektvary, které vám doplní brnění. Brnění si doplňte ihned a nečekejte na vhodný okamžik. Vše nacházíte různě roztroušené po mapě ať už zcela volně ležící, nebo v různých truhlách a krabičkách, které musíte prozkoumat.

Často jsou na místech, kam se nelze běžně dostat a tak na řadu přicházi krumpáč, kterým si cestu probijete, čímž zároveň nasbíráte stavební materiály jako je dřevo, cihly a železo. Jindy je zase šikovné si z tohoto narubaného matroše postavit schody do nebe nebo k nějakému posedu, kam se jinak nedostanete. Stavebním kreacím se meze nekladou. Své designerské plány můžete realizovat i na již postavených stavbách a tak si je upravit k obrazu svému a vytvořit si tak útulnou pevnůstku, která vám při vhodném umístění na mapě v posledních fázích hry může hodně pomoci. Pokud máte dostatek času a nikdo vás nehoní, tak si můžete postavit strážnou věž třeba na vrcholku některého z kopců a mít odtud perfektní přehled o situaci.

Je třeba brát v potaz, že jedna či dvě dobře mířené střely raketometem a vaše stavební veledílo se zřítí jako domeček z karet. Ke konci hry, kdy už zbývá jen pár hráčů a bouře se nemilosrdně stahuje, tak můžete být svědky vskutku velkolepých plánů a stavebních kreací, kdy si někteří přímo za běhu dokáží stavět nekonečné schody, plošiny a hradby. Když se vám do ruky dostane systém ovládání, tak to není zase tak těžké, ale vyžaduje to dobrou představivost, rychlé rozhodování a dokonalou znalost zkratek pro dané stavební díly.

Říkáte si a co z toho všeho vlastně mám? Vzhledem k tomu, že se jedná o Early Access, tak pořádně vlastně nic, ale první vlašťovka v podobě nástřelu nového menu a levelování vaší postavy se objevila s posledním updatem z 26. října 2017 a to na verzi 1.8. Kromě levelování vaší postavy tento update přinesl základní statistiky, herní obchod se skiny, propojení s virtuální měnou V-bucks, kterou můžete získávat v placeném módu Save The World nebo si jí zakoupíte za reálné peníze. Zde jen upozorním, že cena za virtuální měnu je hodně nastřelená.

Sami posuďte: 1000 V-bucks vás přijde na 10 eur, přičemž nejlevnější skin stojí 1200 V-bucks a nejdražší 1500. Skin pro váš glider vychází na 500 škudlíků. Takže 12 až 15 eur za skin, který je opravdu jen skinem a nic víc? Naprosto šílené. Jeden z hráčů na fóru zmínil srovnání s League of Legends, kde jsou skiny sice taky velmi drahé a často i mnohem dražší, nicméně skin zde představuje kompletní předělání postavy včetně animací, efektů kouzel a nových zvuků či dabingu. Toho se ale tady nedočkáte, aspoň zatím ne.

Pro koho tedy Fortnite: Battle Royale je? Zatím pro všechny a do budoucna by to tak mělo zůstat. Vývojáři z toho nechtějí udělat pay-to-win, ale postupně chtějí přicházet s novými mapami, zbraněmi a nápady, jak herní zážitek ještě vylepšit. Třeba se časem dočkáme vozidel a nových módů. Osobně oceňuji stavitelské možnosti, rozsáhlou desktrukci a poměrně svižné tempo, ve kterém se hra odehrává. Prozatím není jediný důvod, proč byste si do tohodle šíleného autobusu neměli naskočit také a zkusit své štěstí jako ostřílený zabiják Bořek stavitel

Fortnight

Android, iOS, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Mac, Nintendo Switch