VERDIKT: Graficky a v mapách znatelný pokrok, působivý je větší vozový park, leč herní novinky nezafungovaly, převládají rozporuplné pocity.

Když jsem na jaře recenzoval Pure Farming 2018 od polských vývojářů, přišlo mi fajn, že Farming Simulatoru roste alespoň nějaká konkurence. Ne že by zavedená série byla rázem v ohrožení, ale byl to možný příslib toho, že nový Farming Simulator 19 (dále už jen FS19) nebude jen pouhá „údržba" a přijde s větším počtem novinek.

Rozšířená kariéra

Tenhle předpoklad se bezesporu vyplnil a kromě hodně propagované nové grafiky, o níž bude řeč později, jsou znatelné inovace patrné od samého začátku hry. Už jen výběr nové kariéry hry jednoho hráče nabízí zajímavou novinku, která ovlivní způsob, jakým začnete hrát. Bohužel se nejedná o žádný příběhový scénář, jenž by určitě nebyl na škodu (hra Farmer's Dynasty na Steamu dokazuje, že přesně tohle lidi dost láká), ale o režimy nazvané: Nový farmář, Manažer farmy nebo Začít od začátku.

V případě výběru „Nového farmáře" se hra nijak neliší od toho, co znáte z FS15 nebo FS17 (recenze). Farma je již postavena, na kontě jsou peníze do začátku a máte i základní vozový park a polnosti, takže ihned můžete začít sklízet a obdělávat. V roli „Manažera farmy" už je to jiné. Dostáváte větší balík peněz, ale jinak nic. Pozemek, budovy a veškeré vybavení si nejprve musíte koupit, rozvrhnout jejich umístění a poté se teprve vrhnout na zemědělství. Třetí volba „Začít od začátku" je pro tvrďáky. Startujete doslova s holým zadkem, takže nemáte vybavení a peněz jen poskrovnu + je hra zatížena mnohem přísnější ekonomikou (vyšší náklady, nižší zisky).

Zdání klame

Na první pohled vše vypadá suprově, ale už po chvíli zjistíte, že nové herní režimy zas tak dobré nejsou. První je jen kopírka z minulých dílů, takže nic nového. Hratelnost třetího je díky nastavené ekonomice tak brutální, že je určen asi jen masochistům. Slibně tak vypadá pouze druhý režim v roli Manažera farmy. Jenže i u toho vám zmrzne úsměv ve chvíli, kdy si budete chtít postavit tolik vychvalovanou vlastní farmu. Terén totiž nejde nijak rozumně upravit, baráky tedy musíte naklikat do volných míst a doufat, že si hra sama poradí s menšími nerovnostmi, nebo jen suše oznámí, že sem to dát nejde. Vlastní cesty nejde pro jistotu dělat vůbec.

Ve výsledku tedy farmu poskládáte, jen jak to hra dovolí a dojem ze svobodné výstavby je tu tam. Sám jsem tedy nakonec usoudil, že nejlepší herní volbou je klasika známá už z minulých dílů a vzal zavděk už funkční farmou (první herní režim). Vývojáři tak sice měli dobrý nápad, ale zůstalo jen u něj a v praxi to není dotažené. Rozhodně by pomohla větší variabilita stavebních prvků a více možností, jak si přizpůsobit okolí stavebního pozemku (že by DLC?).

Přijíždí John Deere

Další novinky jsou sice povedené, ale zase nijak překvapivé. Už tak obrovský vozový park (ty stovky strojů a zařízení snad už jiná série nikdy nepřekoná) se rozšířil o další věhlasnou značku jakou je John Deere. Ve FS19 si tak můžete nakupovat ikonické zelené traktory, kombajny a další stroje. Bohužel na Zetory ani tentokrát nedošlo, aspoň že zde zůstala Tatra, ale ta, jak víme, klasickou zemědělskou techniku nedělá, takže se musíte spokojit jen s nákladním vozem.

K dispozici jsou jinak všechny stroje a zařízení z předchozích dílů včetně jejich DLC a také hromada nových. Výběr je opravdu nepřeberný, ale na druhou stranu díky vysokým cenám a zpočátku i nízkým ziskům, se na řadu lepších strojů budete dívat jen v obchodě. V úvodních částech hry je tedy obtížné na ně dosáhnout. Jde je sice i pronajmout (za peníze), ale tento způsob se hodí hlavně pro plnění vedlejších misí.

FS19 má v základu dvě nové herní mapy z prostředí Severní Ameriky a Evropy. Musím říct, že tyto lokace se opravdu povedly. Líbí se mi jejich design a to, že to nejsou jen prosté placky. Naopak se jedná o hodně členité mapy se spoustou kopců a převýšení a také ikonickou zástavbou. Jako bonus je nyní k dispozici i třetí mapa (přes oficiální nástroj stahování modifikací). Jedná se o znatelně vylepšenou předělávku herní mapy z Jižní Ameriky, kterou jsme dostali v datadisku k FS17 (recenze Platinové edice).

V letošním FS je u map také odlišný systém pořizování pozemků. Už nekupujete samostatná pole, ale parcely, na kterých se může vyskytovat více polí nebo také žádné. Asi nejvíce je to patrné právě na severoamerické mapě, která má nejvíce parcel nepravidelného tvaru. Je trochu problém pak kupovat za vysoké sumy kus země, kde je jen malé pole. V evropské mapě a i v Jižní Americe je situace naštěstí lepší. Pozemek ke koupi ve velké většině kopíruje jednotlivá pole, takže nákupy dávají hráči větší smysl pro investici.

