RECENZE datadisku Civilization 6: Gathering Storm

Vpravo zamračeno, vlevo potopa.

VERDIKT: Spousta nového obsahu rozhodně stojí i za plnou cenu. Teď je to navíc lépe vyladěná hra, která udrží pozornost desítky hodin.

Civilizace je hra, která zraje s časem jako víno. Platí to stále už od třetího dílu, že rozšíření - ať už formou datadisku nebo dnešních DLC - přináší nový obsah a mnohá vylepšení. Nejinak je tomu i u druhého datadisku pro šestku. Ten s titulem Gathering Storm (Bouře na obzoru) jako obvykle nabízí další nášup národů, budov, jednotek a divů a také již zmiňovaná vylepšení.

První viditelnou změnou je počasí, které sice v rámci prvního dílu hrálo významnou roli různých katastrof, nicméně v dalších dílech se spíš omezilo na tání ledovců a vzestup hladiny moří. Dá se tak říct, že se jedná o částečný návrat ke kořenům. A co na nás tedy v rámci počasí čeká? Jsou to záplavy, které přináší bonusy k úrodě (jídlu), ale i možnost poničení vašich okrsků (district). Soptící vulkány, jejichž výbuchy opět zúrodňují okolí, ničí vylepšení na políčkách kolem a při dostatečně silné erupci jsou příležitostí pro vás i ostatní. Už méně příjemnou záležitostí jsou sucha a různé bouře, ať už se jedná o ty prašné, cyklóny, blizzardy, či tornáda. Samozřejmostí je i již zmíněné tání ledovců. Co ve hře zatím není, jsou asteroidy, požáry, zemětřesení a tsunami, ale jak se říká, co není, může být...

S počasím se samozřejmě pojí i řada nových jednotek a vylepšení terénu. Vývojáři změnili způsob, jakým se nyní zachází se strategickými surovinami, především pak s ropou, uhlím a uranem. Jakmile se vám totiž zjeví na mapě, musíte mít nově na paměti, že budovy ve vašich městech nově potřebují i elektřinu. Ovšem elektřina, to je ošidná komodita. Získávat ji spalováním není moudré, protože zvyšuje emise CO2. Ty ale v pozdější fázi hry nejenže můžete omezit obnovitelnými zdroji ze slunečních, větrných a hydrotermálních elektráren, ale zároveň v rámci soutěže mezi národy opakovaně splnit projekt pohlcování CO2 a získat bodíky k diplomatickému vítězství. Když už ovšem k těm emisím dojde (a díky AI je to jisté, protože za tu CO2 nevyčistíte) a ledy roztají, nezbývá vám nic jiného, než se s globálním oteplováním vypořádat pomocí hrází, které vám hra nabídne k postavení.

Je taky dobré dbát na včasnou údržbu jaderných elektráren, protože když zadáte údržbu moc pozdě, je šance, že vám elektrárna bouchne o to dřív a zamoří okolí.

Zajímavou novinkou jsou i dva nové okrsky - plavební kanál a přehrada. První vám umožní přetnout kontinent nebo přivést vaše lodě až do centra města a použít je coby dělostřelectvo k ochraně. Druhá je dobrým zdrojem turismu, zlata a energie. A pak vás také chrání před povodní, což je další plus, proč si přehradu postavit. Další věci, která vašim obchodníkům a dělníkům ušetří cestu, jsou tunely pod horami postavené inženýry, což je další pěkné využití pro tuto (v rámci šestého dílu novou) jednotku. A to není jediné vylepšení pro horské masívy - potřebujete zvýšit půvab políček kolem? Postavte si lyžařské středisko!

Z nových divů asi nejvíc zaujme most Golden Gate ze San Francisca, Velké koupele v Mohenjo-daro, maďarská budova parlamentu Országház, Panamský průplav a nakonec i návrat Machu Picchu. Pěkný bonus k vědě a zlatu pak poskytuje Univerzita v Sankore.

„Asterixi! Říman, co jsi k němu byl tak velice laskavý, je teď moc laskavý ke mně. Mohl bych mu hned teď tu laskavost oplatit?" - Asterix a překvapení pro Caesara

S divy jsou propojeny i národy a jejich vládci a vládkyně. Z pátého dílu se nám vrací hned několik civilizací: Kartágo s Dídó, Inkové s Pačakutim, Turci se Sulejmanem a Malijci s Mansou Munsou. Staronové Švédsko pak vede princezna Kristýna, dcera krále Gustava Adolfa. Jako nováčci se nám představují Uhři/Maďaři včele s Matyášem Korvínem (král uherský a chorvatský, vzdorokrál český a vévoda rakouský), Maoři s Kupem a nedomorodou část Kanady zastupuje 7. kanadský prémier Wilfrid Laurier. Další zajímavou anomálií je také Eleonora Akvitánská, manželka dvou králů a matka známějšího anglického krále Richarda Lví Srdce. Zde stojí v čele Anglie a Francie a její velkou předností, že dokáže přebírat cizí města bez čekání a má pěkné bonusy (20%) ke stavění divů.

