RECENZE rozšíření American Truck Simulator: Oregon

Dosud nejrozmanitější mapa.

VERDIKT: Momentálně nejlepší mapa ATS, která obsahuje jedno z nejrozmanitějších prostředí USA. Škoda, že nepřibyl nějaký nový model tahače.

Spojené státy americké se nám v American Truck Simulator (Alza.cz) konečně rozrostly o nový stát. Tentokrát je nová mapa věnována Oregonu na severozápadě. Ačkoliv je zde přes pět tisíc mil nových silnic, mapa není nijak zvlášť rozlehlá a křížem krážem jí dokážete projet za pár večerů. Jejím největším plusem je ovšem výrazně odlišné prostředí než ve vysušené Kalifornii nebo sousední Nevadě. Zvláště na západě Oregonu se to jen zelená.

Krajina je totiž pokryta hustým lesním porostem a k vidění jsou i spousty vodních ploch. Směrem na východ pak zase přibývají obilná pole a u hranic s Idahem přechází scenérie v kamenitý terén s naoranžovělou zeminou. Na relativně malém kusu země opravdu velká variabilita, takže co tomuto datadisku chybí do velikosti, to si bohatě vynahrazuje proměnlivým a atraktivním prostředím. Vizuál a grafické zpracování je tak jedno z největších lákadel!

Krajina ale není všechno, správný řidič ATS rád objevuje nová města a hlavně vyhledává, co nejlukrativnější nebo nejzajímavější zakázky. Vzhledem k hustému zalesnění Oregonu drží prim dřevozpracovatelský průmysl, takže je zde spousta zakázek se svážením dřevěných klád z lesa na pilu. Další zakázky mají logickou návaznost, kdy z pily vozíte nařezané trámy například na staveniště s domy apod.

Zvláště zajíždění s tahačem do lesa přes lesní cesty je velmi příjemný zážitek a bral jsem to jako zajímavé zpestření od asfaltových cest. Nicméně ale zase nečekejte Spintires, to už je zase jiný level ;) Společně s dřevařským odvětvím se zde nachází celkem sedmnáct nových firem, z nichž některé jsou působivé průmyslové komplexy. Nemusíte se tak bát, že Oregon je jen o převážení dřeva. Zakázky jsou různorodé jako kdekoli jinde. Po herní stránce je tak Oregon nejlepší mapa v ATS vůbec. Je zkrátka graficky nejvariabilnější a má celkově atraktivní zakázky. Rozhodně není od věci si zde vybudovat rovnou novou garáž a mít tak v tomto státě své zázemí.

Vývojáři si jinak dali práci a poctivě do tohoto rozšíření implementovali stovky nových 3D prvků, které se nacházejí pouze zde a nezapomněli přitom ani na autentické dálniční křížení nebo silniční odpočivadla. Celkem je zde čtrnáct nových měst, mezi nimiž nechybí například Newport, Portland, Eugene, Bend nebo Medford. Suprový výhled je pak kolem Lakeview, to máte chuť zastavit a jen se kochat. Skoro jako když jede člověk kolem Grand Canyonu.

Na druhou stranu mě ale pár věcí i naštvalo. Zejména klikaté postranní cestičky, kde jsou před „téčkovými" křižovatkami uměle zaslepené protisměrné pruhy. To není součást dopravního značení, to je jen bariéra z průhledných křížků, které značí, že hráč tudy nesmí projet. Těch normálně ve hře vídáme dost, ale obvykle zaslepují celou silnici v obou směrech. Zde to kupodivu vídám i jen jako zátaras na jeden pruh a bohužel se mi několikrát stalo, že jsem při zatáčení do 90 stupňové odbočky návěsem „zavadil" o tuto překážku a zasekl se. Tady bych zastával názor, ať tam buď není nic, nebo ať je ta silnice zahrazená celá.

S tím, jak plyne čas od vydání základní hry, bych se také přimlouval, aby SCS Software trochu více šlápli na plyn a začali buď nová rozšíření vydávat rychleji, nebo aby datadisky obsahovaly alespoň dva nové státy. Jestli je cíl mít někdy kompletní USA, tak nevím, jestli se toho vůbec dočkáme. Stejně tak mě trápí, že od vydání hry máme pouze čtyři oficiální tahače a už dlouho jsme nezaznamenali žádný přírůstek.

Když si vezmu, jaký je výběr v ETS2, docela mě to štve. Teď už jsem dospěl k názoru, že kdyby vývojáři do hry zapracovali modely tahačů pod smyšlenými názvy, bylo by to ve výsledku pro hráče lepší než stávající řešení. Fandím SCS Software v tom dopracovat se k oficiálním licencím, ale musíme si uvědomit, že po dvou a půl letech se v tomto směru nic nezlepšilo (nepočítám neoficiální mody). Je tak nejvyšší čas přinést hráčům novinky i jiného charakteru než jsou nové mapy a silnice.