RECENZE The Sinking City CZ

„Kryjte si záda, šetřete municí a nikdy si nezačínejte s…“

VERDIKT: Pro fanoušky H. P. Lovecrafta téměř povinnost.

Dnes vám představuji zatím nejambicióznější hru od ukrajinských vývojářů Frogwares, které možná znáte díky adventurám se Sherlockem Holmesem. The Sinking city (Potápějící se město) se označuje za akční adventuru a survival horror, především díky využití licence na svět H. P. Lovecrafta.

A je to právě tato licence, která dodává hře tu pravou „šťávu". Jako soukromé očko trpící vidinami se na pozvání záhadného muže vydáváte do umírajícího amerického města na počátku 20. let minulého století, abyste odhalili příčinu výskytu mnohých případu šílenství a možná i svých vidin. Potud odhalení příběhu, který vás pozvolna vtáhne do děje.

Za vaši snahu příběh určitě stojí, jen se docela hodně naběháte a najezdíte s loďkou. Co se hlavní zápletky týče, je stylizována do žánru „Detective Noir", je logická, ale ne úplně předvídatelná. V závěru vás čekají tři možné konce, stylem podobné, avšak příběhovým zasazením smysluplnější než ty u Mass Effect 3.

Hra vás hned od začátku naučí, jak se hraje. Je to vcelku intuitivní, když něco nevíte, velmi snadno se dostanete k nápovědě. Nastavení obtížnosti je rozděleno na detektivní a bojovou složku, která se dá kdykoli změnit, takže na své si přijdou jak hardcore hráči, tak i ti, co si jen chtějí užít příběh. Pro jeho vychutnání rozhodně potěší kompletní překlad všech textů do češtiny od distributora Comgad.

Bojová složka pak obsahuje i RPG prvky a trochu craftění, kdy je v podstatě nutností vyrábět si nejrůznější druhy munice a léčiv. K tomu naštěstí, ale není potřeba žádný pracovní stůl, vše se dá, když máte součástky, obstarat přímo z menu. RPG prvky fungují tak, že za splněné úkoly a zabití příšer dostanete dovednostní body, které zužitkujete na usnadnění boje a další výroby věcí. Jako dodatečnou odměnu za splnění některých úkolů, občas také dostanete fešný ohoz, který si můžete obléct klepnutím na šatník ve vašem hotelovém apartmá.

Detektivní část je také hodně propracovaná. Prokecáváte podezřelé, sbíráte vodítka na místech činu, prohledáváte archívy. Práci se zjištěním pravdy vás usnadní vaše třetí oko, schopnost díky níž budete moci odhalit vzpomínky zúčastněných a zažít skutečný sled událostí. Na to, jak moc snadné bude sestavit vodítka dohromady, má také vliv již zmíněné nastavení obtížnosti, které vám k tomu dává nápovědu.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Po technické stránce je hra zvládnutá dobře, grafika úplně neoslní, ani neurazí a obličeje postav jsou grafiky vyřezány až se strohou ironií. Animace i anglický dabing jsou rovněž ucházející. Ten správně otrávený chraplavý hlas hlavního hrdiny si zamilujete. HW požadavky nejsou nijak drastické a hra zvládá běžet bez problémů i na slabší mašině. Zajímavý je akorát požadavek na 4GB videopaměti. Na kartách s méně VRAM, např. 3GB může hra při nastavení postprocessingu na medium a vyšší padat. Při nízkém nastavení je stabilní.

Po úvodním příběhovém úkolu vás čeká volnost pohybu, protože podobně jako u moderních verzí Lary Croft zde máme otevřený svět, tedy spíše město. Město je to rozporuplné. Na jednu stranu je všude vidět zkáza způsobená vodou, opuštěné automobily, domy v rozkladu, ošumělé nápisy a suť v ulicích, na stranu druhou si tam lidé vykračují, jako by se nechumelilo. Příběh a znepokojivá hudba na pozadí, společně s výkřiky žebráků vám vytvoří příjemné mrazení v zádech a dojem bezútěšnosti. Občasný řev monstra v opuštěném domě vás pak patřičně přiměje povyskočit z očekávání, co na vás vybafne z poza rohu.

Bohužel tím ale děs nekončí. Místo horroru vás však trkne do oka, že to město je vlastně hodně prázdné. S nepříběhovými NPC si nepopovídáte a s většinou věcí ani nepohnete. Hra se automaticky ukládá. Ruční ukládání zde sice je rovněž, avšak potřebovalo by dopracovat, protože ať uložíte hru kdekoliv, po načtení se objevíte v nejbližším bodě pro rychlé cestování na mapě. Což ovšem může být i o několik ulic dál. Takže se naběháte. A jelikož se hodně najezdíte a naběháte, budete proklínat autory za vynechání mini mapy. Ta velká je samozřejmě k dispozici v menu, ale člověk je přeci kůže líná...

Jinak hře v podstatě není co vytknout. Pro někoho může být negativem i roční exkluzivita a povinnost registrace krabicové verze na Epic Games Store, ale to záleží na tom, čemu dáváte přednost.

Máte-li rádi adventury a nevadí vám trochu temnější atmosféra, The Sinking City je vhodná hra pro vás. Hlavní část hry si splníte během jedné až dvou desítek hodin, pokud ovšem podlehnete atmosféře a dáte se do plnění vedlejších úkolů, počítejte i s delší dobou. Krabicové verze pro PC obsahují krom hry také tištěnou mapu města Oakmont a miniDLC s jedním oblekem a pár věcmi do začátku.