Cover image for YouTube videoCivilization VI: Gathering Storm Announce Trailer (NEW EXPANSION)

Druhou velkou změnou je (opětovné) přepracování diplomacie. Troufnu si říct, že tentokrát už diplomacie a chování umělé inteligence (alespoň na průměrnou obtížnost „Princ") začínají dávat smysl. Nový systém diplomacie je postavený na obchodu s „laskavostmi" (Favors).

Nezřídka se tak stane, že dostanete nabídku výměnu strategické suroviny za laskavost/službičku, kterou se vyplatí si střádat do zásoby a využít, jakmile od středověku začnou světové kongresy. Ty se opakují pravidelně každých 30 tahů při standardní rychlosti, ovšem pokud nastane mimořádná událost, jakou je např. výbuch sopky či obsazení městského státu některým z hráčů, mohou se sejít už dříve. Typicky jsou k dispozici na rozhodnutí dvě agendy, které vám mohou přinést až do dalšího kongresu příjemné výhody, nebo naopak nepříjemně zkřížit plány. Další variací jsou různé soutěže mezi národy - ať už v tom, kdo nejvíc pomůže sousedovi ulevit od přírodní katastrofy, přes různé veletrhy a hry, až po už zmiňované čistění planety od emisí CO2.

V neposlední řadě se zde ovšem hraje i o diplomatické body, kterých k vítězství potřebujete 10. To číslo se může zdát malé, ale zdání klame. Kongresů a soutěží není zas tolik. A i když třeba jeden bodík můžete získat třeba stavbou Sochy svobody, můžete při špatném výsledku hlasování body snadno ztratit. A soupeři je vám opravdu nenechají zadarmo. V pozdní fázi hry už vám žádné neprodají a o přízeň městských států budete muset také bojovat. Je dobré si hru před každým hlasováním uložit, protože navzdory tomu, že máte nejvíc hlasů, tak pokud dostatek národů navrhne dát výhodu jinému hráči, může výhoda připadnout jemu.

I náboženství v závěru hry dostalo nový impuls - rockové kapely, které se dají nakupovat za víru, stejně jako významné osobnosti, dokážou hodně zamíchat kartami víry o to více, že je náboženské jednotky ignorují a snadno tak šíří kulturu/náboženství za hranicemi nepřítele.

Diplomatické vítězství není jedinou změnou ve způsobech, jak ve hře zvítězit. Úpravy doznalo i vědecké vítězství. V prvních pěti dílech bylo zvykem zakončit hru výletem na Alfu Centauri a vanilla verze šestého dílu to změnila na osídlení Marsu. S Gathering Storm se tedy opět vrací výlet mimo sluneční soustavu, ovšem tentokrát k blíže nezmíněné exoplanetě vzdálené 33,5 světelných let. Vzhledem k vzdálenosti je to výlet pomalý, pouze 1 světelný rok za kolo. Pokud ovšem dokončíte bonusové projekty, tak se dá tenhle výlet k vědeckému vítězství zkrátit i na deset kol.

Hodně sympatické jsou nové koncové technologie a politiky, které vám hra v závěrečné fázi přidělí nahodile. Vrátila se tak třeba i možnost postavit si velkého zlého mecha robota a válcovat s ním nepřátele ;-) Na výběr jsou i tři nové formy vládnutí a nové politiky. Přibyly rovněž dva nové scénáře - Černá smrt do hry jednoho hráče, kde se snažíte provést svůj národ morovou epidemií, a Válečné stroje (scénář do hry více hráčů).

A zápory? Jsou tu, ale ne příliš podstatné. Sem tam drobný bug (u jednoho města se mi po vydrancování okrsku zasekla možnost opravy) a pak zápory pro civilizaci typické: Rozsáhlý mikro-management. I když ten se dočkal zlepšení ve formě fronty příkazů pro jednotlivé město a možnosti mít pohromadě frontu pro všechna města zároveň. Jeho důsledkem je opravdu dlouhá hrací doba na jednu hru, která na standardní mapě při rychlém tempu a startu ve starověku snadno dosáhne dvou desítek hodin.

Hře by též prospělo zkrácení nahrávacích časů, které jsou zvláště v konečných fázích hry dlouhé i při instalaci hry na SSD, ale i toto je stará bolest. Co ovšem zabolí víc, je útok na naši peněženku. Rozšíření stojí 40 eur, cože je o deset euro více, než stál předchozí datadisk Rise and Fall.

Cover image for YouTube videoCivilization VI: Gathering Storm - New Features Explained

Hra je opět dostupná pouze ve světových jazycích, jak už je od vydavatele 2K Games typické, podpory češtiny se nedočkáme. Amatérské verze ovšem snad ano. Jetro tentokrát zajišťuje pouze technické provedení patche, překladu se ujal uživatel Khalashnikovf, který současně bojuje i s překladem předchozího rozšíření Rise and Fall. Pokud se rozhodnete autory překladu nějak podpořit (třeba několika přeloženými stranami Civilopedie), pomoc rozhodně uvítají. Překlad i autory najdete zde.

Celkově tedy na datadisku chválím počasí a rozmary planety, velmi vylepšenou diplomacii, inženýrské projekty (mnoho drobného obsahu, který potěší) a řadu vylepšení v ovládání hry.

Civilization VI

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Nintendo Switch