RECENZE Civilization 6: Rise and Fall

Rychlý vzestup a pozvolný pád nálady.

VERDIKT: Kladné pocity hlavně kvůli novým mechanikám, které hru oživují, leč zůstávají i staré bolístky. Bez medaile.

Rok se s půl rokem sešel a k poslední reinkarnaci věčné Sid Meierovy Civilizace, tentokrát v šesté generaci (recenze), vyšlo první rozšíření. Máme-li jej srovnat s těmi u předchozího dílu, je na tom velikostí přibližně jako Gods and Kings. Dostanete zde dvě nové mechaniky, osm nových národů, dvanáct jednotek, osm architektonických a šest přírodních divů, tři zdroje luxusu a poněkud rozšířenou diplomacii. Pojďme se tedy na podívat trochu podrobněji.

Zlaté a temné věky

Toto je asi nejvidiltelnější změna celého rozšíření. Funguje na principu, že různé události ve hře se nyní zaznamenávají do historického přehledu ztvárněného do podoby svitku pergamenu, za což dostáváte body. Pokud nasbíráte bodíků dostatek, příští věk bude normální nebo dokonce zlatý. Nezískáte-li jich dost, což se vám může stát především na začátku her na vyšší obtížnosti, upadnete do věku temna. Hra změní své nasvícení, grafika trochu potemní a budou vůči vám uplatněny sankce především v podobě postihů k věrnosti vašich měst.

Ale všechno zlé je i k něčemu dobré. Temné věky nabízí i možnosti, jak se z nich vykřesat. Těmi jsou zvláštní vládní politiky se silnými kladnými vlastnostmi pro vaši říši, avšak za cenu určitého postihu. I tak je ale tato vzpruha dostatečná na to, aby jste se v příštím věku dostali nejen do normálního, ale přímo do zlatého věku. Pro takový skok z temna do zlata hra zavádí termín hrdinský věk a jako odměnu si pak můžete vybrat hned tři ze čtyř nabízených bonusů.

Věrnost a guvernéři

Věrnost je druhou novou mechanikou, kterou Rise and Fall do Civilization 6 přináší. A mechanika je to docela zásadní, zvláště pokud rádi dravě rozšiřujete své impérium. Věrnost vaší dravosti totiž poněkud přistřihne křidýlka. Jde o to, že města každého hráče vytváří v okruhu devíti hexů od sebe pole kulturního vlivu. Když v něm založíte město vlastní, tak jeho obyvatelé začnou ztrácet věrnost vaší říši.

Tomu se dá částečně zabránit volbou vhodného guvernéra, jenž vám nejen pomůže udržet věrnost obyvatel, ale navíc přidá dle své úrovně 1 - 7 příjemných výhod k rozvoji vašeho města. Ve Firaxis nejspíš věří na šťastná čísla, neboť i těchto guvernérů je sedm a každý se zaměřuje na trochu jiný aspekt hry. Máme tu vojáka, kněze, ekonoma, plánovače, vědce, diplomata a majordoma. Krom výše zmíněných pozitiv má tento systém i své zápory - krom už zmíněného zpomalení kolonizace spíš přidává, než že by ubíral na složitosti hry. Ani bohužel neumožňuje naplánovat více prací pro určité město dopředu.

Národy, jednotky, divy aneb kde se co šustne

Datadisk samozřejmě nezapomíná ani na (staro)nové národy s nášupem jednotek a nových architektonických i přírodních divů. Nově tak můžeme hrát za domorodé kanaďany Cree a jihoamerické Mapuče, hrdé Skoty s golfovými hřišti a pobožné Gruzínce. Ze starých známých z páté civilizace se vrací obchodníci sedmi moří, Holanďani a jejich poldery, Shaka se Zulu, korejská Sandak a samozřejmě mongoly povede do bitvy nesmrtelný Čingischán. Osmou civilizací je nový indický vůdce Čandragupta. Jak je už standardem, každá civilizace má alespoň jednu jedinečnou jednotku a vylepšení. Z nich si mé sympatie asi nejvíc získal polder, jehož vzhled i bonusy jsou opravdu povedené.

Schopnosti jednotlivých civilizací jsou vyvážené a každá je dobrá v něčem jiném a jejich grafika je také povedená. A jak zavedla už základní hra, každý národ má alespoň jednu vlastní píseň, která vám příjemně doplní atmosféru. Na těchto věcech je vidět, že autoři si dali záležet. Nově přibyly také čtyři nové jednotky pro všechny civilizace, každá svým způsobem užitečná. Za sebe nejvíc oceňuji parašutistickou evoluci zvěda, nazvanou prozaicky "spec ops" a drona, který zvýší účinnost a dosah vašich dělostřelců. Oba druhy divů pak příjemně doplňují stávající i nové mechaniky.

Umění diplomacie

Tvůrci se stejně jako s každým větším rozšířením či novou inkarnací hry snaží vylepšit diplomacii. Vzhledem k tomu, že se tak děje už od první Civilizace, je to běh na opravdu dlouhou trať. Rise and Fall přináší především rozdělení možných aliancí na různé druhy (vědecké, vojenské, náboženské, kulturní a ekonomické) a možnost se svými spojenci reagovat na dění ve světě. Zabrala cizí velmoc vámi oblíbený městský stát? Nyní je možnost dostat jej zpět a ještě si k tomu něco přivydělat. Odpálili jste atomovku na otravného monarchu? Připravte se čelit alianční ofenzívě. To jsou jen dvě z výzev ve hře a musím říct, že ji příjemně zpestřují.

Mouchy a jiné neřádstvo

Achillovou patou hry ovšem pořád zůstává umělá inteligence, až přímo demence vašich protivníků, která se bohužel od vydání základní hry vůbec nezměnila. Obecně platí, že čím blíže jste ke konci hry, tím méně logická rozhodnutí AI dělá a akorát se snaží co nejvíc hráčům házet klacky pod nohy. Dalším, ale ne až tak velkým problémem je opětovný nárůst věcí, o které se ve hře musíte starat. Počítejte tak, že jedna hra na zkrácený počet tahů na standardní mapě vám může zabrat celý víkend.

Celkově u mne rozšíření Rise and Fall zanechává kladný dojem, hlavně kvůli novým mechanikám, které vám hra hned zpočátku vysvětlí a vcelku příjemně ji oživují a motivují. Jedinými negativy jsou bolístky známé již ze základní hry v podobě umělé inteligence, časové náročnosti hraní a nedostatku možností, jak hrát za malou na kulturu či vědu zaměřenou civilizaci, jako byly Benátky v pátém dílu. Dojem by byl o to lepší, kdyby vývojáři opravdu více zapracovali na AI, ještě více rozvinuli možnosti plánování u guvernérů a ulehčili tak starosti hráčům.

Take 2 by se také konečně mohli uvolit k oficiální podpoře češtiny. S tou neoficiální je těžké říci, jak to dopadne - Jetro (hlavní překladatel) přeložil poslední díl z většiny sám, a pokud se mu nepřihlásí lidé, kteří jsou schopní a u překladu vytrvají až do konce, tak se mu ani nedivím, že ztrácí zájem. Zatím má pár dobrovolníků, tak uvidíme, zda u toho vydrží. Ale každá pomoc s překladem je vítána. Stojí tedy nové rozšíření za koupi? Za mne určitě ano. Stojí vám ale za 30 euro? Nejspíš ano, i když ti podnikavější určitě najdou různě velké slevy.

Civilization VI

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Nintendo Switch