Nový styl vedlejších misí

S novými mapami se změnil i herní systém vedlejších misí. Ty jsou hlavně v počátečních fázích hry důležité, aby měl člověk co dělat, než mu dorostou plodiny na polích a taky aby si přivydělal nějaké peníze. Ještě ve FS17 se jednalo o vesměs nenáročné „časovky", kdy stačilo dojet k poli nějakého souseda a spustit misi. O techniku se nikdo starat nemusel, vždy byla připravena přímo v místě mise. Limitem byl jen pevně daný čas, za který se vše muselo stihnout a nebylo možné rozjetou misi uložit. Musím říct, že mise z FS17 jsem měl skutečně rád a často jsem si je pouštěl, když jsem věděl, že mám třeba jen půl hodiny volného času na hraní a nechtěl se pouštět do žádných větších akcí.

Ve FS19 jsou nyní mise inspirované těmi, které jsem popisoval ve hře Pure Farming 2018. Už to zdaleka nejsou žádné rychlovky. Zadání si vyberete z hlavního menu. Pak musíte identifikovat pole, které je předmětem úkolu a veškerou techniku, kterou potřebujete, si musíte na místo dopravit sami. Pokud potřebné stroje vlastníte (lepší varianta) musíte s nimi přejet, což je ale pěkný opruz, zvlášť když je třeba nutné dovézt kombajn a zároveň i traktor s vlečkou. Lze sice využít i pronájem (horší varianta), jenže ten vás stojí peníze, což ve výsledku sníží zisk. Navíc se zapůjčené stroje neocitnou na cílovém poli, ale musíte si je všechny do jednoho osobně vyzvednout na parkovišti obchodu a odřídit si je k místu mise.

Fajn je, že si to jde alespoň šikovně rozdělit a využít na tyto mise i AI pomocníky, což jsem se docela divil. Lze si tak třeba vlastnoručně dovézt kombajn a sečení přenechat umělé inteligenci. Získáte tak prostor věnovat se přepravě traktoru s vlečkou a postupnému odvážení plodin do cílového místa. Pozitivem jsou tedy komplexnější vedlejší úkoly, ale jaksi se vytratila ta instantní zábava a možnost si zdarma vyzkoušet spoustu dražších strojů, což se mi líbilo na modelu misí z FS17. Škoda, podle mého mohly být v FS19 přítomny oba typy vedlejších úkolů a byli bychom spokojeni všichni. Je třeba si uvědomit, že mapy ve FS obecně jsou obrovské a zatímco v Pure Farming se z jednoho konce na druhý přejelo během chvilky, tady jsou to skutečně velké vzdálenosti a to nucené přepravování vlastní nebo pronajaté technicky k cizím polím je velmi nezáživné a zdlouhavé.

Přepracovaná grafika

Jedno se ale musí nechat. FS19 po dvou letech vypadá o poznání lépe. Pomohla tomu mnohem lepší a detailnější grafika a především notně vylepšené stínování krajiny a objektů. Porovnání obrázků mezi FS19 a FS17 odhalí markantní rozdíly v celkovém dojmu ze hry a tady se opravdu není za co stydět. Hodně oceňuju detaily, jako když třeba vjedu s kombajnem do pole a začnou z něj vylétávat vyplašení ptáci. Dalšími drobnostmi jsou například animace postavy ve vozidlech, kdy řidič skutečně nohami pracuje s pedály atd. Modely strojů jsou úžasné, včetně animací mechanických částí. Je vidět i pohyblivý větrák vzduchem chlazeného motoru apod.

Jediné, co jsem skutečně nepochopil, že zde zůstávají grafické nedostatky, na které si stěžuji už od FS15. Hlavně mě mrzí pohled do dálky u rozhlehlých polí. Opět je patrná hranice, za kterou se grafika přestane vykreslovat a je viditelně nahrazena placatou texturou. Tohle je fakt ostuda. Fyzika vozidel se malinko zlepšila (stále by to chtělo mnohem víc), takže při rozjezdu a brzdění se vozidla kineticky zhoupnou. O skutečných tlumičích nebo simulaci jízdy přes hrbolaté ornice, si ale stále musíme nechat jen zdát. V tomhle ohledu je jízdní model stále na úrovni dětské hračky, se kterou jezdíte po koberci.

Závěr

Ze všeho, co jsem zde vypsal, tedy vyplývá, že novinky a přínosy se FS19 rozhodně upřít nedají, ale skoro všechny tak nějak zůstaly na půli cesty. Upřímně řečeno za ty dva roky, co uplynuly od FS17, jsem čekal více. Ano, FS19 je nejrozsáhlejší, nejlepší zemědělský simulátor s největším licencovaným vozovým parkem, ale tuto pozici má jen díky velmi slabé konkurenci.

Celkový dojem z nového dílu je proto rozporuplný. Musíte si totiž položit otázku, jestli vám bude stačit hezčí grafika a pár nových map? Všechny ostatní „vylepšení" mají v mých očích vady na kráse, které hratelnost buď nikam neposunují, nebo ji naopak komplikují. Alespoň, že je zde stále česká lokalizace, jejíž vysoká úroveň je neměnná a pro všechny domácí hráče určitě přínosná.

666

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

- komentáře (0)

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna

Související obsah

Farming Simulator 19 má přesný termín

Obrovské ambice + obrázky.

Hardwarový týdeník hráčů - 49/2018

Voda vs. vzduch. RTX 2060 na fotkách. Cross-play revoluce?

Poslední

Hardwarový týdeník hráčů - 49/2018

Voda vs. vzduch. RTX 2060 na fotkách. Cross-play revoluce?

Finální DayZ je tento víkend zdarma

Dejte hře po pěti letech znovu šanci?

Reklama