VERDIKT: Drsná středověká RTS rozhodně není špatná, škoda moc tradičního zaměření kampaní, chtělo to více originality a svobody. Bez medaile

Poslední roky to s klasickými RTS nevypadá zrovna dobře. Žánr evidentně vývojáře příliš netáhne a MOBA hry v dnešní době představují přeci jen jistější investici. O to víc pak člověk zpozorní, když například polští Destructive Creations seberou odvahu a vyrukují s RTS jak vystřiženou ze staré školy, navíc zasazenou do středověku a v moderní grafice. Fakt škoda, že atmosféře úvodní kampaně podrazilo nohy nedávné vydání Total War: Thrones of Britannia (recenze). Ještě před půl rokem bylo téma Vikingské invaze do Británie originální a teď tu máme za sebou dvě hry, které si zasazením skoro lezou do zelí.

Naštěstí pro Ancestors Legacy, Vikingská kampaň je pouhou úvodní částí celé hry. Jejím dohráním se naučíte základní herní mechaniky a odemknete si i další příběhové kampaně. Je zde druhé tažení za Vikingy odehrávající se mimo britské ostrovy, dále dvě za Anglosaské království z jedenáctého století a pak pro nás velice zajímavé tažení za Německé království. Vláda Rudolfa I. ve třináctém století vedla ke střetu s českým králem Přemyslem Otakarem II., který vyústil ve slavnou bitvu na Moravském poli roku 1278. Bohužel jako hráči zde můžete pouze hrát za Němce s cílem zničit českého krále, ale co se dá dělat. Posledním dostupným tažením je pak Polské království, kde se v roli prince Meška I. zhostíte úkolu sjednotit Slovanské kmeny.

Dostupných kampaní je tedy celkem šest, vždy po pěti misích. To už je celkem slušná porce, přičemž jednotlivé mise se dle zvolené obtížnosti obvykle protáhnou na několik desítek minut. Dobrou zprávou je, že Německo i Polsko má postupně ještě dostat své druhé kampaně, tak jako to mají Vikingové a Britové, takže se herní porce singleplayeru ještě více rozroste.

Variabilita Ancestors Legacy překvapivě nepramení z rozličných prostředí, jak by se mohlo zdát, ale spíše z odlišnosti bojových jednotek národů. V herních mapách tak není příliš velkého rozdílu například mezi prostředím Británie nebo Německa. I typy úkolových misí mi přišly více méně všude podobné. Buď je úkolem probojovat se mapou bez základny a využívat stealth prvky nebo se jedná o klasickou hru se základnou, kde je potřeba shromažďovat suroviny a zničit protivníka silou.

Herní systém je ale pěkně svižný: Žádné verbování civilních jednotek nebo logistika surovin. Stačí pěkně obsadit vesnici a skrze ní čerpat potřebné zdroje (dřevo, jídlo, železo). Těžbu a pěstování zajišťují automaticky obyvatelé vesnice, kteří vám pak podléhají a spoléhají na vaši ochranu (soupeř se pokouší získat vesnici a její zdroje zpět pod svojí kontrolu). Hráčovou starostí je vlastně jen postavit budovy zajišťující ubytování a verbování vojenských jednotek.

Vojenských oddílů (skládají se obvykle z deseti mužů) můžete mít ovšem maximálně deset. Jednotky lze vylepšovat a levelují. Ztráty lze doplňovat a zraněné léčit. Když nad tím tak přemýšlím, tak se nemůžu ubránit dojmu, že se polští vývojáři viditelně inspirovali u RTS sérií, jako jsou Company of Heroes nebo Warhammer 40K Dawn of War. Oddíly vojáků se chovají podobně a od hráče se očekává, že si je bude piplat a využívat jejich speciálních schopností. Nechybí ani jednotky hrdinů (vojevůdci), kteří dokáží například vzbudit odvahu u vlastních vojáků nebo naopak zastrašit nepřátele, kteří se leknou a z boje ustoupí.

I když jsou herní tažení zajímavá a jsou doprovázena bohatým historickým výkladem, paradoxně jsou opakující se úkoly v podobném prostředí a hodně přísná linearita zároveň i největší slabinou této hry. Chápu cílení na taktiku s menšími oddíly, ale chybí mi mise, které by například znázorňovaly komplexní obléhání hradů ala Stronghold se všemi možnými obléhacími stroji a obrannými pastmi. Myslím, že prostředí ve hře je dokonalé a přímo volá po něčem takovém. Bohužel toto se zde nekoná. Sice je tu třeba obléhání Vídně, ale tam akorát prostřelíte katapultem hradbu a pak se na sebe vrhne hrstka oddílů vaší armády proti nepříteli a to je vše. Tohle mě rozhodně nenaplnilo a myslím, že potenciál této hry nebyl zdaleka využit.

Městské prostředí i vesnice jsou jinak pěkné, jen to je zkrátka na jedno brďo. Ovšem pokud vezmu grafiku jako celek, tak jednoznačně tleskám. Je krásná a odpovídá dnešní době. Je ovšem taky pěkně drsná. Není nouze o upálená těla, litry krve, která stříká na všechny strany apod. Holt středověk jak vyšitý. Co si pamatuji, skoro vždycky jsem si u RTS stěžoval na kameru, tady ale musím jen chválit. Pohled jde krásně přiblížit, že vidíte jednotkám přímo do tváře, ale zároveň se dá tak oddálit, že máte velmi pěkný rozhled po krajině.

Kromě výše popisovaného singleplayeru je zde ještě k dispozici obligátní skirmish a multiplayer, ovšem bez jakékoli inovace a navíc se zatím velmi skromnou nabídkou. Uvidíme, s čím ještě autoři přijdou. Stejně jako v případě nedávné hry Frostpunk mají i tentokrát hráči přislíben další obsah do hry zdarma, snad se to tedy ještě zlepší (verze pro Xbox One vyjde později).

Celkově jsem rád, že tato RTS vznikla. Dala mi vzpomenout na dobu největší slávy těchto her, ale zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že se řada věcí dala uchopit a udělat lépe. Klidně bych oželil dějové pozadí, kdyby mise měly větší taktickou hloubku a ne tak lineární průběh. Rozdílnost jednotek je však fajn, přičemž hráč jí musí respektovat a uzpůsobit tomu svůj styl hry. Milou zprávou je i fakt, že Ancestors Legacy obsahuje českou lokalizaci formou titulků.

666

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

- komentáře (0)

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna

Související obsah

RTS Ancestors Legacy bude v květnu v češtině

Zkuste si už teď multiplayerovou betu + trailer s titulky.

Ancestors získávají podtitul Legacy

Sledujte 20 minut stealthu.

Frostpunk dostal Survivor mód

V čem je ještě hustší?