Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů rozeslal médiím závěry něčeho, na čem intenzivně pracovali poslední měsíce.

Jde o unikátní studii České počítačové hry 2019, která přináší zcela nová čísla a byla poprvé představena na snídani pro novináře ve spolupráci s Institutem pro digitální ekonomiku.

Jejich cílem je, aby to konečně někoho odpovědného trklo, že jde o velký byznys s perspektivou do budoucna, který není státem příliš podporován (až na pár dotací), na rozdíl od situace v jiných státech (Polsko, lídr v regionu). A že je potřeba něco dělat se vzděláváním, aby se studiím dostalo více kvalifikovaných pracovníků či měly lepší podmínky pro své působení (rozjezd) než dosud.

1

Mimo jiné se ze studie dozvíte:

  • Kolik v Česku ročně vyjde počítačových her a kolik je hraje lidí?
  • Jaký je obrat mladého, ale prudce rostoucího odvětví?
  • Jak si hry stojí třeba oproti filmům?
  • Kolik je u nás herních studií a jak jsou vlastněna a financována?
  • Co brzdí další rozvoj nadějného odvětví?

Rozhodně je to zajímavé a hezky zpracované šedesátistránkové počtení, které v PDF formátu můžete stáhnout odsud.

Pár vybraných faktů:

V Česku je neuvěřitelných 76 společností, které se zabývají vývojem počítačových her. V roce 2018 bylo v ČR vytvořeno 31 her, v posledních čtyřech letech česká vývojářská studia vydala 136 her (2015-2018). Vývoj her pro PC a konzole (67 %) nadále převládá nad vývojem pro mobilní platformy.

Pro rok 2018 se díky výraznému úspěchu několika herních titulů očekává 34% růst obratu domácího herního průmyslu na hodnotu přes 3 miliardy korun.

Počet lidí pracujících ve vývoji her činil v roce 2018 téměř 1500 pracovníků, přitom přes 60% herních společností chybí zaměstnanci.

Podíl exportu se u většiny studií pohybuje mezi 90-99%, čili hry jsou silným exportním artiklem ČR. Hlavními odbytišti jsou USA, Německo, Velká Británie a Rusko.

Beat Saber se dle odhadů asociace stal světově nejprodávanější hrou pro VR všech dob.

České hry pro PC a konzole, které jsou v prodeji v klasické nebo digitální distribuci, si koupilo více než 50 milionů hráčů po celém světě.

Podle studie PayPay z roku 2018 je průměrný věk českého hráče 33 let. Navzdory častým názorům to nejsou ani výhradně muži, až třetinu českých hráčů totiž představují ženy.

Reklama

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director