RECENZE rozšíření Spintires MudRunner: American Wilds

Uvízlá auta v americké divočině.

VERDIKT: Vynikající rozšíření s prostředím americké divočiny a novými ikonickými značkami vozidel.

Když jsem skoro před rokem psal závěr recenze Spintires: MudRunner (Alza.cz), vyslovil jsem přání, aby tento restart dopadl lépe než původní verze hry. S odstupem času se ukázalo, že noví vývojáři svým slibům skutečně dostáli a o obsah MudRunneru se vzorně starali. Kromě jiného nám dodali i dvě bezplatná DLC The Valley a The Ridge s dodatečnými mapami a několika novými vozidly. Tenhle krok byl hodně fér, hlavně vůči těm, co museli vylepšenou verzi Spintires v podstatě podruhé zaplatit. Teď ale přichází na řadu ještě větší rozšíření a to American Wilds Expansion, které je zároveň i prvním placeným DLC.

Z názvu je patrné, že se přesouváme z Ruska do americké divočiny, což je asi nejzásadnější novinka a zajímavé zpestření v hratelnosti. Zatímco předešlé mapy se sice odlišují různým terénem a nástrahami, jejich prvky krajiny a vozový park (bez modů) vesměs pocházely ze stejného základu. Dvě nové mapy American Wilds jsou inspirované divočinou Montany a Severní Dakoty. Nachází se zde o poznání více asfaltových silnic a hlavně tu jsou typicky americké barevné dřevostavby.

Prostředí už není tak ponuré jako v původních mapách, ale stále působí mrtvě, protože při hraní singleplayeru nikde nejsou žádné NPC postavy ani další vozidla. Americké mapy jsou rozhodně vítaným osvěžením společně s novými vozidly, které si rozebereme níže. Na druhou stranu ale toto prostředí není od základu nové. Už po chvilce si začnete uvědomovat, že velká spousta textur povrchu, stromů a dalších objektů je prostě recyklovaná z ruských map. Ve výsledku jsou tedy skutečně nové jen veškeré budovy a vozidla. Ostatní je šikovně upraveno tak, aby se to tvářilo jako nové prostředí. Nicméně nevnímám to negativně, jen to zkrátka konstatuji, že se to po chvilce zkoumání dá snadno poznat. Každopádně půdorysy map jsou 100% nové, takže se budete seznamovat s úplně odlišnými trasami a všemi možnými odbočkami a zkratkami.

Trochu nepřekvapivě je opět hlavní náplní hry odkrýt mapu, odemknout garáže a poté navozit předepsané počty dřevěných klád z lesa na pilu. Zde tedy žádná novinka na hráče nekouká. Jelikož se ale jedná o sandbox, je na vás, jak k tomu ve finále přistoupíte. Díky většímu počtu asfaltek je ve hře dost nákladních automobilů, které ale nezvládají offroad, což je s ohledem na umístění nakládky dřeva docela slušná výzva.

Navíc je na mapách docela dost mostů, které vás nechají projet, jen když nevezete náklad. Jakmile je naloženo, musíte buď hledat most na druhé straně mapy, který vás pustí, nebo zkusit mnohem nebezpečnější cestu například skrz říční brod. K offroad náklaďákům se lze dostat skrz průzkum mapy nebo si alespoň jeden navolíte při startu. Jen je nutné mít už nějaké progress body (ti co už mají v MudRunner něco odehráno si tak žádné starosti dělat nemusí).

Nových vozidel je celkem devět. Z osobních (průzkumných) aut je nejpřitažlivější Hummer H1, ale svou práci dobře odvedou i Chevrolet K5 nebo Ford F150. Všem funguje zámek diferenciálu i pohon 4x4. Pak je tu sbírka silničních tahačů Chevrolet Bison, Ford LTL9000 a Freightliner FLD120, což jsou pěkné americké náklaďáky, ale pouze se zámkem diferenciálu. Pohon na všechna kola byste u nich hledali marně. Situaci zachraňuje Western Star 6900XD, který má jednak o poznání lepší pneumatiky a hlavně je vybaven i pohonem na všechna kola, takže jeho průchodnost terénem je násobně větší než u silničních kolegů.

Cover image for YouTube videoMudRunner American Wilds - Teaser Trailer

Na konec výčtu zbyly dvě lahůdky. K-8400 Skidder je silný traktor, který může být vybaven nakladačem a ještě přívěsem na střední klády. Lze s ním třeba z neprostupného lesa vytáhnout dřevo až na silnici a tam přívěs přepřáhnout za silniční náklaďák. K-9000 Forwarder je pak nejmohutnější stroj se čtyřmi nápravami, vlastním nakladačem a vlastní úložnou plochou pro dřevo. Ideální na ruční vyzobávání jednotlivých klád, které se válejí v bažinách. To je ostatně náplní jedné ze dvou nových samostatných výzev, jenž lze hrát kromě klasického sandboxu na hlavních mapách.

Grafika nedoznala žádných zásadních změn, pokud nepočítáme nové modely budov a aut. Ostatně už samotný MudRunner vypadá o poznání lépe, než tomu bylo u úplně první hry, takže toto rozšíření je hlavně o obsahu. S lepší grafikou tak musíme počkat až na regulérní druhý díl, který vývojáři stihli v srpnu oficiálně oznámit.

Když to všechno shrnu, tak obě nové mapy, včetně nových výzev, mi vydržely dobrých deset hodin čistého času, což není na dodatečné DLC vůbec špatné. Pokud chcete koupit samotné rozšíření, tak pouze digitálně na Steamu za 10 EUR. Jako krabicovku lze momentálně pořídit jen rozšířenou verzi základní hry s tímto datadiskem (American Wilds Edition), která se ale hodí jen pro nové hráče, kteří nemají původní MudRunner. Českou lokalizaci postrádá i toto rozšíření (měl jí jen úplně první Spintires), ale mrzet vás to nemusí. Krom hlavního menu tato hra prakticky žádné texty neobsahuje, takže si s tím hravě poradíte.

Spintires: MudRunner