Recenze Far Cry 5 - je to nejlepší díl série

Padá hodně devítek.

Dnes v poledne bylo uvolněno embargo na recenze zítra vycházejícího Far Cry 5 (Alza.cz), byť mnohá média si vzhledem k rozsáhlosti hry ještě netroufla vyřknout finální ortel po pouze párdenním hraní.

Jisté je jedno: na rozdíl od třeba A Way Out dopadly recenze přesně podle očekávání, tedy jsou prakticky bez výjimky velmi nadšené. Ve světě padá nezvykle hodně devítek a řada redaktorů tvrdí, že podle nich jde o nejlepší díl této série. Osmičky či níže jsou jen velmi ojedinělé.

GameSpot s 9/10 ocenil, že na mapě už nemáte zakresleny hlavní body zájmu jako v ostatních hrách UbiSoftu (pryč jsou tradiční věže), což podporuje vaši touhu po prozkoumávání (stejně jako absence mini-mapy, která už neruší). Říká tomu organické prozkoumávání, kde se v hned od začátku odemčené celé herní ploše můžete vydat, kamkoli jen chcete. Od náhodně potkaných lidí pak dostanete zadání úkolů a postupně se dozvíte různá zvěrstva, která kult páchá. Cílem je, abyste v každém ze tří regionů ve hře obdrželi dostatek tzv. Resistance Points a utkali se s třemi lokálními vůdci Eden's Gate (nutné před poražením Otce). Horší to je prý s AI a vykreslením kultu, abyste ho opravdu nenáviděli (ve stále stejných sekvencích plných násilí), což se hře moc nedaří - ani vybudování vztahu s postavami, které máte zachránit po pouze letmém seznámení. Zachraňují to však vedlejší aktivity jako rybaření, seskok z hory s wingsuitem či pouhá projížďka v typickém autě třídy muscle za doprovodu country a rockových vypalovaček.

Předběžný verdikt od IGN míří též vysoko (89%). Všimli si, že ve srovnání s předchůdci zde strávíte méně času sami, protože vám pomáhají různé NPC postavy přes systém Guns for Hire. V něm můžete mít devět specialistů s unikátními schopnostmi, nemluvě o zvířatech. Pokud prý hodně naštvete nepřátele, pošle na vás letadla, aby se vás zbavil. IGN se líbilo, že systém výroby i lov zvěře byl upozaděn, naopak je fajn přírůstkem přítomnost letadel a tradičních helikoptér, které minule chyběly (nepočítáme-li tu osobní malou). Závěr je zatím takový, že jde o bezvadné pokračování série, která se nebojí riskovat.

PlayStation Universe též volí 9/10, protože změny v základních mechanismech a úpravy hratelnosti jsou prý fantastické. Když k tomu navíc přičtete potenciál módu Arcade, mělo by jít o nekonečnou zábavu. Zápory jsou pouze dva MP režimy (Deathmatch a Team Deathmatch), nedokonalá umělá inteligence (protivník si nevšimne, že stojíte přímo před ním, jindy se vám parťáci moc pletou do cesty či blokují dveře). Pokud je parťák zabit, tzn. nestihnete ho oživit, musíte počkat 15 minut, než vám jsou k dispozici znovu, ale tento čas lze zkrátit určitými perky.

Podobné nadšené názory vždy se skóre 9/10 zaznívají i odjinud: Press-Start, VideoGamer, GamingTrend, DualShockers, GameRant, PurePlayStation, CriticalHit, God is a Geek, The Sixth Axis, Attack of the Fanboy, IGN Spain, CogConnected, WCCFtech, We Got This Covered či GamersGlobal.

Kritičtějších recenzí je jen pár, přičemž jednou z nejnižších známek je zatím 75% od Game Informeru, který si stěžuje, že vše okolo Far Cry 5 je pouze OK. To má být na tak ambiciózní sérii, která nám dříve přinesla tolik vzrušení, velké zklamání. Tvůrci prý báječně zvládli zpracování amerického venkova, leč všechno se brzy zvrtne do obvyklé rutiny (navzdory zprvu velmi provokativnímu námětu), která vás máločím překvapí. Nejlepší na hře je prý co-op průchod kampaní (vůbec poprvé ve Far Cry), což je mnohem zábavnější, ačkoli jsou hráči nuceni být poblíž sebe (nemohou se rozutéct daleko po herním světě).

Neherní The Guardian pak dal 3/5 (čili 60%), když zmiňuje očividné reference na Donalda Trumpa a vše je prý extrémní satirou moderní Ameriky. Redaktorka si myslí, že Montana není tak zábavným dějištěm jako tropický ostrov či Himaláje. Namísto pouhé snahy o přežití, na čemž série stavěla dříve, i na kradmém postupu, což se ji asi líbilo více, tady pořád musíte odolávat fanatikům, kteří se vás pokouší zabít. V co-opu, kde dochází ke střetům častěji, se prý nastalý chaos někdy stává frustrujícím. Hra zapomene, kde jste zemřeli, a vysadí vás úplně jinam. Jindy mezi sebou začnou kolidovat jednotlivé herní systémy, pokud uděláte něco nepředvídatelného a rozbijete tím příběhové mise.

Současný průměr je 84% na OpenCritic a 81% na Metacritic.